01. Кафедри
Permanent URI for this communityhttps://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/116
Browse
31304 results
Search Results
Item Фізична активність підлітків в умовах воєнного часу, шляхи її оптимізації(2024) Рак, Лариса Іванівна; Rak, L.; Кашіна-Ярмак, Вікторія Леонідівна; Kashina-Yarmak, V.; Єщенко, Алла Валентинівна; Yeshchenko, AllaВійна особливо несприятливо позначилася на дітях підліткового віку, які переживають період інтенсивного зростання, статевого дозрівання та формування особистості. Фізична активність (ФА) здатна зменшити вплив стресу, тому її підтримання можна розглядати як лікувальний антистресовий спосіб. Мета – визначити рівень ФА підлітків в умовах воєнного часу і шляхи її підвищення, оцінити ставлення й мотивацію підлітків до рухової активності. Матеріали та методи. Протягом грудня 2022 року – червня 2023 року проведено анкетування 103 підлітків віком 11–17 років, що мешкають у м. Харкові та Харківській області, щодо їхньої ФА. 88 з них зазначили власне ставлення до ФА, а також те, що впливає на її рівень. Результати. ФА підлітків значно знизилася під час війни порівняно з карантинним періодом: 70,9% підлітків мали низький рівень ФА, 16,5% – середній, 12,6%– високий. Основним видом активності були прогулянки, більшість дітей стали робити ранкову зарядку. 77,0% респондентів позитивно ставилися до ФА, але мотивація до збільшення вправ була низькою. Проаналізовано думки підлітків щодо користі та причин недостатньої рухової активності. Власне бажання є основним для підвищення ФА, на думку 87% дітей із низькою ФА та 93% дітей із високою ФА. Визначено кроки щодо забезпечення достатнього рівня ФА дітям у період соціальної кризи. Висновки. В умовах війни значно збільшилася кількість малорухомих дітей і зменшилася – із високою руховою активністю. Щоденні прогулянки (40–60 хв), ранкова зарядка та уроки фізкультури дають змогу забезпечити достатній рівень ФА. Збільшення мотивації підлітків до підвищення ФА – важливе завдання для батьків, вчителів, лікарів, психологів, громадськості.Item Динаміка психологічного стану внутрішньо переміщених дітей шкільного віку та підлітків(2024) Страшок, Лариса Анатоліївна; Strashok, Larysa; Міхановська, Наталія Генадіївна; Mikhanovska, N.; Даниленко, Георгій Миколайович; Danylenko, Heorhii; Сидоренко, Тетяна Павлівна; Sydorenko, Tetiana; Ісакова, Марина Юріївна; Isakova, Maryna; Завеля, Еліна Михайлівна; Zavelya, Elina; Водолажський, Максим; Vodolazhskyi, MaksymВнутрішньо переміщені особи (ВПО) є однією з найбільш знедолених груп населення в країнах, що постраждали від бойових дій, техногенних катастроф або інших соціальних конфліктів і насильств. Мета – визначити гендерні особливості емоційного стану в дітей шкільного віку та підлітків в умовах війни для своєчасного розроблення ефективних стратегій психологічного супроводу. Матеріали та методи. У травні 2022 року проведено анонімне анкетування 1017 дітей шкільного віку і підлітків ВПО та 4144 дітей шкільного віку і підлітків – місцевих мешканців м. Львова та Львівської області (ММ), а за рік потому – 1173 дітей шкільного віку і підлітків у Львівській області, із них 139 ВПО. Результати. Аналіз відповідей про почуття, враження та емоційний стан дітей шкільного віку і підлітків засвідчив, що страх за життя рідних людей та їхню долю був найбільш суттєвим відчуттям як у дітей із групи ВПО, так і ММ. На другому ранговому місті зберігався страх за домівку, житло, майно родини. Постійне відчуття тривоги, безпорадності та відчаю зафіксували у своїх відповідях третина дітей шкільного віку і підлітків із групи ВПО на початку воєнних дій та евакуації, але протягом року цей показник зменшився до рівня ММ. Частіше ці почуття відчували дівчата незалежно від міста проживання. Злість на події відзначили майже половина всіх опитуваних незалежно від місця проживання і статі. Впевненість у тому, що все буде добре, висловили більшість підлітків. Майже за всіма показниками дівчата з групи ВПО були більш емоційно напруженими. Висновки. Проблема стану здоров’я дітей шкільного віку і підлітків із групи ВПО, організації їм медико-психологічної допомоги потребує ретельного