Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління у рамках роботи Видавничої групи «Наукові перспективи» «Наукові інновації та передові технології» (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») Випуск № 11(39) 2024 Київ – 2024 Ukrainian Assembly of Doctors of Sciences in Public Administration within the work of the Publishing Group «Scientific Perspectives» «Scientific innovations and advanced technologies» (Series « Management and administration», Series «Law», Series «Economics», Series «Psychology», Series «Pedagogy») Issue № 11(39) 2024 Kyiv – 2024 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 10(38) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка» 3 ISSN 2786-5274 Print УДК 001.32:1 /3](477)(02) DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-11(39) «Наукові інновації та передові технології» (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка»): журнал. 2024. № 11(39) 2024. С. 2001. Рекомендовано до друку Президією Всеукраїнської Асамблеї докторів наук з державного управління (Рішення від 06.11.2024, № 6/11-24) Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації: серія КВ № 24962-14902Р від 13.09.2021 р. Журнал видається за наукової підтримки: Інституту філософії та соціології Національної Академії Наук Азербайджану (Баку, Азербайджан), громадської організації «Асоціація науковців України», громадської організації «Християнська академія педагогічних наук України» та громадської організації «Всеукраїнська асоціація педагогів і психологів з духовно-морального виховання». Згідно наказу Міністерства освіти і науки України вiд 30.11.2021 № 1290 журналу присвоєно категорію "Б" із права Згідно наказу Міністерства освіти і науки України вiд 01.02.2022 № 89 журналу присвоєно категорію "Б" із педагогіки Згідно наказу Міністерства освіти і науки України вiд 07.04.2022 № 320 журналу присвоєно категорію "Б" із економіки та державного управління Згідно наказу Міністерства освіти і науки України вiд 20.06.2023 № 768 журналу присвоєно категорію "Б" зі спеціальностей 073 - менеджмент, 076 - підприємництво та торгівля, 015 - професійна освіта Згідно наказу Міністерства освіти і науки України вiд 23.08.2023 № 1035 журналу присвоєно категорію "Б" зі спеціальності 053 - психологія Наукове видання включено до міжнародної наукометричної бази Index Copernicus, міжнародної пошукової системи Google Scholar та до міжнародної наукометричної бази даних Research Bible. Журнал заснований з метою розвитку вітчизняного наукового потенціалу у галузях державного управління, права, економіки, психології, педагогіки та його інтеграції у світовий науковий простір, шляхом оприлюднення результатів наукових досліджень. Головний редактор: Романенко Євген Олександрович — доктор наук з державного управління, професор, Заслужений юрист України, полковник Центрального науково-дослідного інституту Збройних Сил України, Президент громадської наукової організації «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління» (Київ, Україна) Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 4 Редакційна колегія:  Абуселідзе Георгій - завідувач кафедри фінансів, банківської справи та страхування Батумського державного університету імені Шота Руставелі (Батумі, Грузі)  Бахов Іван Степанович — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри іноземної філології та перекладу Міжрегіональної академії управління персоналом (Київ, Україна)  Беньковська Наталя Борисiвна —кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри мовної підготовки Інституту Військово-Морських Сил Нацiонального унiверситету "Одеська морська академія" (Одеса,Україна)  Бєльська Тетяна Валентинівна - доктор наук з державного управління, доцент, завідувач кафедри менеджменту Інституту підготовки кадрів державної служби зайнятості (м. Київ, Україна)  Бондар-Підгурська Оксана Василівна - доктор економічних наук, доцент, професор кафедри менеджменту ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», (Полтава, Україна)  Будник Вікторія Анатоліївна - кандидат економічних наук, професор, професор кафедри бізнес-логістики та транспортних технологій Державного університету інфраструктури та технологій (Київ, Україна)  Гбур Зоряна Володимирівна - доктор наук з державного управління, професор, професор кафедри управління охороною здоров‘я та публічного адміністрування Національного університету охорони здоров‘я Украіни імені П.Л.Шупика (Київ, Україна)  Дацій Олександр Іванович — доктор економічних наук, професор, Заслужений працівник освіти України, завідувач кафедри фінансів, банківської та страхової справи Міжрегіональної академії управління персоналом (Київ, Україна)  Дєгтяр Олег Андрійович — доктор наук з державного управління, доцент, доцент кафедри менеджменту і адміністрування Харківського національного університету міського господарства ім. О. М. Бекетова (Харків, Україна)  Демідова Юлія Євгенівна - кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами Національного Технічного Університету «Харківський Політехнічний Інститут» (Харків, Україна)  Дем’янишина Олеся Андріївна – кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансів, обліку та економічної безпеки Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (Умань, Україна)  Дранус Любов Сергіївна —кандидат економічних наук, доцент, оцент кафедри менеджменту Чорноморського національного університету імені Петра Могили  Журавльова Лариса Петрівна — доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології Поліського національного університету (Житомир, Україна)  Заячківська Оксана Василівна - кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів та економічної безпеки Національного університету водного господарства та природокористування (Рівне, Україна)  Ільїн Валерій Юрійович - доктор економічних наук, професор (Київ, Україна)  Ільїна Анастасія Олександрівна - кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри публічного управління і адміністрування Національного торговельно-економічного університету (Київ, Україна)  Ічанська Олена Михайлівна - кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна)  Кайдашев Роман Петрович — доктор юридичних наук, професор, професор кафедри адміністративного, фінансового та банківського права Міжрегіональної академії управління персоналом (Київ, Україна)  Каламаж Руслана Володимирівна - доктор психологічних наук, професор, проректор з навчально-виховної роботи Національного університету «Острозька академія» (Рівне, Україна)  Кардаш Оксана Любомирівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри комп’ютерних технологій та економічної кібернетики Навчально-наукового інститут автоматики, кібернетики та обчислювальної техніки Національного університету водного господарства та природокористування (м. Рівне, Україна)  Калашнік Наталія Василівна —кандидат педагогічних наук, доцент кафедри українознавства Вінницького національного медичного університету ім. М.І.Пирогова, (Вінниця, Україна) kalashnuknatalia@gmail.com  Кобець Дмитро Леонтійович - кандидат економічних наук (доктор філософії), доцент Хмельницького національного університету, доцент кафедри обліку, аудиту та оподаткування (м. Хмельницький, Україна)  Коваленко Олена Михайлівна - кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник відділу профільного навчання Інституту педагогіки НАПН України (Київ, Україна)  Корильчук Неоніла Іванівна – кандидат медичних наук, доцент кафедри терапії та сімейної медицини Тернопільського національного медичного університету імені І.Я.