Be careful - the repository is working in test mode. Будьте уважні - репозиторій працює в тестовому режимі
 

Наукові праці. Кафедра української мови, основ психології та педагогіки

Permanent URI for this collectionhttps://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/1282

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 444
  • Item
    Immersive Technologies in Psychology
    (Riga, 2023) Nalyvaiko, Oleksii; Kreydun, Nadiya; Ivanenko, Liudmyla; Nevoienna, Olena; Iavorovska, Liubov; Kharchenko, Andrii; Nalyvaiko, Nataliia
    The study shows the possibilities and prospects for using immersive technologies in psychology. Various digital tools and their capabilities for working and training psychologists in augmented or virtual reality are considered. The article highlights the most promising digital technologies and tools that will allow realizing the potential of a psychologist at the highest level in the era of information technologies and large distances between him and the client. The drawbacks that may arise when using virtual reality in practical psychology are determined. У дослідженні показано можливості та перспективи використання імерсивних технологій у психології. Розглядаються різні цифрові інструменти та їх можливості для роботи й навчання психологів в умовах доповненої чи віртуальної реальності. У статті виділено найперспективніші цифрові технології та інструменти, які дозволять реалізувати потенціал психолога на вищому рівні в епоху інформаційних технологій та великих відстаней між ним та клієнтом. Визначено ризики, які можуть виникнути при використанні віртуальної реальності у практичній психології.
  • Item
    The significance of digital technologies in fostering the development of communicative competence among the prospective doctors
    (2024) Yefremova, Oksana; Humeniuk, Vasyl; Kalinichenko, Olha; Fomina, Liudmyla; Kokhan, Diana
    Future doctors are expected to possess a high level of professional skills, as reflected by their acquisition of proficient communication competence. The purpose of the article is to determine the role of digital technologies in the formation of communicative competence of prospective doctors. The objective was attained through the use of observation, analysis and weight coefficient, efficiency coefficient, Spearman's correlation coefficient. It was established that the development of communicative competence skills primarily allows to ensure the relevant orientation to the communication conditions (1.6) as well as informativity (1.53). To cultivate the communication proficiencies of prospective medical professionals, the authors developed corresponding approaches that included the use of digital technologies. The study of theoretical material involved the use of the SlideDog application; conducting practical classes via Medvoice Platform. The formation of professional competence involved the role-playing of relevant situations, based on the materials of the Pediatric Dentistry Academy, CARE-NExT-PG. After determining the level of students’ communication skills development in Group 1 (40.2) and Group 2 (40.1), it was established that they attained a high level. The development of communication skills contributed to the formation of students’ communication and social skills, as well as skills of abstract thinking and statistical information processing. The practical significance of the study lies in the elaboration of effective approaches to the development of prospective doctors’ communication skills drawing on the use of digital technologies. Research perspectives may be linked to the comparison of the level of communicative competence among medical students across various academic levels.
  • Item
    Проєктно-ігрові технології навчання
    (2020) Наливайко, О.О.; Наливайко, Н.А.; Масіч, С. Ю.
  • Item
    Кібербулінг в освіті
    (2020) Наливайко, Олексій Олексійович; Наливайко, Наталія Анатоліївна
  • Item
    Моделі змішаного навчання в ЗВО
    (Харків, 2020-11) Наливайко, Наталія Анатоліївна
  • Item
    Здоров’язбереження студентів як реалізація соціальної профілактики негативних явищ в молодіжному освітньому середовищі
    (2020) Трубавіна, Ірина; Каліна, Катерина; Данилюк, Ігор
    У дослідженні розкрито необхідність використання здоров'язбережувальних технологій у соціальній профілактиці негативних явищ у середовищі вищого навчального закладу шляхом здійснення соціальної та виховної роботи вищим навчальним закладом та самими суб'єктами соціальної роботи в громаді. The study exposes the requirement to use health-preserving technologies in the social prevention of negative phenomena in the higher educational institution environment by the implementation of social and in the educational work by the higher educational institution and by the social work subjects of the community themselves.
  • Item
    Досвід міжнародного співробітництва в сфері симуляційної медичної освіти
    (2023-10) Іванченко, Світлана Володимирівна; Каліна, Катерина Євгеніївна
  • Item
    Модель формування емоційного інтелекту майбутнього лікаря
    (2023) Наливайко, Наталія Анатоліївна; Романенко, Антоніна Василівна
    Проблема розвитку емоційного інтелекту студентів-медиків є надзвичайно актуальною. Чим вищий рівень емоційної культури людини, тим простіше їй комунікувати, працювати в команді, знаходити спільну мову з незнайомими. Емоційно грамотна людина протистоїть стресу, уникає конфліктів, протистоїть маніпуляції. Емоційний інтелект доречно формувати безпосередньо під час навчання у ЗВО.
