ISSN 2310-8363
Репозитарій Харківського національного медичного університету – це відкритий електронний архів академічних текстів, матеріалів наукового та навчально-методичного призначення, створених науковцями, викладачами, іншими працівниками університету та здобувачами
- Положення про Репозитарій Харківського національного медичного університету
- Авторський договір про передачу невиключних прав на використання твору
- Репозитарій ХНМУ: поради автору-депозитору
- Приклади бібліографічного опису документів
З усіх питань щодо Репозитарію ХНМУ звертайтеся до координатора Тетяни Павленко за адресою: repository@knmu.edu.ua
Communities in DSpace
Select a community to browse its collections.
Recent Submissions
Історія медицини Харківщини в раритетних виданнях НБ ХНМУ
(2024) Бєлякова, Тетяна Володимирівна
Innovative methodologies as a factor promoting quality of medical higher education
(2024-11) Krainenko, Olena; Petrova, Olha; Korneyko, Iryna; Ovsiannikova, Hanna
The article concerns analyzing the innovative technologies being implemented in the teaching practice of medical higher education institutions. It is noted that the idea of e-learning competence has become crucial in teaching medical students; hence, the ongoing information and digital transformation call for e-didactics. It is noted that various learning systems are undergoing the integrative process, which makes the learning process even more attractive for medical students as contemporary medical science requires deep insight and skills in diverse fields of knowledge. The article states that adaptive learning technology makes it possible to adapt the syllabus and curriculum to the needs of medical students and goes together with smart learning, which is provided by innovative digital technologies, Learning Management Systems (LMS), and artificial intelligence (AI). The application of digital tools is meant to methodize and adapt the training to satisfy the academic needs of every student.
Стаття присвячена аналізу інноваційних технологій, які впроваджуються у педагогічну практику вищих медичних закладів. Зазначається, що ідея компетентності електронного навчання стала вирішальною під час навчання студентів-медиків; отже, інформаційна та цифрова трансформація, що триває, потребує е-дидактики. Відзначається, що різні системи навчання зазнають інтегративного процесу, що робить процес навчання ще більш привабливим для студентів-медиків, оскільки сучасна медична наука вимагає глибокого розуміння та навичок у різних галузях знань. У статті стверджується, що технологія адаптивного навчання дозволяє адаптувати навчальну програму та навчальний план до потреб студентів-медиків, та поєднується з інтелектуальним навчанням, яке забезпечується застосуванням цифрових інноваційних технологій, LMS (систем управління навчанням) та штучного інтелекту (ШІ). Застосування цифрових інструментів пов'язане зі створенням доцільної методики та адаптацією навчального процесу для задоволення академічних потреб кожного студента.
Features of the course of toxoplasmic encephalitis in hiv-infected patients
(2024) Veliieva, Tunzala; Bodnia, Kateryna; Makarenko, Valentyna; Pavliy, V.; Krokhmal, I.
This article presents the results of a retrospective analysis of clinical characteristics and examination outcomes in 23 patients with toxoplasmic encephalitis (TE) among HIV-infected individuals. Among the examined individuals, 11 (47.8%) were men and 12 (52.2%) were women. The patients' ages ranged from 31 to 55 years, with an average age of 37.5 ± 0.38 years. The average CD4+ lymphocyte count was 102.5 ± 21.2 cells/μl, and the HIV RNA load in plasma was 292,773.8 ± 113,180 copies/mL. All patients were confirmed to have stage 4 HIV infection (according to the CDC classification, 1993). Toxoplasmosis infection was confirmed by blood serology (presence of anti-Toxoplasma IgG antibodies via ELISA), and toxoplasmic encephalitis was diagnosed through MRI with characteristic focal brain changes. According to our analysis toxoplasmic encephalitis in HIV-infected patients develops gradually, with cognitive and psychiatric disorders as primary manifestations, followed by focal neurological impairments (hemiparesis, seizures, speech problems). All HIV patients with detected Toxoplasma antibodies at the onset of the disease can be considered at risk for developing toxoplasmic encephalitis. TE in the brain manifests when CD4+ cell levels drop below 200 cells/μL and is characterized by polysymptomatic presentation, with an average of 5.67±0.37 symptoms in our patients. The data from our correlation analysis between altered blood parameters and the presence of symptoms in TE among HIV-infected patients showed that the greater the severity, activity, and duration of toxoplasmic infection (indicated by eosinophilia), the more diverse the symptoms. This, in turn, leads to an increase in ESR, the development of leukocytopenia, and hypochromic anemia.
Безпека застосування у пацієнтів геріатричної популяції як визначальний фактор у фармацевтичній розробці лікарських засобів
(2024-12-27) Єрмоленко, Тамара Іванівна; Сімонов, П.В.; Сімонова, О.А.; Сініцина, О.С.