01. Кафедри
Permanent URI for this communityhttps://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/116
Browse
31284 results
Search Results
Item Reflection of the 21st-century distance education progressive development on the participants of the virtual learning environment(2024) Petrova, O.; Korneyko, I.; Krainenko, O.; Ovsyannikova, H.Стаття присвячена огляду концептуально нового рівня та форми дистанційної освіти, які пропонується впроваджувати у віртуальне освітнє середовище, оскільки цифровізація різноманітних сфер людської діяльності вимагає таких змін. Акцентовано, що для сучаснго педагогічного мислення властива глибока гуманізація педагогічного процесу, особливо у вищій школі. Основна тенденція в освіті представлена зміною взаємин між учасниками віртуального навчально-виховного процесу. У статті зазначено, що особливістю сучасної дистанційної освіти є тип навчання, який надається у VLE через моделі інтерактивності: викладач/студент, студентська група/студент, студентська група/викладач, студент/студент, студент/навчальний заклад, викладач /навчальний заклад. Зазначається, що розгляд можливого середовища навчання з погляду викладача чи інструктора доповнюється точкою зору студента. Інноваційна педагогіка спрямована та орієнтована на вирішення завдань розробки змісту, методів та організаційних форм навчального курсу відповідно до конкретної мети студентів. Викладач має вміти демонструвати відповідний рівень цифрової та технологічної грамотності, щоб не сприяти розриву між поколіннями викладачів та студентів. The article is devoted to the overview of a conceptually new level and form of distance education to be implemented in the virtual educational environment, as digitization of diverse areas of human activity calls for such changes. It is agreed that modern pedagogical thinking corresponds to the thorough humanization of the teaching-learning process, particularly in higher education. The principal trend in education is presented by the change in relationships between the participants of the virtual teaching-learning process. The article states that a specific feature of modern distance education is a type of education provided in the VLE via interactivity models like teacher/student, student group/student, student group/teacher, student/student, student/educational institution, and teacher/educational institution. It is noted that consideration of the possible learning environment from the perspective of the teacher or instructor is complemented by the student's perspective. Innovative pedagogy is aimed and tailored to solve the tasks of developing content, methods, and organizational forms of the learning course according to the specific purpose of the trainees. A teacher is to be able to demonstrate no less a level of digital and technological literacy and not to contribute to the generation gap between teachers and students.Item Assessing infectious disease simulation in combat zones through capacity, vulnerability, and risk framework(2024) Chumachenko, Tetyana; Чумаченко, Тетяна Олександрівна; Chumachenko, Dmytro; Чумаченко, Дмитро ІгоровичItem Innovative methodologies as a factor promoting quality of medical higher education(2024-11) Krainenko, Olena; Petrova, Olha; Korneyko, Iryna; Ovsiannikova, HannaThe article concerns analyzing the innovative technologies being implemented in the teaching practice of medical higher education institutions. It is noted that the idea of e-learning competence has become crucial in teaching medical students; hence, the ongoing information and digital transformation call for e-didactics. It is noted that various learning systems are undergoing the integrative process, which makes the learning process even more attractive for medical students as contemporary medical science requires deep insight and skills in diverse fields of knowledge. The article states that adaptive learning technology makes it possible to adapt the syllabus and curriculum to the needs of medical students and goes together with smart learning, which is provided by innovative digital technologies, Learning Management Systems (LMS), and artificial intelligence (AI). The application of digital tools is meant to methodize and adapt the training to satisfy the academic needs of every student. Стаття присвячена аналізу інноваційних технологій, які впроваджуються у педагогічну практику вищих медичних закладів. Зазначається, що ідея компетентності електронного навчання стала вирішальною під час навчання студентів-медиків; отже, інформаційна та цифрова трансформація, що триває, потребує