Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/33789
Title: Емоційне вигорання та професійний стрес серед працівників соціальних сфер під час кризових подій: пандемії та воєнного конфлікту
Other Titles: Emotional burnout and professional stress among social field workers during crisis events: pandemic and military conflict
Authors: Літовченко, Олена Леонідівна
Капустник, Валерій Андрійович
Завгородній, Ігор Володимирович
Меркулова, Тетяна Валентинівна
Лисак, Марина Сергіївна
Перова, Ірина Генадіївна
Беккeльманн, Ірина
Keywords: професійне вигорання
викладачі закладів вищої освіти
вихователі
лікарі
професійний стрес
2024у/2023
Issue Date: 2023
Publisher: State Institution «Kundiiev Institute of Occupational Health of the National Academy of Medical Sciences of Ukraine»
Citation: Емоційне вигорання та професійний стрес серед працівників соціальних сфер під час кризових подій: пандемії та воєнного конфлікту / О. Л. Літовченко, В. А. Капустник, І. В. Завгородній, Т. В. Меркулова, М. С. Лисак, І. Г. Перова, І. Беккeльманн // Ukrainian Journal of Occupational Health. – 2023. – Том. 2023, № 3. – С. 172–180. – URL: https://doi.org/10.33573/ujoh2023.03.172.
Abstract: Вступ. Сьогодні питання психологічного благополуччя працівників соціальної сфери набуло надзвичайної актуальнос¬ті. Збереження психологічного здоров’я працівників соціальних професій (медичних, вихователів дошкільних закладів і викладачів вищих навчальних закладів) має важливе міжнародне та державне значення у світлі сучасних викликів: пандемії COVID-19, воєнного стану та соціальних перетворень. Це викликало інтерес до поглибленого вивчення фак¬торів, які впливають на психологічний стан працівників під дією професійних стресорів. У цьому контексті важливим є залучення нових підходів у визначенні розвитку професійного вигорання та діагностики професійних ризиків. Мета дослідження – дослідити за допомогою медико-психологічного опитування психоемоційний стан працівни¬ків закладів охорони здоров’я, викладачів закладів вищої та вихователів дошкільної освіти, що зазнають впливу надмірної дії психологічних факторів і високого ступеня напруженості трудового процесу. Матеріали та методи дослідження. Проведено анонімне медико-психологічне опитування працівників охорони здоров’я, вихователів дошкільної освіти та викладачів закладу вищої освіти в Харкові. Використано опитувальник «Maslach Burnout Inventory» (MBI-GS) і класифікацію за R. Kalimo et al. для оцінки емоційного вигорання. Проведено оцінку нервово-психічної напруженості (НПН) викладачів ЗВО за методикою Т. А. Немчин (1983 р.). Дані проаналізовано за допомогою програми IBM SPSS Statistics Standard Campus Edition 26.0 (5725-A54) і методів машинного навчання, зокрема алгоритмів з бібліотеки sklearn в поєднанні з eli5 у середовищі Python 3.9. Результати. Рівень професійного вигорання у медичних працівників залежав від їхньої спеціалізації. Лікарі-онкологи виявили менший ризик емоційного виснаження (21,6 %) та цинізму (24,3 %). Серед працівників екстре¬ної медичної допомоги виявлено найвищий ступінь емоційного виснаження (37,5 %), ефективності праці – понад 76 %. Лікарі реанімаційного профілю мали найвищий ступінь цинізму (39,7 %) та редукції особистих досягнень (49,3 %). Встановлені статево залежні особливості серед досліджуваних груп і визначені інформативні критерії виникнення професійного вигорання для різних медичних професій. Серед вихователів виявлено, що чверть рес¬пондентів має високий рівень емоційного виснаження та деперсоналізації. Одночасно ризик вигорання встанов¬лений лише в 3 % вихователів. Майже 90 % викладачів перебували в діапазоні детензивного нервово-психічного напруження, проте мали ознаки стомлення від професійної діяльності протягом навчального року: 79 % потребу¬вали відпочинку, 36,8 % відчували себе виснаженими. Висновки. Синдром «професійне вигорання» є широко поширеним явищем серед професій, де взаємодія між пра¬цівниками має важливе значення. Ця проблема особливо актуальна для медичних закладів, дошкільних установ і вищих навчальних закладів в Україні. Для розв’язання цього завдання важливо розробити новаторські методи раннього виявлення передвісників прояву синдрому та визначити набір профілактичних заходів зі запобігання його розвитку. Водночас необхідно враховувати специфіку кожної професії, оскільки їхні особливості мають без¬посередній вплив на механізми виникнення та прояву цього явища.
URI: http://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/33789
ISSN: 2223-6775
Appears in Collections:Наукові праці. Кафедра гігієни та екології № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Емоційне вигорання та професійний стрес.pdf848,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.