Харківський національний медичний університет Наукова бібліотека НБ ХНМУ, 2022 За світовими даними медичні сестри складають найбільшу частину усього медичного персоналу, тож цінність фахівців сестринської справи ні у кого не викликає сумнівів. На одного українського лікаря припадає дві медичні сестри, що різко контрастує з аналогічними світовими показниками, згідно яким одному лікареві підпорядковується шiсть медичних сестер. Нестача медичного персоналу середньої та молодшої ланки призводить до того, що вітчизняні лікарі часто змушені виконувати роботу, яка не входить до їхньої компетенції. Різниця у розподілі пацієнтів на одну медсестру теж вражає: в Україні ця цифра досягає п'ятдесяти пацієнтів на відміну від стабільного європейського показника – п’ять осіб. Причиною такого становища є, насамперед, усталені уявлення про роль медичної сестри в лікарняному процесі, недооціненість її щоденних зусиль. Крім професійного догляду за хворими сучасна медична сестра знається на основних методах реанімації та невідкладної допомоги, стандартних основах сестринських маніпуляцій, методах управління та менеджменту, приймає самостійні рішення в процесі лікування, що накладає на неї високу відповідальність. Без постійного самовдосконалення, як професійного, так і особистого, оволодіти усіма необхідними навичками в сучасному медсестринстві просто неможливо. «Журнал головної медичної сестри» – щомісячне спеціалізоване інформаційно-довідкове видання. За 10 років свого існування воно придбало власне обличчя та зацікавлену аудиторію. Адресовано, насамперед, заступникам директорів з медсестринства, головним та старшим медичним сестрам, молодшому персоналу медичних закладів різного профілю. У проєкті задіяні експерти МОЗ України, спеціалісти та консультанти вітчизняної медичної галузі, лікарі та медичні сестри. Матеріали у виданні містяться за рубриками: «професія», «стандартні операційні процедури», «інфекційний контроль», «трудові відношення», «етика». Для тих, хто воліє знайомитись із матеріалами в електронному форматі діє платформа «Живий журнал», де можна переглянути свіжий номер. З 2015 р. на базі Житомирського медичного інституту видається український науково-практичний журнал «Магістр медсестринства», який спеціалізується на проблемах організації середньої медичної освіти. Його цільова аудиторія – це, перш за все, керівники та викладачі закладів середньої медичної освіти, науковці, лікарі та медичні сестри. До роботи над виданням залучені українські фахівці та науковці з інших країн. Основні рубрики: «Медична освіта і наукові дослідження в медсестринстві», «Громадське здоров’я». Виходить з періодичністю 2 рази на місяць. На сайті навчального закладу представлено електронні версії усіх номерів видання. Український щоквартальний науково-практичний журнал «Медсестринство» – видання Тернопільського національного медичного університету ім. І. Я. Горбачевського. На його сторінках розглядаються актуальні питання розвитку медсестринства та медсестринської школи в Україні. Редакційна колегія журналу представлена науковцями ряду впливових закладів вищої медичної освіти України. Журнал практикує політику негайного відкритого доступу до опублікованого змісту, керуючись принципами вільного поширення наукової інформації та глобального обміну знаннями задля загального суспільного прогресу. Буряк О. Безпека праці та охорона здоров’я медичних сестер за умов пандемії COVID-19 / О. Буряк та ін. // Медсестринство. – 2021. – № 2. – С. 5–10. У статті проаналізовано і підсумовано дані щодо безпеки праці та охорони здоров’я медичного персоналу за умов пандемії. У часи боротьби з коронавірусом стає очевидною неоціненна роль медсестринства підчас масових епідемій, високий ступінь небезпеки, притаманний сестринській діяльності, адже саме ці медичні працівники найближче з усіх спілкуються з хворими на COVID-19. Для середнього та молодшого медичного персоналу, епідеміологів, інфекціоністів, спеціалістів з охорони праці, студентів закладів середньої медичної освіти. Кульчицький В. Й. Роль медсестринської педагогіки у практичній діяльності медичної сестри / В. Й. Кульчицький // Медсестринство. – 2021. – № 