вивчення та вирішення. Травматичні події війни в Україні, внутрішня міграція дітей шкільного віку і підлітків суттєво впливають на психічний стан не тільки їх, але й ММ, особливо це стосується дівчат. Цю групу дитячого населення слід розглядати як групу ризику. Визначення їхнього емоційного стану має велике значення для профілактики зменшення поширеності психопатології, психосоціальної дисфункції, своєчасної діагностики та лікування.Item Проблемні питання надання медичної допомоги підліткам – світові тренди та виклики сучасності(2025) Страшок, Лариса Анатоліївна; Strashok, Larysa; Водолажський, Максим Леонідович; Vodolazhskyi, Maksym; Сидоренко, Тетяна Павлівна; Sydorenko, Tetiana; Ісакова, Марина Юріївна; Isakova, Maryna; Завеля, Еліна Михайлівна; Zavelya, Elina; Єщенко, Алла Валентинівна; Yeshchenko, Alla; Кошман, Татьяна Володимирівна; Koshman, Tatyana; Фоміна, Тетяна Вадимівна; Fomina, TetyanaДинаміка стану здоров’я дітей та підлітків віддзеркалює вплив факторів навколишнього середовища. За останні 5 років Україна зіткнулася з кризовими проблемами глобального масштабу: пандемією COVID-19 і воєнною агресією з боку російської федерації, які суттєво вплинули на стан медичного забезпечення учнівській молоді. Метою дослідження було визначити теоретичні і практичні засади щодо створення науково обґрунтованої моделі медичного забезпечення школярів та підлітків у періоди соціальної небезпеки. Проаналізовано світові та вітчизняні тенденції медичного забезпечення школярів у мирний час. За допомогою розроблених в ДУ «ІОЗДП НАМН України» опитувальників проведено анонімне анкетування 26822 підлітків та 38357 їхніх батьків протягом пандемії COVID-19 та 2 років повномасштабної війни в Україні. Також у 2021-2023 рр. проанкетовано 215 лікарів, які надають медичну допомогу дітям та підліткам, з метою пошуку шляхів її удосконалення. Зіставлення і узагальнення результатів опитування дозволило визначити найчастіші емоційні реакції дітей та підлітків на стресові явища, особливості фізичної активності, харчування, проведення вільного часу, схильності до шкідливих звичок, зацікавленості у навчанні в очній чи дистанційній формі, потребу в інформаційному забезпеченні щодо збереження здоров’я. Також були проаналізовані відповіді на питання про можливості отримання медичних послугу у період кризових подій. Вивчений міжнародний досвід медичного забезпечення школярів, а також встановлені під час проведеного дослідження, найбільш значущі несприятливі медико-соціальні чинники під час пандемії COVID-19 та воєнного стану дозволять в подальшому визначити провідні напрямки удосконалення організації медичного забезпечення дітей шкільного віку в Україні.Item A clinical case review of a patient with heartburn and dysphagia(International Science Group, 2025) Vizir, Marina; Aleksandrova, Tetiana; Zakharchenko, ViktoriaItem Індивідуальні 3D-імплантати в травматології та ортопедії: матеріали, технології та їх застосування(2025-01-17) Буга, Вікторія Вікторівна; Єрьоміна, Ольга Ігорівна; Олійник, Антон ОлександровичПоява технології 3D-друку, також відомої як технологія швидкого прототипування, значно вплинула на травматологію та ортопедію, дозволивши створювати індивідуальні імплантати й передопераційні хірургічні моделі. Упродовж останніх років швидкий розвиток 3D-друку в поєднанні з цифровою ортопедією сприяв розширенню її застосування — від промислового використання до медичних досліджень і практики. Ця технологія вирішує проблеми, пов’язані зі складністю анатомії, скорочує тривалість хірургічних втручань і покращує клінічні результати.Item Ефективність додавання дексмедетомідину до різних концентрацій лідокаїну при міждрабинчастій блокаді для операцій на верхній кінцівці(2024-12) Коломаченко, Віталій Іванович; Kolomachenko, Vitaliy; Одинець, Ігор Юрійович; Odynets, Igor; Гавриков, Олександр Євгенович; Havrykov, Oleksandr; Купін, Володимир Іванович; Kupin, VolodymyrМіждрабинчаста блокада плечового сплетення широко використовується в ортопедичній хірургії для виконання операцій на проксимальному відділі верхньої кінцівки. Однак головною загрозою при її виконанні залишається системна токсичність