Горбачевського МОЗ України (Тернопіль, Україна)  Корнієнко Петро Сергійович - доктор юридичних наук, доцент, адвокат, заступник першого проректора по роботі з коледжами, професор кафедри філософії та соціально-гуманітарних дисциплін Національної академії статистики, обліку та аудиту (Київ, Україна) Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 5  Кошова Світлана Петрівна — кандидат наук з державного управління, доцент, доцент кафедри управління охорони здоров’я Національної медичної академії післядипломної освіти імені П. Л. Шупика (Київ, Україна)  Кравчук Володимир Миколайович —доктор юридичних наук, доцент, доцент кафедри конституційного, адміністративного та міжнародного права Волинського національного університету імені Лесі Українки (Луцьк, Україна)  Кравчук Людмила Степанівна - кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри фізичної терапії, ерготерапії, фізичної культури і спорту Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», завідувач кафедрою фізичної терапії, ерготерапії, фізичної культури і спорту Хмельницького інститут соціальних технологій Університет "Україна" (Хмельницький, Україна)  Литвиненко Віктор Іванович — доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри міжнародного права та порівняльного правознавства Навчального наукового інституту права Міжрегіональної академії управління персоналом (Київ, Україна)  Лич (Назарук) Оксана Миколаївна - доктор психологічних наук, доцент, член-кореспондент української академії акмеології, член громадської спілки «Національна психологічна асоціація», доцент кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна)  Марушева Олександра Анатоліївна - доктор наук з державного управління, доцент, завідувач кафедри публічного управління та інформаційного менеджменту ПВНЗ Університет Новітніх Технологій (м. Київ, Україна)  Міхальський Томаш — доктор наук, доцент кафедри географії регіонального розвитку Гданського університету (Польща)  Мізюк Вікторія Анатоліївна – кандидат педагогічних наук, доцент, декан факультету управління, адміністрування та інформаційної діяльності Ізмаїльського державного гуманітарного університету (Ізмаїл, Україна)  Миргород-Карпова Валерія Валеріївна - кандидат юридичних наук, заступник директора з наукової роботи, старший викладач кафедри адміністративного, господарського права та фінансово-економічної безпеки Сумського державного університету (Суми, Україна)  Непомняща Ірина Миколаївна - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики дошкільної освіти Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»  Новак-Каляєва Лариса Миколаївна — доктор наук з державного управління, професор, професор кафедри державного управління Львівського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України (Львів, Україна)  Огієнко Альона Володимирівна - доктор економічних наук, доцент кафедри організації авіаційних робіт та послуг Національного авіаційного університету (Київ, Україна)  Орлова Наталія Сергіївна - доктор наук з державного управління, професор кафедри державного управління, публічного адміністрування та регіональної економіки, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця (Харків, Україна)  Павлов Костянтин Володимирович — доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри підприємництва i маркетингу Волинського національного університету імені Лесі Українки (Луцьк, Україна)  Павлова Олена Миколаївна - доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки, підприємництва та маркетингу Волинського національного університету імені Лесі Українки (Луцьк, Україна)  Пагута Тамара Іванівна - кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, директор Інституту педагогічної освіти Приватного вищого навчального закладу «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» (Рівне, Україна)  Помиткін Едуард Олександрович — доктор психологічних наук, професор, провідний науковий співробітник Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України (Київ, Україна)  Помиткіна Любов Віталіївна — доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна)  Приходькіна Наталія Олексіївна - доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти Навчально-наукового інституту менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України (Київ, Україна)  Савенко Олена Анатоліївна - кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту і права Дніпровського державного аграрно-економічного університету, членкиня громадської наукової організації "Фінансово-економічна наукова рада" (Київ, Україна)  Сапожніков Станіслав Володимирович - доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та психологїі Університету імені Альфреда Нобеля (Дніпро, Україна)  Сопілко Ірина Миколаївна - доктор юридичних наук, професор, Відмінник освіти України, Заслужений юрист України, декан юридичного факультету Національного Авіаційного Університету (Київ, Україна)  Титко Анна Василівна — кандидат юридичних наук, провідний науковий співробітник Національної академії внутрішніх справ (Київ, Україна) Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 6  Трушкіна Наталія Валеріївна — кандидат економічних наук, член-кореспондент Академії економічних наук України, дійсний член Центру українсько-європейського наукового співробітництва, старший науковий співробітник відділу проблем регуляторної політики та розвитку підприємництва, Інститут економіки промисловості НАН України (Київ, Україна)  Турчинова Ганна Володимирівна — кандидат педагогічних наук, доцент, декан факультету природничо- географічної освіти та екології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова (Київ, Україна)  Фаловська Ірина Дмитрівна - кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та психології Комунального закладу вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» (Луцьк, Україна)  Хохліна Олена Петрівна — доктор психологічних наук, професор, професор кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна)  Чепурна Мирослава Володимирівна - кандидат педагогічних наук, доцент, завідувачка кафедри іноземних мов та міжнародної комунікації Черкаського державного технологічного університету (Черкаси, Україна)  Чернуха Надія Миколаївна — доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Київ, Україна)  Якимчук Аліна Юріївна — доктор економічних наук, професор, професор кафедри державного управління, документознавства та інформаційної діяльності Національного університету водного господарства та природокористування (Рівне, Україна)  Яковицька Лада Савелівна — доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету (Київ, Україна)  Якушева Оксана Вікторівна — кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки та підприємництва Черкаського державного технологічного університету (Черкаси, Україна) Статті розміщені в авторській редакції. Відповідальність за зміст та орфографію поданих матеріалів несуть автори. © автори статей, 2024 © Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління, 2024 © Видавнича група «Наукові перспективи», 2024 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 7 ЗМІСТ СЕРІЯ «Управління та адміністрування» Романенко Є.О., Трушкіна Н.В. МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЗМІНАМИ В ОРГАНІЗАЦІЯХ 22 Антипенко І.В., Заглинський С.В. ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ РЕАЛІЗАЦІЇ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО СТАТУСУ ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВЦЯ В УКРАЇНІ 50 Бєльська Т.В. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОДУКТИВНОЇ ЗАЙНЯТОСТІ В УМОВАХ ПАНДЕМІЧНИХ ТА ЕКОНОМІЧНИХ КРИЗ: ВИКЛИКИ ДЛЯ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ 59 Богданенко А.І. ПАРАДИГМА МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ І ХРИСТИЯНСЬКОЇ ТЕОЛОГІЇ: ЛОГІКА ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТКУ НАУКОВОГО ЗНАННЯ 69 Головня Ю.І., Паладійчук С.Б., Губа М.І. СТРАТЕГІЯ ФОРМУВАННЯ МІНІЦИПАЛЬНОГО БРЕНДУ 84 Гончаренко В.С. ФОРМИ І МЕТОДИ УЧАСТІ ГРОМАДСЬКОСТІ У НАЦІОНАЛЬНОМУ ПОВОЄННОМУ ВІДНОВЛЕННІ 95 Єсенніков К.В. ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШІ У РОБОТІ СТРУКТУР МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ (ІНОЗЕМНИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД) 105 Косач І.А., Мазун Р.В. ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ СТРАТЕГІЧНИМ РОЗВИТКОМ ФАРМАЦЕВ- ТИЧНОЇ ГАЛУЗІ В КОНТЕКСТІ ЦИФРОВІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я 117 Кравченко М.В. СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТРУДОВИХ ВІДНОСИН ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ 127 Липовська Н.А., Сахарова К.О. ПРІОРИТЕТИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ В ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я 140 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 8 Мартинюк В.П., Цигилик Н.В. СИНЕРГЕТИЧНІ ВПЛИВИ НА ДІЯЛЬНІСТЬ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ НІМЕЧЧИНИ, ВЕЛИКОБРИТАНІЇ, ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНИ 150 Медведчук А.О. РИЗИКИ І ВИКЛИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ПРОЕКТІВ З БУДІВНИЦТВА ОКРЕМИХ ОБ’ЄКТІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ 162 Назаренко А.М. СУЧАСНІ АСПЕКТИ КОМПЛЕКСНОГО ПІДХОДУ ДО РОЗВИТКУ МІСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ 175 Пукір Д.О. ЕКОНОМІЧНІ МЕХАНІЗМИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОЮ ЕКОНОМІКОЮ 185 Сидоренко Н.