  • Item
    Розвиток культурної обізнаності та самовираження у здобувачів китайських ЗВО
    (2023) Наливайко, Наталія Анатоліївна; Наливайко, Олексій Олексійович
    У роботі представлено результати дослідження щодо питання розвитку культурної обізнаності та самовираження у здобувачів китайських ЗВО. У ході наукових розвідок було проведено теоретичний аналіз сучасного стану досліджуваної проблеми з виділенням найважливіших аспектів цього питання. Метою дослідження є аналіз основних підходів, які доступні китайським здобувачам вищої освіти для розвитку культурної обізнаності та самовираження.
  • Item
    Розвиток євроінтеграційних процесів у вищій педагогічній школі: освітні орієнтири
    (Харків, 2023) Бойчук, Юрій Дмитрович; Рибалко, Людмила Сергіївна
  • Item
    Навчальний антикризовий тренінг в освітньому процесі для здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні
    (2022) Овсюк, Дар’я Ростиславівна; Рибалко, Людмила Сергіївна; Карась, Андрій Григорович
    Актуальність дослідження обумовлена негативним впливом воєнних дій в Україні на особистість. Ситуація загрози життю та здоров’ю провокує стрес та життєву кризу, які негативно впливають на весь перебіг життя людини, змушують її зупинити власну діяльність, розвиток, спілкування. Для подолання негативних ефектів авторами запропоновано використання навчального антикризового тренінгу. Перевагами тренінгу над іншими формами навчання визначено, такі як: тренування практичних навичок учасників, розвиток довготривалої пам’яті, організація партнерської взаємодії, моделювання стратегій поведінки, здійснення зворотного зв’язку, індивідуалізація навчання. Мета – представлення змісту навчального антикризового тренінгу для здобувачів вищої освіти в освітньому процесі. Методи дослідження – аналіз наукової літератури за темою, узагальнення, систематизація і дедукція суттєвих ознак поняття, метод вибірки вправ тренінгу, аргументація змісту навчального антикризового тренінгу. У результаті наукових пошуків визначено поняття «навчальний антикризовий тренінг» як форму надання освітньої послуги для учасників педагогічного процесу з метою подолання негативного ефекту життєвих криз. Відмінністю такого тренінгу зазначено його синтетичний характер, який поєднує психологічні механізми впливу на особистість і педагогічні способи реалізації тренувальних вправ. Проведено угрупування різних видів тренінгу (навчальний, психокорекційний, психотерапевтичний, особистісного розвитку, організаційний, акмеологічний, методичний) із визначенням мети та змісту. Представлено орієнтовний зміст навчального антикризового тренінгу для майбутніх фахівців, який складається з розминки, основної частини, розрядки. Наведено орієнтовний перелік вправ, які можуть бути використані у межах кожного блоку. Рекомендовано застосовувати даний тренінг під час викладання педагогічних дисциплін «Антикризовий менеджмент в освіти», «Теорія та методика виховання»; розробити тезаурус понять, що будуть необхідні під час організації та проведення навчального антикризового тренінгу.
