Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/21007
Title: Вплив сесії на психоемоційний стан студентів ХНМУ
Authors: Булиніна, О.Д.
Сєнна, Д.В.
Keywords: psychophysiological state
anxiety level
Issue Date: 30-Sep-2018
Citation: Булиніна О. Д. Вплив сесії на психоемоційний стан студентів ХНМУ / О. Д. Булиніна, Д. В. Сєнна // International Trends in Science and Technology : Proceedings of the VI International Scientific and Practical Conference, Warsaw, Poland, September 30, 2018 / RS Global Sp.z O.O. – Warsaw, 2018. – Vol. 4. – P. 35–37.
Abstract: The relationship between the psychophysiological state of students during the presessional period and the level of fear before the exams has been established. The data analysis showed that the emotional status of second-year students at the medical department a week prior to the session was defined as that of an average anxiety with the tendency to an increase in the anxiety level which is indicative of the gradual disturbance of normal psychological state. A number of students with a high anxiety level exceeded those with the average anxiety level with the tendency to the decline of it which is also indicative of unfavorable emotional background. The groups with a very high anxiety level that would take the risk of a nervous breakdown were not revealed. The students with a very low anxiety level that is indicative of overstrain and activated protective response were also not revealed. Most students from all the three groups stated that they got cold feet before taking their exams. Especially the female portion of the experiment had a dread of the exams that can be indicative of the pathological core of their fear. A male portion of the participants of this experiment also evaluated their sensation of fear before the exams giving high points, however within the norm required for the adaptation and productive activities.
Description: За неділю до початку сесії емоційний стан у студентів 2-го курсу медичного факультету визначався як середньо-тривожний з тенденцією до зростання рівня тривоги, що свідчить про поступове порушення нормального психологічного стану. 2. Кількість студентів з високим рівнем тривожності переважала над кількістю студентів з середнім рівнем тривожності з тенденцією до зниження, що також свідчить про несприятливий емоційний фон. 3. Груп з дуже високим рівнем тривоги, що відносило б цих студентів до групи ризику нервового зриву, виявлено не було. Також не було виявлено студентів з дуже низьким рівнем тривоги, щоб свідчило про їх перевтому та активовану захисну реакцію. 4. Переважна більшість студентів з усіх трьох груп відзначили, що вони відчувають сильних страх, коли ідуть на іспит. Особливо це відзначила жіноча частина учасників експерименту, що може свідчити про патологічну основу їх страху. Чоловіча частина учасників експерименту також оцінила свої відчуття страху перед екзаменом високими балами, але у межах норми, необхідної для адаптації та продуктивної діяльності. 05. Рекомендаціями для покращення психологічного стану студентів у період сесії є: рівномірне фізичне навантаження та збалансоване харчування; психологічні тренування, на яких студенти могли б висловлювати свої почуття; створення ситуацій схожих за емоційним забарвленням на процес складання іспиту для попереднього тренування та звикання.
URI: https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/21007
Appears in Collections:Наукові праці. Кафедра фізіології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сборник 30.09.2018 том 4 (ПОЛЬША)-pages-1-3,32-41-merged.pdf14,84 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.