С. ІНСТИТУЦІЙНА СПРОМОЖНІСТЬ ЯК ДРАЙВЕР ПУБЛІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 195 Стороженко Л.Г., Охріменко В.О. РОЛЬ ЦИФРОВИХ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ У ПРОЦЕСІ ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ Чумакова Г.В., Мінчев С.І. 219 АНАЛІЗ ПРАКТИК ЗАСТОСУВАННЯ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА В КРАЇНАХ ЄС ТА УКРАЇНІ 208 Чуприк А.В., Мартинюк Г.Ф. ПЕРЕВАГИ, ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ ЕЛЕКТРОННОГО ДІЛОВОДСТВА У ДІЯЛЬНОСТІ АРХІВНИХ УСТАНОВ 234 Шарий В.І., Самойленко Л.Я., Мельник Д.Я. ЗОВНІШНЬОПОЛІТИЧНІ МЕХАНІЗМИ ЄС В СУЧАСНИХ УМОВАХ: УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ 247 Алієв Т.В. ВПЛИВ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ ПРОЄКТНИХ КОМАНД У ЕЛЕКТРОННІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ 261 Васін А.І. ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ІНФРАСТРУКТУРНИМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ 272 Германюк Н.В., Карпенко О.С. ЗАСТОСУВАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА 290 Германюк Н.В., Мазуренко С.В. ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВ 299 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 9 Другова О.С., Кіриченко С.В., Павлій К.В. РОЛЬ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ В АНТИКРИЗОВОМУ УПРАВЛІННІ ПІДПРИЄМСТВАМИ ПІСЛЯВОЄННОЇ УКРАЇНИ 316 Жданова-Неділько О.Г., Большая О.В., Іщенко І.С.,Білай Д.В. СУПЕРЕЧНОСТІ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ Й КОМАНДНОЇ ВЗАЄМОДІЇ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ: УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ 326 Ільчук П.Г., Суховарова-Жорнова І.А., Коць О.Р. ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ РИЗИКАМИ В ПРОЕКТАХ, ЯКІ РЕАЛІ- ЗУЮТЬСЯ НА ЗАСАДАХ ПУБЛІЧНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА 338 Кібік О.М., Ковиркіна О.В. АКТИВІЗАЦІЯ ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ПРОЄКТНОГО МЕНЕДЖ- МЕНТУ У ЛОГІСТИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ 351 Кібік О.М., Корнілова О.В., Нетребський Д.Ю. ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОГО ФІНАНСОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ 360 Красностанова Н.Е., Камінський Д.М. ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ ЯК ФАКТОРА СТАЛОГО РОЗВИТКУ РЕГІОНІВ 369 Лазоренко Л.В., Гринчак Н.А. СУЧАСНІ МЕТОДИ РОЗВИТКУ ПЕРСОНАЛУ 381 Малярчук І.І., Процайло М.М. ОБЛІКОВО-АНАЛІТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФІНАНСОВОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВА: ВИКЛИКИ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ 393 Паркулаб Т.І., Дутчак О.І., Шикеринець В.В., Федорак В.В., Жук О.І. ЗАПОБІГАННЯ ТРАВМАТИЗМУ В ТРАНСПОРТНІЙ ЛОГІСТИЦІ: ЗАХОДИ БЕЗПЕКИ ТА ОХОРОНИ ПРАЦІ 402 Рак А.В. УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ IT КОМПАНІЙ В УМОВАХ НЕСТАБІЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА 412 Смірнов Р.В., Охріменко І.М. УПРАВЛІНСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ КЕРІВНИКА СУЧАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ: СУТНІСТЬ ТА КОМПОНЕНТИ 425 Філіппов В.Ю., Перевозна М.О., Войцеховський Р.Е. ВПЛИВ ФАКТОРІВ ТА ІНСТРУМЕНТІВ УПРАВЛІННЯ КАДРАМИ НА СИСТЕМУ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ 442 Янків М.Д. ІНТЕЛЕКТУАЛІЗАЦІЯ Й ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ СУБʼЄКТІВ УПРАВ- ЛІННЯ : НОВІ МОЖЛИВОЇ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ БЕЗПЕКОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ 456 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 10 СЕРІЯ «Право» Жукова І.В. ОКРЕМІ ПИТАННЯ ІЗ УДОСКОНАЛЕННЯ НОРМАТИВНОГО ВРЕГУЛЮ- ВАННЯ ПРАВОВІДНОСИН У СФЕРІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 465 Аванесян К.А. НАУКОВІ ПІДХОДИ ЩОДО ВИКЛИКІВ У СФЕРІ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ ПІД ЧАС ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ 476 Баганець О.О. ПРАВОВІ ОСНОВИ РЕГУЛЮВАННЯ ТРАНСПЛАНТОЛОГІЇ В УКРАЇНІ 486 Берч В.В. ПРАВОВІ АСПЕКТИ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ КРІЗЬ ПРИЗМУ ТИПОВОГО ЗАКОНУ ЮНСІТРАЛ ПРО ЕЛЕКТРОННУ ТОРГІВЛЮ 496 Василик В.В. ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРИНЦИПІВ ПРОБАЦІЇ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ 509 Василів С.С. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ АДВОКАТСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ІСПАНІЇ 518 Герасименко О.М. ОСОБЛИВОСТІ ДОСУДОВОГО РОЗСЛІДУВАННЯ КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ НА ОБ’ЄКТАХ КРИТИЧНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ АСПЕКТИ 525 Гомонай В.В. ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В ЕПОХУ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ 544 Дешко Л.М., Васильченко О.П., Лотюк О.С. ЛЮСТРАЦІЯ ЯК ВИД КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТА ВІДШКОДУВАННЯ МОРАЛЬНОЇ ШКОДИ, ЗАВДАНОЇ В РЕЗУЛЬТАТІ ПОРУШЕННЯ ПРАВА ОСОБИ НА УЧАСТЬ В УПРАВЛІННІ ДЕРЖАВНИМИ СПРАВАМИ: ПРАКТИКА ЄСПЛ У СПРАВАХ ПРОТИ УКРАЇНИ 554 Дробіна І.О. ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКУ МАЙНА, ЩО НАДІЙШЛО ДО ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ ЯК ВОЛОНТЕРСЬКА ДОПОМОГА 567 Капустіна М.В. СТРУКТУРНІ ЕЛЕМЕНТИ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ОРГАНІВ КРИМІ- НАЛЬНОЇ ЮСТИЦІЇ 577 Кішінець Ю.А. КРИМІНАЛЬНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ У СФЕРІ ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН: ПРОБЛЕМИ КАТЕГОРІАЛЬНОГО АПАРАТУ ТА КЛАСИФІКАЦІЇ 586 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 11 Наджафлі Емін ВТІЛЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ ЕЛЕКТРОННОГО СУДУ В ЗАКОНОДАВСТВІ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ: ІСТОРИКО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ 602 Петрушин Б.Б. ЦИФРОВА ЕКОНОМІКА У СУЧАСНОМУ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОМУ ДИСКУРСІ 616 Піфко О.О. ОКРЕМІ ПРОБЛЕМИ ГАРАНТУВАННЯ РЕЧОВИХ ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО В УКРАЇНІ 629 Правдюк А.Л. ІНФОРМАЦІЙНИЙ СУВЕРЕНІТЕТ В КОНТЕКСТІ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ 639 Романенко Л.М., Сьох К.Я. ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ СУЧАСНОГО КОНСТИТУ- ЦІОНАЛІЗМУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ 652 Cалівончик О.С., Стрельченко О.Г. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СУБʼЄКТІВ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ РОБОТУ АЗАРТНИХ ІГОР 662 Скриньковський Р.М. УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ ОХОРОНИ УКРАЇНИ У ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНІЙ СИСТЕМІ НАЦІОНАЛЬНОГО СПРОТИВУ 671 Турчин-Кукаріна І.В., Парфанович Б.Я., Парфанович І.І. СПОРТИВНІ СЕКЦІЇ ЯК КОМПОНЕНТ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ І СФЕРИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ 682 Ховпун О.С., Домбровська О.В. ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ МІЖНАРОДНИХ СТАНДАРТІВ ГУМАНІТАРНОГО ПРАВА ЩОДО ЗАХИСТУ КУЛЬТУРНИХ ЦІННОСТЕЙ У ЗАКОНОДАВСТВО УКРАЇНИ 693 Хоменко О.В. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ У МІЖНАРОД- НОМУ ГУМАНІТАРНОМУ ПРАВІ 702 Ювсечко Я.В., Морська Н.Л., Муравйова І.А. ПРИНЦИПИ ПРАВОВОЇ ДЕРЖАВИ У ГЛОБАЛІЗОВАНОМУ СВІТІ: ВАЖЛИВІСТЬ ТА ШЛЯХИ ВПРОВАДЖЕННЯ 712 Юник І.Г. ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ЛОГІСТИЧНИХ ПРОЦЕСІВ В СИСТЕМІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОБОРОНОЗДАТНОСТІ ДЕРЖАВИ 726 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 12 СЕРІЯ «Економіка» Ткачук В.А., Мединська Н.В., Новаковська І.О., Костюк Т.О. ІНТЕГРАЦІЯ СОЦІАЛЬНИХ ТА ЕКОНОМІЧНИХ ФАКТОРІВ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ СІЛЬСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ 733 Безпаленко О.В. ФІНАНСОВА БЕЗПЕКА ДЕРЖАВИ: ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК МІЖ БОРГОВИМ НАВАНТАЖЕННЯМ, БЮДЖЕТНОЮ ЗБАЛАНСОВАНІСТЮ ТА СОЦІАЛЬНИМИ ДИСПРОРЦІЯМИ 750 Бєлкін І.В. ЕСТЕТИКА ТА ДИЗАЙН ТОВАРІВ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ 764 Білоусько Т.Ю., Шовкун-Заблоцька Л.В. ІННОВАЦІЙНІ ЗАСАДИ ОПЕРАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ В ТВАРИННИЦТВІ В ЗАБЕЗПЕЧЕННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ГАЛУЗІ 777 Вознюков Є.В. МЕТОДОЛОГІЯ ОЦІНКИ ВПЛИВУ ІНСТИТУЦІЙНОЇ ВОЛАТИЛЬНОСТІ НА РИНОК ПРАЦІ РЕГІОНУ 791 Войтко С.В., Хмарський А.