місцевих анестетиків за рахунок використання їх високих концентрацій.Item Симуляційне навчання лікарів-інтернів та слухачів циклів безперервного професійного розвитку в умовах війни(2024-12) Богуславська, Наталія Миколаївна; Одинець, Ігор Юрійович; Пушкар, Михайло Борисович; Лисенко, Лідія Сергіївна; Міщенко, Вікторія АнатоліївнаДля досягнення максимального клінічного результату (лікування), формування клінічного мислення у лікарів-інтернів за спеціальністю “Анестезіологія та інтенсивна терапія” та слухачів циклів безперервного професійного розвитку вважаємо за необхідне подальше впровадження в освітній процес симуляцiйних методiв навчання за сучасними світовими практиками та забезпечення максимальної безпеки пацiєнтів i лiкарiв при навчаннi, вiдпрацюваннi та виконаннi iнвазивних лiкувально-діагностичних процедур.Item Клінічні наслідки психоемоційного стресу в підлітковому віці(2024) Страшок, Лариса Анатоліївна; Strashok, Larysa; Рак, Лариса Іванівна; Rak, Larysa; Єщенко, Алла Валентинівна; Yeshchenko, Alla; Кашіна-Ярмак, Вікторія Леонідівна; Kashina-Yarmak, Victoriia; Завеля, Еліна Михайлівна; Zavelya, Elina; Ісакова, Марина Юріївна; Isakova, MarynaАктуальність проблеми стрес-індукованих порушень здоров’я відчутно підвищилася під час воєнних дій в Україні. Підлітковий вік характеризується значними випробуваннями для організму у зв’язку з інтенсивними анатомо-фізіологічними, нейроендокринними та психологічними змінами. Підлітки відрізняються підвищеною чутливістю до впливу стресових факторів, зокрема, за рахунок дозрівання стрес-чутливих відділів мозку та пов’язаних із цим змін гормональної реактивності. Стрес, зумовлений чинниками війни, в українських дітей і підлітків стає хронічним. Він може призводити до порушення функцій організму, зриву адаптаційних можливостей, формування чи загострення органічної патології. У цій статті проаналізовані дані сучасної наукової літератури щодо клінічних проявів гострого та хронічного стресу у дітей підліткового віку. Особлива увага приділена соматичним змінам у дітей і підлітків, які індукуються хронічним стресом або спостерігаються на його тлі. Описано порушення фізичного розвитку, функціонування шкіри та кістково-м’язового апарату, особливості перебігу певних захворювань бронхолегеневої системи. Зосереджено увагу на формуванні серцево-судинної патології, зокрема життєзагрозливих станів, на розладах діяльності різних відділів шлунково-кишкового тракту та мікробіому кишечника, на змінах функції нирок і сечовивідної системи. Наведена актуальна інформація щодо проявів ендокринних хвороб, порушень вегетативної регуляції й імунного гомеостазу під впливом психоемоційного стресу. Подано результати власних досліджень щодо частоти та характеру клінічних проявів у підлітків, які мешкали в зоні воєнних дій або стали вимушеними переселенцями, а також наявності дисбалансу стрес-забезпечувальних систем у підлітків у період війни. Визначено особливості сприйняття болю й ознак захворювання в умовах хронічного стресового стану, зокрема, зменшення фіксації уваги на особистих соматичних відчуттях у дітей, які постійно перебували в зоні проведення бойових дій та були свідками обстрілів. Психоемоційний стрес, пережитий у підлітковому віці, може мати тривалі істотні наслідки у вигляді стійких змін функціонування різних органів і систем організму, який росте, а також захворювань у подальшому житті.Item Сьома пандемія холери: оцінка захворюваності в сучасних умовах та напрями профілактики(2025-01-24) Патинко, Єлизавета Анатоліївна; Матузок, Анна Едуардівна; Монакова, Ольга Сергіївна; Monakova, OlgaItem Роль наставництва у вихованні майбутніх лідерів. Досвід США та Європи(2025) Шейко, Анастасія Олександрівна; Фідяєва, Тетяна Сергіївна; Sheiko, Anastasia; Fidiaieva, TetianaУ статті здійснено глибокий аналіз ролі наставництва у вихованні майбутніх лідерів, звертаючи увагу на його значення для формування таких ключових компетенцій, як емоційний інтелект, комунікативні навички, відповідальність і самодисципліна. Автори дослідили сучасний стан настав-ництва в Україні, порівняли його з досвідом США та Європи, виокремивши сильні сторони західних моделей.