е-дидактики. Відзначається, що різні системи навчання зазнають інтегративного процесу, що робить процес навчання ще більш привабливим для студентів-медиків, оскільки сучасна медична наука вимагає глибокого розуміння та навичок у різних галузях знань. У статті стверджується, що технологія адаптивного навчання дозволяє адаптувати навчальну програму та навчальний план до потреб студентів-медиків, та поєднується з інтелектуальним навчанням, яке забезпечується застосуванням цифрових інноваційних технологій, LMS (систем управління навчанням) та штучного інтелекту (ШІ). Застосування цифрових інструментів пов'язане зі створенням доцільної методики та адаптацією навчального процесу для задоволення академічних потреб кожного студента.Item Features of the course of toxoplasmic encephalitis in hiv-infected patients(2024) Veliieva, Tunzala; Bodnia, Kateryna; Makarenko, Valentyna; Pavliy, V.; Krokhmal, I.This article presents the results of a retrospective analysis of clinical characteristics and examination outcomes in 23 patients with toxoplasmic encephalitis (TE) among HIV-infected individuals. Among the examined individuals, 11 (47.8%) were men and 12 (52.2%) were women. The patients' ages ranged from 31 to 55 years, with an average age of 37.5 ± 0.38 years. The average CD4+ lymphocyte count was 102.5 ± 21.2 cells/μl, and the HIV RNA load in plasma was 292,773.8 ± 113,180 copies/mL. All patients were confirmed to have stage 4 HIV infection (according to the CDC classification, 1993). Toxoplasmosis infection was confirmed by blood serology (presence of anti-Toxoplasma IgG antibodies via ELISA), and toxoplasmic encephalitis was diagnosed through MRI with characteristic focal brain changes. According to our analysis toxoplasmic encephalitis in HIV-infected patients develops gradually, with cognitive and psychiatric disorders as primary manifestations, followed by focal neurological impairments (hemiparesis, seizures, speech problems). All HIV patients with detected Toxoplasma antibodies at the onset of the disease can be considered at risk for developing toxoplasmic encephalitis. TE in the brain manifests when CD4+ cell levels drop below 200 cells/μL and is characterized by polysymptomatic presentation, with an average of 5.67±0.37 symptoms in our patients. The data from our correlation analysis between altered blood parameters and the presence of symptoms in TE among HIV-infected patients showed that the greater the severity, activity, and duration of toxoplasmic infection (indicated by eosinophilia), the more diverse the symptoms. This, in turn, leads to an increase in ESR, the development of leukocytopenia, and hypochromic anemia.Item Безпека застосування у пацієнтів геріатричної популяції як визначальний фактор у фармацевтичній розробці лікарських засобів(2024-12-27) Єрмоленко, Тамара Іванівна; Сімонов, П.В.; Сімонова, О.А.; Сініцина, О.С.Item The lncRNA BORG abnormal expression in Advanced Breast Cancer Chemoresistant and Recurrence(2024-12-03) Muzhychuk, Oleksii; Starikov, Volodymyr; Lykhman, Viktor; Sennikov, Ihor; Yevtushenko, Dmytro; Khodak, Andrii; Kotenko, Oleksandr; Gavrilov, AndriiBackground. Multiple molecular alterations are observed in breast cancer. Among the functions attributed to lncRNA-BORG are various carcinogenic processes that function during the formation chemoresistant and recurrence of primary tumors. In this study, we aimed to identify lncRNA BORG expression signature, that can predict breast cancer patient recurrence-free survival.Purpose – evaluate long non-coding RNA expression as diagnostic marker for disease prognosis and prediction of treatment effect.Materials and Methods. A total of 40 advanced resistant breast cancer patients were divided into two groups: 1) Basal and Luminal B HER-2 positive (n = 20); 2) Luminal A (n = 20), were obtained with overall survival compared with relapse-free status patients.The bioinformatics prediction is confirmed by polymerase chain reaction (PCR). To investigate the prognostic accuracy of multi-lncRNA BORG-based classifier, time-dependent receiver operating characteristic analysis was performed using the ‘survival ROC’ R package. Relapse-free survival was analyzed based on Kaplan–Meier method, and the log-rank test was performed to assess the statistical significance of the differences.Results. High lncRNA BORG protein expression was shown to have the highest correlation with positive hormone status (OR = 2.79; 95% confidence interval (95% CI), 1.27 – 4.20). Furthermore, HER2 overexpression (OR = 1.65; 95% CI, 1.26 – 2.13) was linked