В., Юрчишин О.Я., Степанець О.В. ЗАСАДИ РОЗРОБЛЕННЯ ПОСЛУГ ЦИФРОВОГО ХАБУ ДЛЯ МАЛИХ І СЕРЕДНІХ ПІДПРИЄМСТВ 804 Галега В.В. ПРОБЛЕМАТИКА РОЗРОБКИ ЕФЕКТИВНОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДТРИМКИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ РФ 819 Голик Р.Ю., Мар’єнко В.В. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КРИТЕРІЇВ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВЗАЄМОДІЇ ВИРОБНИЧИХ СТРУКТУР 830 Демченко Т.А. ОБЛІКОВО-АНАЛІТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СУБЄКТА ГОСПОДАРЮВАННЯ В УКРАЇНІ 843 Джога О.В., Благополучна А.Г., Босецька Н.Г. ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ФЕРМЕНТАЦІЇ У РЕСТОРАННОМУ ГОСПОДАРСТВІ 854 Дмитришин М.І., Пшик Р.В. МОДЕЛІ ОЦІНКИ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ПОТЕНЦІАЛУ РЕГІОНАЛЬНОЇ ВИРОБНИЧОЇ СИСТЕМИ 862 Ємцев В.І., Слободянюк Н.М., Ємцева Г.Ф. ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ АКВАКУЛЬТУРИ ЯК ФАКТОР ВІДРОДЖЕННЯ РИБНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ 875 https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%BA%D0%B0%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%92%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%BC_%D0%90%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BB%D1%96%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 13 Ємцев В.І., Ємцева Г.Ф., Шпакович В.І. ВНЕСОК ВІТЧИЗНЯНОГО ПТАХІВНИЦТВА У ФОРМУВАННЯ РЕСУРСНОЇ БАЗИ М’ЯСОПРОДУКТОВОГО ПІДКОМПЛЕКСУ АПК УКРАЇНИ 885 Живко З.Б., Лелюк Н.Є., Родченко С.С., Родченко О.В. РОЛЬ СТРАХОВИХ ОРГАНІЗАЦІЙ НА ФІНАНСОВОМУ РИНКУ УКРАЇНИ В ВОЄННИЙ ЧАС 896 Іоанно В.В. БІЗНЕС-КОНСУЛЬТУВАННЯ У СФЕРІ ФІНАНСОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ: ПІДТРИМКА ПІДПРИЄМСТВ НА ШЛЯХУ ДО ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ 905 Ковальчук А.М., Сафонік Н.П. СТРАТЕГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРО- МОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ В КОНТЕКСТІ АКТИВІЗАЦІЇ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 921 Кравченко М.О., Немировський Ф.В. ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА ПІДПРИЄМСТВА» 932 Кулиняк І.Я. ТЕРИТОРІАЛЬНА СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ УКРАЇНИ У СФЕРІ ТУРИЗМУ: ЧИННИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ 944 Лапін А.В., Грінчук І.О., Українець В.Р. ВПЛИВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ БІЗНЕСУ 956 Михаліцька Н.Я., Яцик М.Р. ОСНОВНІ АСПЕКТИ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ 969 Онофрійчук О.П., Коваль Л.А., Яковлєв В.Ю., Підгрушний В.А., Семенюк В.П., Авдейчик О.М. ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА ПІДПРИЄМСТВА: ПРОБЛЕМИ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ 980 Перетятко Л.А. ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ В УКРАЇНІ У СВІТЛІ БІЗНЕС- ДЕМОГРАФІЇ 989 Писаренко Н.В., Ярмоленко Ю.О. ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ НЕЙРОМАРКЕТИНГУ У ФОРМУВАННІ СТРАТЕГІЇ БРЕНДУ 1005 Сагайдак-Нікітюк Р.В., Нікітюк В.Г. АНАЛІЗ СУЧАСНОЇ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОЇ БАЗИ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА 1019 Смачило В.В., Рудаченко О.О. СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ 1034 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 14 Тесак О.В. МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ: ІНСТРУМЕНТ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВ- ЛІННЯ БІЗНЕСОМ 1044 Філюк Н.В. СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІЧНОЮ БЕЗПЕКОЮ ПІДПРИЄМСТВА, ЯК ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЙОГО СТАБІЛЬНОСТІ ТА РОЗВИТКУ 1052 Хайло Я.М. РОЗВИТОК МОНІТОРИНГОВОГО КОНТРОЛЮ ЕКОНОМІЧНОГО СТАНУ ПІДПРИЄМСТВ ЖИТТЄЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МІСТ 1060 Хомайко Є.І. МІЖНАРОДНІ ІНВЕСТИЦІЇ: СУЧАСНІ ТРЕНДИ, КЛЮЧОВІ ПРОЕКТИ ТА НОВІ МОЖЛИВОСТІ 1070 Чупрун Є.І. ВИДИ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ СТРУКТУР В ІТ-КОМПАНІЯХ 1083 Чучман І.-Б.А. ВПЛИВ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ НА ПОТЕНЦІАЛ БАНКІВСЬКОГО СЕКТОРУ В УМОВАХ ДИНАМІЧНИХ ЗМІН: АНАЛІЗ КЛЮЧОВИХ ФАКТОРІВ 1095 Шовкун-Заблоцька Л.В., Золотарьова С.А. ЕКОЛОГО-ЕКОНОМІЧНІ ВИМОГИ ДО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА В КОНТЕКСТІ ОПЕРАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ЕВОЛЮЦІЯ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ ТА КЛЮЧОВІ ПРИНЦИПИ 1106 СЕРІЯ «Педагогіка» Burlimova B.M. FEATURES OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN THE HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS 1115 Chepka O.V. CORRECTIVE AND DEVELOPMENTAL WORK WITH CHILDREN WITH SPEECH DISORDERS IN THE CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION 1122 Glushanytsia N.V., Erman Akilli BASIC PRINCIPLES OF MILITARY LANGUAGE TRAINING IN UKRAINIAN MILITARY INSTITUTIONS 1134 Pashchenko O.A., Koroviakа Ye.A., Kaliuzhna T.M., Khomenko V.L. Rastsvietaiev V.O. THE INFLUENCE OF MODERN TECHNOLOGIES ON THE EDUCATIONAL PROCESS 1145 Shenderuk O.B., Perminova V.A., Lytvyn S.V. NINE LEVELS OF LEARNING (ROBERT GAGNÉ MODEL) IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING: STRATEGIES AND APPROACHES 1158 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 15 Біда О.А., Чичук А.П., Кучай Т.П., Дутка Г.Я. ВПРОВАДЖЕННЯ ЗАСОБІВ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙ 1168 Бойко О.М. ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ: ДОСВІД ЄС 1178 Васильєва С.А. ТЕХНОЛОГІЯ МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ ПЕДАГОГІВ ТА БАТЬКІВ ДІТЕЙ РАННЬОГО І ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У ЦИФРОВОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ 1190 Ващенко В.В. ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У КРАЇНАХ БАЛТІЇ 1202 Войтюк І.В. МИСТЕЦТВО СТВОРЕННЯ ЕСТЕТИЧНОГО СЕРЕДОВИЩА ЛАНДШАФТНОГО ДИЗАЙНУ ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 1215 Гонтаренко І.С. ВПЛИВ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ НА ЯКІСТЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ В УНІВЕРСИТЕТАХ КИТАЮ ТА УКРАЇНИ 1225 Гуцуляк Л.І. СОЦІАЛЬНЕ ПРОЄКТУВАННЯ У ВОЛОНТЕРСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ 1234 Демчик Н.О. СТАТЕВЕ ВИХОВАННЯ ЯК НЕВІДЄМНИЙ КОМПОНЕНТ У ПІДГОТОВЦІ УЧНІВ ДО СТВОРЕННЯ СІМ’Ї У СКАНДИНАВСЬКИХ КРАЇНАХ 1241 Дзинглюк О.С., Стадній А.С., Печарська В.П. ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ В НАВЧАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ 1252 Димовська А.К. ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ПРИЙОМІВ ДРАМАТИЧНОГО ВИХОВАННЯ НА УРОКАХ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ 1260 Жукова Ю.В. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ КОМУНІКАЦІЇ У ФАХОВІЙ ПЕРЕДВИЩІЙ ОСВІТІ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА 1272 Ігнатенко О.В., Самусь Т.В., Ігнатенко Г.В. ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ ПЕДА- ГОГІЧНИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ 1280 Каніболоцька О.А., Бородкіна А.А. ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ СТАРШО- КЛАСНИКІВ З ІСПАНСЬКОЇ МОВИ 1293 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 16 Кінд-Войтюк Н.В. УКРАЇНСЬКИЙ ГРОМАДСЬКО-ПОЛІТИЧНИЙ ДІЯЧ, КОМПОЗИТОР, ПЕДАГОГ, ГОЛОВА ТОВАРИСТВА «ПРОСВІТА»: АНАТОЛЬ ВАХНЯНИН 1305 Ключник Р.М., Щолокова Г.В., Кулько В.А. ВИКОРИСТАННЯ МАСМЕДІА У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЗДО- БУВАЧАМ ВИЩОЇ ОСВІТИ ГАЛУЗІ ЗНАНЬ «СФЕРА ОБСЛУГОВУВАННЯ» 1313 Козак Л.В., Гірченко Т.В. СУЧАСНІ ЗАСОБИ ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 1321 Кузнецов Р.М. КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ (СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ «БУДІВНИЦТВО ТА ЗВАРЮВАННЯ») 1334 Кучай О.В., Сопіга М.О. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЛОГІСТИКИ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІНФОКОМУНІКАЦІЙ 1349 Ладонько Л.С., Скорик Т.В. Духвин К.Д. ПОЗАШКІЛЬНА МИСТЕЦЬКА ОСВІТА В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ СЬОГОДЕННЯ 1359 Лесіна Т.М., Панченко І.В. ТЕОРЕТИЧНИЙ БАЗИС ТА МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ СТУДЕНТІВ ДО МІЖКУЛЬТУРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ 1372 Леськів-Бондарчук Г.В. РОЛЬ СПЕЦКУРСУ В ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДО СПОРТИВНО-ОЗДОРОВЧОЇ РОБОТИ З ЛЮДЬМИ ТРЕТЬОГО ВІКУ 1381 Литвиненко Я.О., Сидоренко Н.