  • Item
    Сковородинівський університет: підготовка вчителя попри війну
    (Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2022) Бойчук, Юрій; Борисов, Володимир; Бережна, Світлана; Борисенко, Наталія; Рибалко, Людмила
    У статті розкрито потужний потенціал Сковородинівського університету як освітнього осередку Харківщини, що протистоїть труднощам війни та здійснює підготовку висококваліфікованого вчителя нової формації. Мета статті – розкрити особливості професійної підготовки вчителя на основі аналізу змісту, методів і форм організації освітнього процесу в закладі вищої педагогічної освіти в умовах воєнного стану в Україні. Дослідження базується на ідеї навчання впродовж життя, реалізація якої відбувається в процесі професійної підготовки вчителя. Методи дослідження – аналіз, узагальнення, проєктування шляхів саморозвитку й самовдосконалення особистості як ключових орієнтирів процесу навчання впродовж життя. Результатами дослідження є презентація іміджевої політики Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, розкриття особливостей організації освітнього процесу у вищій школі в екстрених умовах війни. Практичне значення – представлення змісту, інноваційних методів і форм професійної підготовки вчителя у відкритому доступі, що створює умови для обміну досвідом між закладами вищої педагогічної освіти. Висновки – підготовка вчителя-миротворця із сформованим стійким моральним духом перемоги у війні, здатним до відновлення рідного краю, є одним з головних завдань Сковородинівського університету; пріоритетними напрямами організації навчальної, наукової, організаційно-виховної роботи в умовах воєнного стану в Україні є: відкритість досвіду, активізація акредитаційних процесів унікальних освітніх програм для здобувачів різних рівнів вищої освіти, використання ІКТ у освітньому процесі, партнерство з вітчизняними та зарубіжними науковцями та освітянами. Перспективами подальших наукових досліджень є аналіз змісту та унікальності освітніх програм для здобувачів різних рівнів вищої освіти з метою підвищення ефективності процесу підготовки вчителя на сучасному рівні. The article reveals the powerful potential of Skovoroda University as an educational center of Kharkiv Region, which resists the difficulties of the war and trains highly qualified teachers of the new formation. The aim of the article is to consider the specific features of professional teacher training based on the analysis of the content, methods and forms of organization of the educational process in the institution of higher pedagogical education during the war time in Ukraine. The study follows the idea of lifelong learning, which is implemented in the process of professional teacher training. The research methods include analyzing, summarizing, and designing the ways of personal self-development and self-improvement as the key objectives of lifelong learning. The research findings consist in the presentation of the image policy of H.S.Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, and in the consideration of the educational process specifics in higher educational institutions in the extreme conditions of the war. The practical significance lies in the presentation of content, innovative methods and forms of professional teacher training in open access, which creates conditions for the exchange of experience between institutions of higher pedagogical education. Conclusions present the idea that training a teacher-peacemaker with a stable moral spirit of victory in the war, capable of restoring the native land, is one of the main tasks of Skovoroda University; the priority directions of educational, scientific, organizational and educational work during the war time in Ukraine are: openness of experience, activation of accreditation processes of unique educational programs for students of various levels of higher education, use of ICT in the educational process, partnership with domestic and foreign scolars and educators. Prospects for further scientific research presuppose analysis of the content and uniqueness of educational programs for students of various levels of higher education in order to increase the effectiveness of teacher training process at the current level.
  • Item
    Формування готовності до творчого самовираження майбутніх музично-педагогічних працівників у загальнокультурній підготовці в закладах вищої освіти КНР
    (Полтава, 2023) Ло, Юаньвень; Рибалко, Людмила Сергіївна
    Розкрито загальнокультурний складник готовності до творчого самовираження майбутніх музично-педагогічних працівників у концептах ліберального мистецтва у Китайській Народній Республіці. Уточнено поняття «загальнокультурна підготовка майбутніх музично-педагогічних працівників» як мета і результат освоєння ними досягнень світової та вітчизняної культури, досвіду духовної та моральної вихованості кращих представників музичної галузі минулого й сучасності з метою самопізнання й творчого самовираження власного таланту в професійній діяльності. Музичну грамотність віднесено до результатів формування загальнокультурного складника готовності до творчого самовираження майбутніх музично-педагогічних працівників. The article states that musical works remind a person of the country’s history, teach to analyze the past, and understand modern culture. Cultural literacy of the population is a guarantee of the well-being of the nation and a prosperous state, the flourishing of talents and the multiplication of the national experience of learning and educating young people. You can be a very talented person, but not have a high level of cultural literacy. The bearer of culture is a music teacher who can convey the beautiful and unsurpassed by using musical art to every person, to shape social behavior and morality in society. The general cultural component of the readiness for creative self-expression of future music-pedagogical workers is revealed. The concepts of liberal arts in the People’s Republic of China are singled out, namely: the combination of general cultural readiness of future music and pedagogical workers with professional training; the spread of interactive interaction in the educational process with the aim of maximally complete self-realization of the participants of the educational process; in-depth study of the country’s national culture, customs, traditions and rites of the people; the use of musical art for the harmonious development of the personality, its culture, and behavior in a civilized environment. The concept of «universal cultural training of future music-pedagogical workers» has been clarified as the goal and result of their mastering the achievements of world and national culture, the experience of spiritual and moral education of the best representatives of the music industry of the past and present with the aim of self-knowledge and creative self-expression of one’s own talent in professional activity. The definition of the concept of «readiness for creative self-expression of future music-pedagogical workers» has been supplemented with essential features, such as: national identity, culture of thinking, intellectual abilities, spirituality of the individual. Musical literacy is attributed to the results of the formation of a general cultural component of the readiness for creative self-expression of future music and pedagogical workers.