to important hormone status. Patients with HER2 positive/lncRNA BORG present high expression had a fourfold increased risk of relevant hormone status compared to patients with HER2 negative/lncRNA BORG show low expression, and an estimated 16.4% cumulative risk of recurrence developing relevant at two years. We discovered a predictive function for lncRNA BORG for identification, which has the potential to enhance clinical care of women with Advanced Breast Cancer (ABC). High HER2-positive/lncRNA BORG expression was linked to ER-negative disease recurrences. Our findings highlight the necessity of assessing protein expression of HER2 and lncRNA BORG to evaluate the probability of disease recurrence in ABC patients following diagnosis and therapy. Patients with low lncRNA BORG expression had a recurrence risk that is equivalent to the general population.Conclusions. We discovered a predictive function for lncRNA BORG for identification, which has the potential to enhance clinical care of women with ABC.Women with HER2-positive/lncRNA BORG high expression lesions had a fourfold greater frequency of subsequent hormone status than women with HER2-negative/lncRNA BORG low expression lesions.High HER2-positive/lncRNA BORG expression was linked to ER-negative disease chemoresistance and recurrence. Our findings highlight the necessity of assessing protein expression of HER2 and lncRNA BORG to evaluate the probability of disease recurrence in ABC patients following diagnosis and therapy.Patients with low lncRNA BORG expression had chemoresistance and a high recurrence risk that is equivalent to the general population.Item Оптимізація формування навичок ораторського мовлення у викладанні ОК "Ділова іноземна мова"(ХНМУ, 2024-10) Корнейко, Ірина Василівна; Петрова , Ольга Борисівна; Овсяннікова, Ганна ВалеріївнаВисвітлено досвід викладачів кафедри іноземних мов ХНМУ використання жанрового підходу до навчання здобувачів освіти поширених професійних жанрів на заняттях з ділової іноземної мови, який полегшує сприйняття, є ілюстративним, дозволяє опрацьовувати на практиці функціональні аспекти її використання, оптимізуючи процес опанування англійської мови, і в такий спосіб мотивує здобувачів освіти до засвоєння і вживання навчального матеріалу. The experience of teachers of the Department of Foreign Languages of the KhNMU in using a genre approach to teaching students common professional genres in Business Foreign Language classes is highlighted, which facilitates perception, is illustrative, allows for practical work on the functional aspects of its use, optimizing the process of mastering the English language, and thus motivates students to learn and use the educational material.Item Development of presentation skills as an aspect of the educational process and a way to improve the quality of medical education(Харківський національний медичний уніветситет, 2024-12) Krainenko, O.; Petrova, O.Formation and development of presentation skills, which are an integral part of “soft skills” are highly relevant and prove the effectiveness of training medical students. The introduction of such educational technologies into the educational process determines the effectiveness of the training of medical students, on which the success of the future doctors largely depends, as well as the quality of medical education. Формування та розвиток презентаційних навичок, які є невід’ємною частиною “soft skills”, є надзвичайно актуальними та підтверджують ефективність підготовки студентів-медиків. Впровадження таких освітніх технологій у навчальний процес визначає ефективність підготовки студентів-медиків, від якої значною мірою залежить успішність майбутніх лікарів, а також якість медичної освіти.Item Пасивація поверхні імплантату для покращення його остеоінтеграційної здатності(European Open Science Space, 2024-12-04) Старікова, Світлана; Старіков, Владислав; Воронцов, МихайлоItem Сучасні аспекти досягнень фундаментальних та прикладних медико-біологічних напрямків медичної та фармацевтичної освіти та науки(ХНМУ, 2024-12-10) М'ясоєдов, Валерій Васильович; Єрмоленко, Тамара Іванівна; Шаповал, Ольга МиколаївнаМатеріали, наведені у збірці, висвітлюють сучасні напрямки та шляхи підвищення якості медичної та фармацевтичної освіти, результати фундаментальних та прикладних наукових досліджень потенційних та нових лікарських засобів, інноваційні підходи підвищення якості фармакотерапії з позиції доказової медицини та управлінські, економічні та організаційні аспекти охорони здоров’я. Збірка розрахована на науковців медичної галузі.