В., Марєєв Д.А. ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ 1389 Ломака О.С. СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТ- НОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» 1397 Мамиченко С.А., Ковалевський І.С. ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЧНІ ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ ДО НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ У ЗВО 1406 Марєєва Т.В., Марєєв Д.А. ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ЗАСАДАХ ІНТЕГРОВАНОГО ПІДХОДУ 1417 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 17 Маринченко Є.О., Ситніков О.М., Галісевич В.Г. ВИКОРИСТАННЯ STEM ТЕХНОЛОГІЙ ТА НАВЧАЛЬНИХ ЗАСОБІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ 1435 Мартиненко С.М., Довгий В.М. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ 1442 Москаленко А.М. УНІВЕРСИТЕТСЬКІ СТУДІЇ ЯК ІННОВАЦІЙНА ФОРМА СПІВПРАЦІ ПРОФЕСОРСЬКО-ВИКЛАДАЦЬКОГО СКЛАДУ І ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ 1455 Олійник Т.І. ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА З ВИКОРИСТАННЯМ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ 1469 Павленко О.А. КОНЦЕПЦІЯ ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ-ЗВ’ЯЗКІВЦІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ 1477 Постова С.А., Мисюк О.Ю., Черняк Ю.Г. STEM-ОСВІТА ЯК КЛЮЧ ДО РОЗВИТКУ ЛІДЕРІВ МАЙБУТНЬОГО: ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ НАВИЧОК 1486 Приходькіна Н.О. ТЬЮТОРИНГ В ОСВІТІ ДОРОСЛИХ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ 1499 Рускуліс Л.В., Грибович С.М., Рускуліс А.В. ВИКОРИСТАННЯ УСЕМЕРЕЖЕВИХ ПЛАТОРМ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ЕЛЕКТИВНИХ КУРСІВ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ 1515 Свиридюк В.П. ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНОЇ ПИСЕМНОМОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ НІМЕЦЬКОЇ МОВИ ПІД ЧАС САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ 1527 Сосік О.Д. ЕТНОДИЗАЙН І FOLK DESIGN ЯК ПРОЄКТНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПІДГОТОВЦІ ХУДОЖНИКІВ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА 1537 Сторонська О.С., Кравець С.Ф. ПРІОРИТЕТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МУЗИКОТЕРАПЕВТІВ В НАУКОВО- ПЕДАГОГІЧНІЙ ДУМЦІ США ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ 1547 Філімонова Т.В. ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ПРИРОДНИЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ 1557 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 18 Фоміна Л.В. ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНІКА ВИКЛАДАЧА МЕДИЧНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ 1569 Царенко В.А. КРИТЕРІЇ СФОРМОВАНОСТІ ХУДОЖНЬОГО СВІТОГЛЯДУ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА 1578 Чорноус В.П. ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ 1586 Шевчук Г.Й. ІНДИВІДУАЛЬНА ОСВІТНЯ ТРАЄКТОРІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРИНЦИПУ СТУДЕНТОЦЕНТРИЗМУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ 1594 Шостачук Т.В., Петухова Т.А., Денисенко А.О., Трегуб А.М., Піддубна О.М. СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ У СВІТІ ТА В УКРАЇНІ 1602 Яремович М.А. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ СОЛІДАРНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НУШ 1612 СЕРІЯ «Психологія» Андрусик О.О. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ДИТЯЧОЇ ОБДАРОВАНОСТІ 1623 Белякова С.М., Гожельник Т.Є. ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ 1635 Белякова С.М., Захаренкова Ю.М. ОСОБЛИВОСТІ КОРЕКЦІЇ ЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ ЛЮДЕЙ ДОРОСЛОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ 1646 Белякова С.М., Ткачук Н.В. ОСОБЛИВОСТІ КОРЕКЦІЇ ТА ПРОФІЛАКТИКИ ПОЯВИ СУЇЦИДАЛЬНИХ НАМІРІВ У ДОРОСЛИХ 1657 Богдановський С.О. ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ЖИТТЄЗДАТНОСТІ ТА ДОЛАЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ У ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ 1669 Бочелюк В.Й., Панов М.С., Сорока Д.Г. ЗАГАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО НАДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРИ ОСОБИСТІСНИХ КРИЗАХ 1679 Бульченко Д.В. АКТИВНЕ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНЕ ПІЗНАННЯ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ ОСОБИСТІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ 1691 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 19 Гапоненко Л.О. РЕФЛЕКСІЯ ІДЕНТИЧНОСТІ ЯК ФУНДАМЕНТАЛЬНІ МЕХАНІЗМИ РОЗВИТКУ ДІАЛОГІЧНОГО СПІЛКУВАННЯ 1704 Горенко М.В. СПЕЦИФІКА КОМУНІКАТИВНИХ ПРОБЛЕМ МОЛОДІ В УМОВАХ ВІЙНИ В КРАЇНІ 1716 Грищенко М.В., Сидорович О.І., Ільченко Р.М. ПСИХОЛОГІЧНИЙ РОЗВИТОК ТА САМОРЕАЛІЗАЦІЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В УКРАЇНСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ 1725 Гуляк У.М. РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИНАМІКИ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНИХ ДЕТЕРМІНАНТ БОЙОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗС УКРАЇНИ ПРИЗВАНИХ ПО МОБІЛІЗАЦІЇ НА ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД 1741 Джеджера О.В., Джеджера К.В. ВЗАЄМИНИ З ВИКЛАДАЧЕМ ЯК ЧИННИК ВПЛИВУ НА ЕМОЦІЙНІ ПЕРЕЖИВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ 1755 Запорожцев Є.Г. ПРОФЕСІЙНА ЗРІЛІСТЬ ПРАЦІВНИКА МОРЕГОСПОДАРСЬКОЇ ГАЛУЗІ ЯК ЧИННИК СТУПЕНЯ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ 1767 Каландирець М.С. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 1783 Католик Г.В. ШЛЯХИ АКТИВІЗАЦІЇ ОСОБИСТІСНИХ РЕСУРСІВ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЯХ: ВІКОВИЙ АСПЕКТ 1792 Козлова А.Г., Лейбенко Я.В. ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ В ІНТЕРНЕТІ 1803 Лич О.М., Кожушко К.П. КОМУНІКАТИВНА КУЛЬТУРА ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕ- ТЕНТНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ 1813 Матвієнко Д.С. ІНДИВІДУАЛЬНА БЕСІДА: ПРИЙОМИ, СУТЬ ТА ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ В ІНДИВІДУАЛЬНІЙ РОБОТІ ВІЙСЬКОВОГО ПСИХОЛОГА З ВІЙСЬКОВО- СЛУЖБОВЦЯМИ 1826 Олійник І.В. ПОЄДНАННЯ ЛОГО- ТА АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ КОНЦЕПТІВ У ПСИХОТЕ- РАПЕВТИЧНІЙ РОБОТІ З ЕКЗИСТЕНЦІЙНОЮ КРИЗОЮ 1835 Оріщенко О.А., Фучіжі С.А. ЖИТТЄСТІЙКІСТЬ ТА СМИСЛОЖИТТЄВІ ОРІЄНТАЦІЇ МАТЕРІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ: ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ 1850 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 20 Симоненко С.М., Костюніна О.В., Кузнецова Л.В. ІНТЕГРАЛЬНІ СОЦІАЛЬНО – ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРЯННЯ ФАХІВЦІВ АДВОКАТУРИ 1865 Стадник В.А. МОДЕЛЬ ЕМПІРИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ПРОГНОЗУВАННЯ АДАПТОВАНОСТІ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ ДО СТРЕСО- ГЕННИХ ФАКТОРІВ ВІЙНИ 1880 Хараджи М.В., Карпік Л.М. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ СТРАХІВ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ, ЩО ВИКЛИКАНІ ВІЙНОЮ 1890 Хараджи М.В., Постернак О.А. ПОДОЛАННЯ ДЕСТРУКЦІЙ ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ ЖІНОК- БІЖЕНОК ЗАСОБАМИ ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ 1903 Хрущ О.В. ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ РОЗРОБКИ МЕТОДІВ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ КОНЦЕНТРАЦІЇ УВАГИ В ПРОЦЕСІ ЦІЛЕСПРЯМОВАНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1916 Шаумян О.Г., Нікулічев О.Ю. ВЕКТОРИ ФОРМУВАННЯ ПРАВОСВІДОМОСТІ І САМОЗМІНЮВАННЯ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ 1929 Шевченко А.В. ВПЛИВ КОЛЬОРІВ НА НАСТРІЙ ТА ЕМОЦІЇ ЛЮДИНИ 1942 Шевченко В.В. ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГВАРДІЇ УКРАЇНИ ДО РИЗИКУ В УМОВАХ ВИКОНАННЯ СЛУЖБОВО-БОЙОВИХ ЗАВДАНЬ 1950 Шиловська О.М. ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ТОЛЕРАНТНОСТІ ДО НЕВИЗНАЧЕНОСТІ ПЕДАГОГІВ РІЗНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ 1962 Шиловська О.М. ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ПЕДАГОГІВ ЯК ЧИННИКА РОЗВИТКУ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ 1975 Шоу Біньбінь ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ЕТНІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ 1989 Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 1569 УДК 37.01 https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-11(39)-1569-1577 Фоміна Людмила Володимирівна кандидат філологічних наук, професор, Харківський національний медичний університет, завідувач кафедри української мови, основ психології та педагогіки, пр. Науки, 4, м. Харків, https://orcid.org/0000-0001-5191-3596 ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНІКА ВИКЛАДАЧА МЕДИЧНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ Анотація. Педагогічна техніка викладача медичного закладу вищої освіти є важливим аспектом професійної майстерності, що впливає на якість освітнього процесу та рівень підготовки майбутніх фахівців у галузі охорони здоров'я. У статті розглядаються основні компоненти педагогічної техніки, які забезпечують ефективну взаємодію викладача зі студентами, створення сприятливого навчального середовища та формування професійних компетентностей. Особливий акцент зроблено на особливостях роботи викладача медичних дисциплін, зокрема на необхідності формування у студентів клінічного мислення та практичних навичок, які є критично важливими для їхньої подальшої професійної діяльності. Одним із ключових інструментів педагогічної техніки є майстерне володіння різними методами та прийомами навчання, зокрема проблемним навчанням, симуляційними технологіями, рольовими іграми та моделюванням клінічних ситуацій. Ці методи дозволяють не лише теоретично засвоїти матеріал, але й відпрацювати практичні навички, що має особливе значення в медичній освіті. Викладач виступає не лише як носій знань, але й як наставник, який формує у студентів професійну етику та навички комунікації з пацієнтами, що є важливою складовою їхньої майбутньої роботи. Важливим аспектом педагогічної техніки викладача є також вміння створювати позитивну атмосферу в аудиторії, враховувати індивідуальні особливості студентів та мотивувати їх до активної участі у навчальному процесі. У медичних закладах вищої освіти це набуває особливого значення, оскільки якісна підготовка фахівців напряму впливає на стан системи охорони здоров'я загалом. Отже, педагогічна техніка викладача медичного закладу вищої освіти є не просто набором прийомів і методів, а комплексом засобів, які спрямовані на створення ефективного навчального процесу, розвиток професійних та особистісних якостей студентів, що є необхідною умовою для успішного виконання ними своїх професійних обов'язків у майбутньому. Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 1570 Ключові слова: Педагогічна техніка, викладач, медична освіта, профе- сійна майстерність, клінічне мислення, симуляційні технології, навчальний процес. Fomina Liudmila Volodymyrivna candidate of philological sciences, professor, Kharkiv National Medical University, head of the Department of Ukrainian Language, Principles of Psychology and Pedagogics, Kharkiv, 4 Nauky Ave., https://orcid.org/0000-0001-5191-3596 PEDAGOGICAL TECHNIQUES OF A TEACHER OF A MEDICAL INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION AS A TOOL OF PEDAGOGICAL SKILL Abstract. The pedagogical technique of a teacher of a medical institution of higher education is an important aspect of professional skill, which affects the quality of the educational process and the level of training of future specialists in the field of health care. The article examines the main components of pedagogical techniques that ensure effective interaction between the teacher and students, the creation of a favorable learning environment and the formation of professional competencies. Special emphasis is placed on the specifics of the work of a teacher of medical disciplines, in particular on the need to develop clinical thinking and practical skills in students, which are critically important for their further professional activity. One of the key tools of the pedagogical technique is the mastery of various teaching methods and techniques, including problem-based learning, simulation technologies, role-playing games, and simulation of clinical situations. These methods allow not only to learn the material theoretically, but also to practice practical skills, which is of particular importance in medical education. The teacher acts not only as a carrier of knowledge, but also as a mentor who forms professional ethics and communication skills with patients in students, which is an important component of their future work. An important aspect of the teacher's pedagogical technique is also the ability to create a positive atmosphere in the classroom, take into account the individual characteristics of students and motivate them to actively participate in the educational process. In medical institutions of higher education, this becomes especially important, since the quality training of specialists directly affects the state of the health care system in general. Therefore, the pedagogical technique of a teacher of a medical institution of higher education is not just a set of techniques and methods, but a set of tools aimed at creating an effective educational process, developing professional and personal qualities of students, which is a necessary condition for their successful performance of their professional duties in in the future Keywords: Pedagogical technique, teacher, medical education, professional skill, clinical thinking, simulation technologies, educational process. Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 1571 Постановка проблеми. Сучасна система медичної освіти стоїть перед низкою викликів, які зумовлені швидким розвитком науки, технологій та підвищеними вимогами до підготовки медичних фахівців. Якість медичних послуг, що надаються майбутніми лікарями, безпосередньо залежить від рівня їхньої підготовки у вищих навчальних закладах. У цьому контексті роль викладача медичного закладу вищої освіти є надзвичайно важливою, оскільки він виступає не лише як транслятор знань, а й як наставник, що допомагає студентам сформувати необхідні професійні компетенції та особистісні якості. Успішна реалізація цієї ролі залежить від рівня педагогічної майстерності викладача, однією з основних складових якої є педагогічна техніка. Педагогічна техніка – це комплекс професійних прийомів, навичок і методів, які викладач використовує для ефективного управління навчальним процесом та взаємодії зі студентами. У медичній освіті це питання набуває особливого значення через специфіку професії лікаря, яка потребує не лише глибоких теоретичних знань, а й високого рівня практичних умінь та навичок, клінічного мислення і здатності до прийняття швидких та відповідальних рішень у стресових ситуаціях. Отже, від того, наскільки майстерно викладач медичного закладу володіє педагогічною технікою, залежить якість підготовки майбутніх медиків та їх здатність ефективно виконувати свої професійні обов'язки. Незважаючи на важливість цієї теми, питання педагогічної техніки в медичній освіті не завжди отримує достатньо уваги. Багато викладачів зосереджуються на передачі знань та контролі їхнього засвоєння, недооцінюючи важливість формування у студентів професійних навичок та вмінь, що вимагають глибшої інтеграції теоретичних знань із практичною діяльністю. Крім того, у багатьох викладачів немає достатньої підготовки саме в педагогічній сфері, оскільки їхня основна освіта є медичною, а не педагогічною. Це створює проблему ефективності навчального процесу, адже недостатнє володіння педагогічною технікою може призвести до зниження рівня мотивації студентів, погіршення якості їхньої підготовки та, як наслідок, до зниження рівня медичних послуг у майбутньому. Ще однією важливою проблемою є те, що сучасна медична освіта має інтегрувати новітні технології навчання, такі як симуляційні методи, віртуальна та доповнена реальність, інтерактивні навчальні платформи, які допомагають студентам краще підготуватися до реальних клінічних ситуацій. Однак, використання цих інновацій вимагає від викладачів не лише технічної обізнаності, але й уміння інтегрувати ці технології у навчальний процес таким чином, щоб вони сприяли не лише засвоєнню знань, а й формуванню практичних навичок та професійних компетенцій. У цьому аспекті педагогічна техніка відіграє ключову роль, оскільки вона забезпечує гармонійне поєднання традиційних та інноваційних методів навчання, адаптованих до конкретних освітніх завдань. Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 1572 Таким чином, проблематика педагогічної техніки викладача медичного закладу вищої освіти є комплексною та багатогранною. Вона охоплює питання професійної підготовки викладачів, розвитку їхніх педагогічних навичок, впровадження інноваційних методів навчання та створення умов для ефективної взаємодії зі студентами. Від вирішення цих питань залежить успіх підготовки майбутніх лікарів, а отже, і якість медичних послуг, що надаватимуться у майбутньому. Аналіз останніх досліджень і публікацій. У науковій літературі питання педагогічної техніки в медичній освіті розглядається з різних точок зору. Перш за все, це стосується вивчення взаємозв'язку між професійною підготовкою викладачів та якістю навчального процесу. Згідно з дослідженнями, проведеними у галузі медичної педагогіки, педагогічна майстерність викладача є вирішальним чинником, що впливає на мотивацію студентів, їхню активну участь у навчанні та здатність до засвоєння складних теоретичних знань і практичних навичок [6]. Встановлено, що студенти медичних факультетів найкраще засвоюють навчальний матеріал за умови використання викладачем інноваційних підходів до навчання, таких як проблемне навчання, симуляційні технології та інтерактивні методи, що створюють атмосферу співробітництва та активної взаємодії [7]. Особливої уваги заслуговують публікації, присвячені ролі симуляційних методів навчання у формуванні практичних навичок у студентів медичних спеціальностей. Дослідження показують, що симуляційні технології, які імітують реальні клінічні ситуації, дозволяють студентам не лише набути необхідні практичні навички, але й розвивати критичне мислення, клінічну інтуїцію та здатність приймати відповідальні рішення в умовах обмеженого часу [2]. Ці методи навчання сприяють більш ефективному засвоєнню мате- ріалу, оскільки поєднують теоретичні знання з практичним їх застосуванням. У статтях останніх років також аналізуються труднощі, з якими стикаються викладачі під час впровадження симуляційних технологій. Наприклад, дослідження [5] підкреслює необхідність постійного підвищення кваліфікації викладачів, адже застосування інноваційних технологій вимагає нових технічних знань і навичок. Недостатня підготовка викладачів у цій сфері може призвести до неправильної інтеграції симуляційних методів у навчальний процес, що знижує їхню ефективність. У цьому контексті питання педагогічної техніки набуває особливої актуальності, оскільки викладач має вміти гармонійно поєднувати інноваційні та традиційні підходи до навчання. Також слід зазначити, що у дослідженнях [1] наголошується на важливості особистісного підходу до навчання. Викладач має враховувати індивідуальні особливості кожного студента, їхні рівні підготовки та нав- чальні потреби. Це дозволяє створити оптимальне середовище для розвитку професійних компетенцій студентів. Дослідження показують, що в медичній освіті індивідуалізація навчального процесу є надзвичайно важливою, Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 1573 оскільки вона сприяє глибшому розумінню навчального матеріалу та його адаптації до конкретних умов клінічної практики. Окремий напрям досліджень стосується вивчення педагогічних страте- гій, які сприяють формуванню клінічного мислення у студентів. Вчені зазна- чають, що однією з головних проблем медичної освіти є недостатнє акценту- вання на розвитку цього виду мислення у студентів на ранніх етапах їхнього навчання (Савченко, 2019). Викладачі, які володіють педагогічною технікою на високому рівні, здатні не лише передавати знання, але й стимулювати студентів до аналітичної діяльності, що дозволяє їм більш глибоко зрозуміти клінічні випадки та будувати оптимальні алгоритми їх вирішення. Крім того, значна кількість публікацій приділяє увагу питанням емоційного інтелекту та комунікаційних навичок викладача медичних дисциплін [3]. Дослідження показують, що викладачі, які вміють створювати позитивну атмосферу в аудиторії, встановлювати довірливі стосунки зі студентами та мотивувати їх до навчання, досягають кращих результатів у навчальному процесі. Це особливо актуально для медичної освіти, де емоційна стійкість та здатність до ефективної комунікації є ключовими для успішної професійної діяльності лікаря. Аналіз останніх досліджень також свідчить про те, що впровадження інноваційних методів навчання вимагає перегляду традиційних підходів до педагогічної техніки. Наприклад, дослідження (Грищенко, 2021) підкреслює важливість інтеграції цифрових технологій у навчальний процес. Використання цифрових симуляторів, онлайн-платформ для обговорення клінічних випадків, віртуальних лабораторій дозволяє створити нові можливості для навчання, які раніше були недоступні. Однак ці технології потребують від викладачів нових педагогічних підходів і компетенцій, що ще раз підкреслює важливість постійного професійного розвитку у сфері педагогічної техніки. Отже, аналіз наукових публікацій демонструє, що питання педагогічної техніки викладачів медичних закладів вищої освіти активно досліджується з різних аспектів. Основними напрямами є вивчення інноваційних методів навчання, розвиток практичних і клінічних навичок студентів, а також підвищення кваліфікації викладачів. Педагогічна техніка розглядається не лише як засіб передачі знань, але й як комплексна система, що забезпечує гармонійний розвиток професійних компетенцій студентів та сприяє їхній підготовці до реальної клінічної практики. Мета статті – дослідити особливості педагогічної техніки викладача медичного закладу вищої освіти та її вплив на формування професійних компетенцій студентів, а також визначити ефективні методи і прийоми для оптимізації навчального процесу в медичній освіті. Виклад основного матеріалу. Педагогічна техніка викладача є ключо- вим фактором у забезпеченні ефективного навчального процесу, особливо в Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 1574 контексті медичної освіти, де важливість поєднання теоретичних знань і практичних навичок є надзвичайно високою. Основні елементи педагогічної техніки включають вміння організовувати навчальний процес, забезпечувати активну взаємодію зі студентами, використовувати інноваційні методи навчання, а також створювати сприятливу атмосферу для розвитку особистих і професійних якостей студентів. Одним із найважливіших компонентів педагогічної техніки є вміння викладача ефективно управляти навчальним процесом, що включає планування навчальних завдань, чітке формулювання навчальних цілей та завдань, а також вибір оптимальних методів і прийомів для їх досягнення. В умовах медичної освіти цей процес потребує врахування особливостей фахової підготовки студентів, зокрема необхідності формування клінічного мислення і здатності до прийняття рішень в умовах невизначеності, що часто супроводжує медичну практику. Викладач має забезпечувати умови для того, щоб студенти не лише опановували теоретичні знання, але й активно використовували їх у змодельованих клінічних ситуаціях. Ключовим аспектом ефективної педагогічної техніки є застосування різноманітних методів навчання, які дозволяють оптимізувати процес засвоєння знань і розвитку навичок у студентів. На сьогодні широко використовуються активні методи навчання, серед яких проблемне навчання, методи симуляції та рольові ігри. Проблемне навчання спрямоване на стимулювання самостійного мислення студентів через аналіз і вирішення конкретних медичних випадків. Викладач створює ситуації, що вимагають від студентів використання раніше засвоєних знань для вирішення практичних завдань, що моделюють реальні клінічні випадки. Це не тільки сприяє розвитку клінічного мислення, але й навчає студентів працювати в команді, що є важливим аспектом у професійній діяльності лікарів. Використання симуляційних технологій у медичній освіті також є важливим елементом педагогічної техніки. Симуляції дозволяють студентам моделювати складні клінічні ситуації в безпечному середовищі, що сприяє розвитку їхніх практичних навичок і готовності до реальної роботи з пацієнтами. Дослідження показують, що студенти, які проходять навчання за допомогою симуляцій, мають кращі результати у виконанні клінічних проце- дур і вищий рівень впевненості у своїх навичках. Наприклад, симуляційні операційні кімнати та манекени для тренувань дозволяють студентам практикувати хірургічні втручання, маніпуляції з медичним обладнанням, надання невідкладної допомоги, що є критично важливим у медичній освіті. Крім того, у рамках педагогічної техніки викладачів медичних закладів вищої освіти важливим є використання методів моделювання клінічних ситуацій та рольових ігор. Ці методи дозволяють студентам виконувати різні професійні