  • Item
    Самовдосконалення викладача в контенті духовно-моральних імператив Григорія Сковороди
    (Полтава, 2022) Дін, Жуцзє; Рибалко, Людмила Сергіївна
    Розкрито сутність самовдосконалення викладача з позиції духовно-моральних імператив Григорія Сковороди. Провідними ідеями відомого філософа і педагога є ідеал загального людського щастя, моральне виховання молоді, вибір справжнього друга, розвиток здатності протистояти аморальним впливам, вибір діяльності відповідно до нахилів людини. Самореалізація викладача в контенті духовно-моральних імператив є особистісним і професійним утворенням, яке поєднує високу мораль і духовність із процесами інформатизації й цифровізації в освітньому процесі з метою самовизначення та самоствердження. Головними орієнтирами саморозвитку викладача є досягнення акме як найвищої точки розквіту потенційних можливостей учасників освітнього простору; підвищення самоефективності в різних видах педагогічної діяльності за рахунок освоєння інноваційних підходів у навчанні та вихованні молоді. З’ясовано шляхи професійного розвитку педагога завдяки тренінгам, гостьових лекцій, співпраці в науково-методичних лабораторіях, використанню інформаційно-комунікаційних технологій. Наведемо поради щодо професійного розвитку педагога в двох площинах, як-от: реалізація акмеологічних ідей та підвищення цифрової компетентності. The article reveals the essence of the teacher’s self-improvement from the standpoint of the spiritual and moral imperatives of Hryhorii Skovoroda. The leading ideas of the famous philosopher and teacher are the ideal of universal human happiness, the moral education of youth, the choice of a true friend, the development of the ability to resist immoral influences, and the choice of activities in accordance with human inclinations. The teacher’s self-realization in the content of spiritual and moral imperatives is a personal and professional education that combines high morality and spirituality with the processes of informatization and digitalization in the educational process for self-determination and self-affirmation. The main orientations of the teacher’s self-development are the achievement of acme as the highest point of flowering of the potential opportunities of the participants in the educational space; increasing self-efficacy in various types of pedagogical activity due to the development of innovative approaches in training and education of young people. The professional self-improvement of a teacher is the ability to constantly find new resources, to show interest in the new and unknown, to master new methods and forms of pedagogical activity, to apply innovative methods, in particular ICT, digital technologies. The teacher performs a double function - teaches students and learns himself. Therefore, he must systematically replenish his own thesaurus and expand the space of self-realization, learn, and perform new roles and types of professional activity. He needs to be the leader in his personal and professional life. The methods of the teacher’s professional development have clarified thanks to trainings, guest lectures, cooperation in scientific and methodical laboratories, and the use of information and communication technologies. The scientific and methodical laboratory «Spiritual-intellectual education and training» is an educational and scientific center for the self-realization of a person, the enrichment and multiplication of his spiritual values, the transfer of the best traditions to the new generation. Active and proactive students at various levels of higher education join the work of the scientific and methodical laboratory to combine learning with research. We will give advice on the professional development of a teacher in two areas, such as implementation of acmeological ideas and improvement of digital competence.
  • Item
    Імперативи самореалізації особистості у творчій спадщині Григорія Сковороди: минуле, сьогодення
    (2023) Рибалко, Людмила Сергіївна; Куценко, Тетяна Володимирівна
    Наведено результати аналітичної пошукової діяльності щодо вивчення творчої спадщини Григорія Сковороди. Зазначено, що сучасні дослідники виявляють інтерес до філософських і педагогічних думок українського мислителя, поціновують його мудрість і розум. Розкрито головні ідеї самореалізації особистості, про які йдеться в трактатах Григорія Савича. Розглянуто самопізнання як здатність людини пізнавати власний мікрокосм. Самовдосконалення ототожнюється з духовним зростанням особистості. Рушійними силами самореалізації визнано прагнення до щастя й сенсу життя.
  • Item
    Creative self realization of art teacher: Chinese experience of art and pedagogical education.
    (ScientificWorld-NetAkhatAV. Karlsruhe, Germany, 2023) Rybalko, L.; Li, Y.; Ovsiuk, D.; Zhao, B.
  • Item
    Інтегральний підхід у професійній діяльності викладача вищої школи
    (2023-02-21) Скорбач, Тетяна Василівна; Скорбач, Олена Іванівна; Сипало, Анна Олегівна