«Актуальні питання сучасної психіатрії, наркології та неврології» Збірник тез доповідей науково-практичної конференції за участю міжнародних спеціалістов. Харків, 2015 C.315-317 УДК 159.9:378.1:614.23 Сучасні механізми формування психологічної адаптації лікаря до професійної діяльності. Вьюн В.В Харківський національний медичний університет Проблема професійного розвитку відноситься до невичерпних проблем психологічної науки. І не тільки тому, що це складна і вельми широка тема, а й тому, що різні погляди на цей процес взаємодоповнюють і значно поглиблюють наукові уявлення про психологічну сутність не тільки професійного становлення, а й особистісного розвитку фахівця. Професійна діяльність лікаря характеризується підвищеною стресогенністю у зв’язку з необхідністю роботи в умовах підвищеного інтелектуального та психоемоційного напруження, дефіциту часу та інформації, високого рівня відповідальності за здоров'я і життя пацієнтів Віще викладене обумовлює актуальність нашої роботи мета якої вивчення механізмів формування психологічної адаптації лікаря до професійної діяльності. Адаптацію лікарів інтернів до професійної діяльності необхідно розглядати як динамічний, багатосторонній і комплексний процес формування навичок задоволення тих вимог, що пред'являються до лікаря в період навчання в інтернатурі. При цьому до показників ефективності адаптації необхідно віднести об'єктивні та суб'єктивні критерії. Об'єктивні критерії: навчальна та професійна успішність стабільність у процесі навчання функціонального стану організму (відсутність різких порушень більшості психофізіологічних функцій); відсутність яскраво виражених ознак стомлення при виконанні навчальної та лікарської діяльності. Суб'єктивні критерії: задоволеність процесом навчання у інтернатурі, роботою у клініці, а також колективом і сформованими в ньому відносинами (психологічним кліматом). Як показали результати дослідження жінки виявляють більш високий рівень розладів адаптації до професійної діяльності, в порівнянні з чоловіками. Так високий рівень дезадаптації, що вимагає вживання невідкладних заходів (психологічних і медичних) виявляють у себе 9,2% чоловіків і 12,5% жінок; виражений рівень дезадаптації, що вимагає обов'язкового втручання психологів, проведення програми по реадаптації - 10,3% чоловіків, 14,0% жінок; помірний рівень дезадаптації, при якому корисно проведення консультативної роботи фахівців - 36,2% и 42,1% відповідно. При цьому як показали результати дослідження 30,1% з усіх опитаних лікарів-інтернів категорично заперечують необхідність психологічної допомоги. Ще 25,9% обстежених вагалися з відповіддю, 44,1% вважають, що психологічна допомога їм потрібна в першу чергу при вирішенні таких проблем як: подолання інформаційного стресу, адаптація до нових умов навчання та праці, входження в новий колектив, згуртування навчальної групи; рішення особистісних проблем. Результати нашого дослідження дозволяють охарактеризувати основні прояви порушень адаптації до професійної діяльності у лікарів інтернів. Психофізіологічні - проявляються у зниженні розумової працездатності, порушення уваги, підвищеної стомлюваності, зниженні швидкості переробки інформації. Прояви психічної дезадаптації супроводжуються погіршенням психологічного самопочуття, зростанням астенізації, емоційними розладами, зміною активності, зниженням самооцінки здоров'я, впевненості в собі і тужливим настроєм. Соціально-психологічні - проявляються у вигляді порушень міжособистісних відносин, посилення внутрішньоособистісної конфліктності, незадоволеності обраною професією, труднощами в опануванні програмами навчання, незадоволеністю побутовими і соціальними умовами життя. Базуючись на встановлених особливостях формування розладів адаптації до професійної діяльності у лікарів інтернів нами розроблена комплексна системи її корекції, яка була направлена на корекцію неадекватних емоційних реакцій, активацію позитивних особливостей особистості, розкриття і переробку внутрішнього психологічного конфлікту, нормалізацію системи емоційно-вольового реагування, зниження проявів дезадаптації, корекцію дезадаптивних поведінкових паттернів з метою реадаптації до професійної діяльності. Modern mechanisms of psychological adaptation to the professional activities of doctor. Vjun V. Kharkiv National Medical University We have identify individual and personal, social and psychological factors, mechanisms of psychological adaptation of the doctors to professional activity. Also we have identify objective and subjective criteria of efficiency of adaptation of doctors interns to professional activity. Specificity and clinical manifestations of psychological disorders indoctors interns was described. High level of disadaptation it is revealed at 9,2% of men and 12,5% of women; the expressed disadaptation level - 10,3% of men, 14,0% of women; moderate level of disadaptation - 36,2% and 42,1% respectively. We can identify the following types of maladaptive reactions: asthenic (25,5%), hyperesthesia(21,6%), depressive (16,2%), psychosomatic (14,2%), listless (11,4%), addictive(11,1%). Based on the data that reflect the mechanisms of disorders of adaptation to the professional activities of doctors, we have developed methods of correction and prevention of these disorders with using a complex psychotherapeutic methods and psychoeducation. Keywords : psychological adaptation , professional activity, maladjustment , psychotherapy , psychoeducation .