ролі, взаємодіяти з іншими членами команди та практикувати комунікаційні навички. Наприклад, під час симуляційних ігор студенти Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 1575 можуть виконувати ролі лікарів, медсестер, пацієнтів або інших членів медичного персоналу, що сприяє розвитку їхніх комунікативних і управлінсь- ких навичок, важливих для успішної роботи в команді. Особливу увагу приділяють комунікації з пацієнтами, яка включає пояснення діагнозу, надання рекомендацій щодо лікування, а також здатність підтримати емоційний стан пацієнта, що є невід'ємною частиною роботи медичного працівника. Позитивний результат від використання симуляційних методів багато в чому залежить від рівня підготовки викладача та його педагогічної майстер- ності. Викладач повинен вміти правильно організувати симуляційне навчання, ставити чіткі завдання та проводити детальний аналіз виконаних студентами дій, щоб забезпечити зворотний зв'язок. Такий підхід дозволяє студентам не лише вдосконалювати свої практичні навички, але й усвідомлювати свої помилки та шляхи їх виправлення, що сприяє їхньому професійному зростанню. Однак, використання симуляційних технологій та активних методів навчання висуває певні вимоги до кваліфікації викладача. Необхідно, щоб викладачі медичних закладів володіли як медичними знаннями, так і педагогічними навичками, що дозволяють інтегрувати ці знання у навчальний процес. Проблема полягає в тому, що більшість викладачів медичних закладів вищої освіти мають медичну освіту, але часто не мають достатньої підготовки у галузі педагогіки. Це призводить до того, що викладачі можуть недостатньо ефективно використовувати сучасні педагогічні підходи та методи, що, у свою чергу, знижує ефективність навчального процесу. Крім того, у сучасних умовах все більше уваги приділяється впровад- женню цифрових технологій у навчальний процес. Цифрові симулятори, віртуальні лабораторії, платформи для дистанційного навчання – це ті інноваційні інструменти, які відкривають нові можливості для навчання медичних фахівців. Однак, їх використання потребує нових педагогічних підходів і технік, а також підвищення кваліфікації викладачів у цій сфері. Успішна інтеграція цих технологій у навчальний процес значно залежить від того, наскільки майстерно викладач вміє поєднувати традиційні методи навчання з інноваційними підходами, адаптуючи їх до реальних потреб студентів. Не менш важливим аспектом педагогічної техніки є здатність викладача створювати сприятливу психологічну атмосферу в аудиторії, що сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Важливим є вміння викладача підтримувати інтерес студентів до навчання, мотивувати їх до самостійної роботи, а також розвивати в них відповідальність за власне навчання. Це стає особливо актуальним у медичній освіті, де від рівня мотивації та професійної відповідальності студентів залежить їхня готовність до виконання своїх професійних обов'язків у майбутньому. Викладач, який вміє створити Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 1576 позитивну та підтримуючу атмосферу в аудиторії, забезпечує активну участь студентів у навчальному процесі, що позитивно впливає на їхнє професійне становлення. Таким чином, педагогічна техніка викладача медичного закладу вищої освіти є комплексним інструментом, який включає в себе організацію навчального процесу, використання активних та інноваційних методів навчання, розвиток клінічного мислення та практичних навичок, а також створення сприятливого психологічного клімату для розвитку професійних якостей студентів. Ефективне використання педагогічної техніки забезпечує не лише високий рівень засвоєння знань студентами, але й їхню готовність до реальної клінічної практики, що є головною метою медичної освіти. Висновки. Педагогічна техніка викладача медичного закладу вищої освіти є важливим інструментом формування професійних компетенцій студентів та їх підготовки до реальної клінічної практики. Основними складовими педагогічної техніки є організація навчального процесу, застосування інноваційних та активних методів навчання, розвиток клінічного мислення і практичних навичок студентів, а також створення сприятливої психологічної атмосфери в навчальному середовищі. Застосування активних методів навчання, зокрема симуляційних техно- логій та проблемного навчання, забезпечує ефективне засвоєння навчального матеріалу, сприяє розвитку критичного мислення, комунікаційних навичок і здатності працювати в команді. Симуляції дозволяють студентам опановувати необхідні навички в умовах, наближених до реальних клінічних ситуацій, що підвищує їхню готовність до професійної діяльності. Педагогічна техніка також передбачає постійний розвиток викладача, який має володіти не лише медичними знаннями, але й сучасними педагогіч- ними підходами. Успішне поєднання традиційних та інноваційних методів навчання, зокрема впровадження цифрових технологій, сприяє підвищенню якості медичної освіти. Отже, вдосконалення педагогічної техніки викладачів медичних закла- дів є невід'ємною умовою підготовки висококваліфікованих фахівців, здатних ефективно діяти в умовах сучасної медичної практики. Література: 1. Антропова І. В. Педагогічна техніка в системі підготовки медичних працівників// Вісник медичної освіти. – 2020. – № 4. – С. 34–41. 2. Бондаренко В. Професійна майстерність викладача медичного закладу: від теорії до практики // Педагогічний дискурс. – 2019. – № 26. – С. 67–74. 3. Гаврилюк О. Роль симуляційного навчання у підготовці медичних фахівців // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Педагогіка». – 2021. – № 9. – С. 123–130. 4. Єрмакова М. І. Інноваційні методи навчання в медичній освіті: теоретичний аспект // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. – 2021. – № 36. – С. 45–52. Журнал «Наукові інновації та передові технології» № 11(39) 2024 (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») 1577 5. Кравець Т. Педагогічна майстерність та її вплив на ефективність навчання студентів медичних закладів // Медична освіта. – 2020. – № 3. – С. 58–64. 6. Левченко О. Використання симуляційних технологій у медичній освіті // Вісник сучасної педагогіки. – 2019. – № 2. – С. 87–93. 7. Петренко І. О. Підготовка майбутніх лікарів через активні методи навчання // Освітні горизонти. – 2021. – № 5. – С. 110–117. References: 1. Antropova IV. Pedahohichna tekhnika v systemi pidhotovky medychnykh pratsivnykiv [Pedagogical technique in the system of training medical workers]. Visnyk medychnoi osvity. 2020;(4):34-41. Ukrainian. 2. Bondarenko V. Profesijna maisternist vykladacha medychnoho zakladu: vid teorii do praktyky [Professional skill of a medical institution teacher: from theory to practice]. Pedahohichnyi dyskurs. 2019;(26):67-74. Ukrainian. 3. Havryliuk O. Rol symuliatsiinoho navchannia u pidhotovtsi medychnykh fakhivtsiv [The role of simulation training in the preparation of medical specialists]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozhka akademiia". Seriia "Pedahohika". 2021;(9):123-30. Ukrainian. 4. Yermakova MI. Innovatsiini metody navchannia v medychnii osviti: teoretychnyi aspekt [Innovative teaching methods in medical education: theoretical aspect]. Nauk chasop NPU im. MP Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchatelia: problemy teorii i praktyky. 2021; (36):45-52. Ukrainian. 5. Kravets T. Pedahohichna maisternist ta yii vplyv na efektyvnist navchannia studentiv medychnykh zakladiv [Pedagogical skill and its impact on the effectiveness of teaching students in medical institutions]. Medychna osvita. 2020;(3):58-64. Ukrainian. 6. Levchenko O. Vykorystannia symuliatsiinykh tekhnolohii u medychnій osviti [Use of simulation technologies in medical education]. Visnyk suchasnoi pedahohiky. 2019;(2):87-93. Ukrainian. 7. Petrenko IO. Pidhotovka maibutnikh likariv cherez aktyvni metody navchannia [Preparing future doctors through active teaching methods]. Osvitni horyzonty. 2021;(5):110-7. Ukrainian. Журнал «Наукові інновації та передові технології» (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка») Випуск № 11(39) 2024 Підписано до друку 11.11.2024 р. Формат 60х90/8. Папір офсетний. Гарнітура Times New Roman. Ум. друк. арк. 8,2. Наклад 100 прим. Видавець: Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління» Свiдоцтво серія ДК №4957 від 18.08.2015 р., Андріївський узвіз, буд.11, оф 68, м. Київ, 04070. Пустая страница Страницы из Наукові_інновації_10_38_2024.pdf