БІБЛІОТЕКИ І СУСПІЛЬСТВО: РУХ У ЧАСІ ТА ПРОСТОРІ ІV Науково-практична конференція, Харків, НБ ХНМУ, 26-27 жовтня 2021 р. 1 РОЛЬ НАУКОВОЇ БІБЛІОТЕКИ В ОСВІТНЬОМУ ТА НАУКОВО-ДОСЛІДНОМУ ПРОЦЕСАХ У МЕДИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ: ПОГЛЯД ВИКЛАДАЧА І НАУКОВЦЯ Анотація: у даній роботі висвітлена роль Наукової бібліотеки Харківського національного медичного університету як активного учасника освітнього процесу та науково-дослідної роботи вишу, що сприяє формуванню його позитивного іміджу. Ключові слова: Наукова бібліотека, Харківський національний медичний університет, освітній та науково-дослідний процес. Вступ. Сучасна вища медична освіта в Україні в умовах високих світових медичних технологій та цінностей ринку праці націлена на підготовку висококваліфікованого та конкурентоспроможного лікаря, науково- педагогічного працівника [1], які будуть виконувати свої трудові функції на належному рівні, що є синтезом soft skills та hard skills. Під soft skills, як відомо, розуміють комплекс комунікативних, лідерських, командних, публічних, особистісних та інших неспеціалізованих, але важливих для кар’єрного росту навичок та умінь. Hard skills представляють собою професійні навички, уміння та знання, які необхідні для виконання професійних задач [2]. Наукова бібліотека є структурним підрозділом медичного університету, яка завдяки процесам модернізації вищої медичної освіти перетворилася зі звичайної книгозбірні в сучасний багатофункціональний інформаційно- комунікативний центр, який приймає активну участь в освітньому процесі та науково-дослідній роботі установи [3]. Михайло Мирошниченко Харківський національний медичний університет Кафедра патологічної анатомії ORCID iD: 0000-0002-6920-8374 Наталія Капустник Харківський національний медичний університет Кафедра акушерства та гінекології № 1 ORCID iD: 0000-0002-4875-398X БІБЛІОТЕКИ І СУСПІЛЬСТВО: РУХ У ЧАСІ ТА ПРОСТОРІ ІV Науково-практична конференція, Харків, НБ ХНМУ, 26-27 жовтня 2021 р. 2 Метою даної роботи є висвітлення ролі бібліотеки в освітньому та науковому процесах у медичному університеті на прикладі Наукової бібліотеки Харківського національного медичного університету (ХНМУ). Основна частина. Рівень та доступність інформації в навчальному закладі, як відомо, є важливим показником діяльності бібліотеки, від якого залежить освітня та науково-дослідна робота установи, а також її імідж. Треба зазначити, що якість інформаційного забезпечення освітнього процесу та науково-дослідної роботи установи залежить від злагодженості співпраці у системі координат «бібліотека-структурний підрозділ», «бібліотека-кафедра», «бібліотека- адміністрація установи». Наукова бібліотека ХНМУ активно співпрацює з кафедрами та різними структурними підрозділами, забезпечує студентів, науково-педагогічних працівників якісним масивом інформаційних ресурсів (книги, журнали, методичні рекомендації, дисертації та автореферати дисертацій та ін.) у друкованому та цифровому форматах, сприяє формуванню у них інформаційної культури та інформаційної компетентності. Наукова бібліотека ХНМУ бере активну участь та проводить різного роду online- та offline-заходи (семінари, тренінги, майстер-класи, індивідуальні консультації) для студентів та науково-педагогічних працівників університету, що присвячені проблемам публікаційної активності; просування отриманих під час проведеної науково-дослідної роботи результатів та розробок у світовому науково-інформаційному просторі; академічного плагіату; стратегіям пошуку необхідної для освітнього процесу та науково-дослідної роботи інформації; можливостям використання різних наукометричних платформ та ін. Так, в травні- червні 2021 року співробітники Наукової бібліотеки прийняли активну участь в організації та проведенні освітнього online-заходу «Школа лідерства для аспірантів ХНМУ». Метою останнього було сприяння набуттю молодими вченими університету комунікативних, лідерських, командних, публічних, особистісних та інших навичок, що вкрай необхідні для кар’єрного росту. Проведені співробітниками Наукової бібліотеки майстер-класи та лекції для аспірантів ХНМУ в рамках даного online-заходу викликали жваву дискусію та були позитивно оцінені учасниками. Співробітники Наукової бібліотеки ХНМУ проводять моніторинг публікаційної активності вчених, аналізують їх наукометричні показники та цитованість публікацій. Також Наукова бібліотека проводить перевірку науково- дослідних робіт, що виконуються в університеті, на наявність ознак плагіату, тим самим сприяє забезпеченню якісної підготовки академічних робіт та доброчесних публікаційних практик [4]. Висновок. Наукова бібліотека Харківського національного медичного університету є активним учасником освітнього процесу та науково-дослідної БІБЛІОТЕКИ І СУСПІЛЬСТВО: РУХ У ЧАСІ ТА ПРОСТОРІ ІV Науково-практична конференція, Харків, НБ ХНМУ, 26-27 жовтня 2021 р. 3 роботи в університеті, сприяє формуванню та дотриманню принципів академічної доброчесності у всіх членів університетської спільноти, що підвищує якість зазначених видів діяльності та сприяє формуванню позитивного іміджу вишу. ЛІТЕРАТУРА 1. Шульгай АГ, Загричук ГЯ, Михалків ММ, Івануса ІБ. Якісна медична (фармацевтична) освіта: їхати навчатися за кордон чи змінювати систему підготовки в Україні? Частина 1. Якість освіти через зміни у процедурі вступної кампанії. Медична освіта. 2020;3:56-64. 2. Іванова ЛВ, Скорнякова ОВ. «Soft skills» як важлива складова конкурентоспроможності фахівця з інформаційних технологій. Молодий вчений. 2018;12(64):83-87. 3. Поліщук МО. Модернізація вищої освіти та роль бібліотечно- інформаційних технологій у формуванні інформаційної культури студента. Вісник ОНУ. Сер.: Бібліотекознавство, бібліографознавство, книгознавство. 2014;19(1):134-135. 4. Киричок ІВ, Павленко ТБ. Якість академічних текстів як складова доброчесних практик закладу вищої освіти // Актуальні проблеми вищої медичної освіти і науки : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Харків, 8 квітня 2021 р.) / ред. кол.: В. А. Капустник, В. Д. Марковський, В. В. М’ясоєдов [та ін.]. – Харків : ХНМУ, 2021. – С. 84-85. – Режим доступу : http://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/28533. THE ROLE OF SCIENTIFIC LIBRARY IN EDUCATIONAL AND RESEARCH PROCESSES IN MEDICAL UNIVERSITY: TEACHER’S AND SCIENTIST’S VIEW Mykhailo Myroshnychenko Department of Pathological Anatomy Natalia Kapustnyk Department of Obstetrics and Gynaecology No. 1 Kharkiv National Medical University Annotation: This article highlights the role of Scientific library of Kharkiv National Medical University as an active participant in educational process and research work of the university, which contributes to the formation of its positive image. Key words: Scientific library, Kharkiv National Medical University, educational and research process. http://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/28533