1. – С. 15–17. Медична сестра крім догляду за хворим виконує роль провідника до здоров’я та здорового способу життя, допомагає пацієнтові набути впевненості у власних силах. Отже, публікація розглядає важливу складову сестринської діяльності – навчання пацієнта навичкам та прийомам, спрямованим на управління власним здоров’ям. У статті зосереджено увагу на етапах навчання пацієнта, подано фактори, що сприяють його ефективному навчанню, приділено увагу сучасній концепції сестринської справи, яка на наших очах виокремлюється у самостійну медичну галузь. Для молодшого медичного персоналу, лікарів різного профілю, студентів та викладачів закладів вищої та середньої медичної освіти. Лучишин Н. Ю. Прикладні аспекти медсестринського процесу у відділенні заготівлі донорської крові та виготовлення її компонентів / Н. Ю. Лучишин, Я. В. Гончаренко // Медсестринство. – 2021. – № 1. – С. 70–73. Автор аналізує зміст медсестринського процесу в роботі медичної сестри відділення забору донорської крові та виготовлення її компонентів. Розкрито процес організації роботи медичних сестер на всіх її етапах: відбір і підготовка донора, забір крові та її компонентів, спостереження за донором у процесі донації та встановлення сестринського діагнозу у випадку виникнення реакцій. Адресовано середньому та молодшому медичному персоналу, гематологам, працівникам служб зі збирання донорської крові, викладачам і студентам вищих та середніх закладів медичної освіти. Пилипишин О. І. Змістові та організаційні основи технології медіаторства медичної сестри у вирішенні конфліктів між школярами / О. І. Пилипишин, А. Г. Данилюк // Медсестринство. – 2020. – № 4. – С. 37–39. У статті обґрунтовано соціально-педагогічну технологію медіаторства як засобу вирішення конфліктів між учнями в загальноосвітньому навчальному закладі, охарактеризовано її специфіку та алгоритм. Визначено соціально-педагогічні технології медіаторства у розв’язанні конфліктів між школярами. Сконцентровано увагу на формах, які стимулюють продуктивну поведінку особистості в конфліктних ситуаціях, сприяють створенню безпечного середовища, активізують цивілізовану поведінку школяра, орієнтовану на суспільні цінності. У зв’язку з цим підкреслюється роль молодшого медичного персоналу як нейтральної третьої сторони в вирішенні спірних питань. Для медичних сестер, педагогів загальноосвітніх навчальних закладів, психологів, соціальних педагогів. Сивоконенко І. В. Підходи до надання паліативної допомоги дітям і підліткам з онкологічною патологією: роль медичних сестер / І. В. Сивоконенко, Н. Б. Галіяш // Медсестринство. – 2021. – № 2. – С. 38–42. У статті розкрито сучасні підходи до надання паліативної допомоги дітям та подано огляд літератури, яка торкається фізичних, психологічних, соціальних та духовних аспектів паліативного догляду за дітьми та підлітками, хворими на рак. Розглянуто роль медсестр під час проведення паліативної допомоги хворим на онкологію дітям. Особливу увагу приділено професійному спілкуванню із дитиною та її батьками, психологічним аспектам впливу на лікування маленького пацієнта. Для онкологів, педіатрів, середнього та молодшого медичного персоналу, викладачів та студентів закладів вищої та середньої медичної освіти. Тишкевич-Львова Є. В. Психологічні особливості спілкування медичної сестри і пацієнтів із позицій медичної деонтології / Є. В. Тишкевич-Львова // Медсестринство. – 2021. – № 1. – С. 57–59. У статті висвітлено проблему вибудовування комунікації сестринського персоналу з пацієнтами, підкреслено принципове значення спілкування для лікувального процесу. Відображено значущість вміння медичної сестри розуміти і слухати пацієнта, створювати сприятливі умови для встановлення психологічного контакту. Для молодшого медичного персоналу, лікарів різного профілю, студентів та викладачів закладів вищої та середньої медичної освіти. Астахова В. Дрес-код сучасної медсестри/медбрата / В. Астахова // Журнал головної медичної сестри. – 2020. – № 3. – С. 14–25. Публікація обговорює виникнення та трансформацію медичного костюма. Розкрито аспекти впливу зовнішнього вигляду медика на психологічний стан пацієнта, зручність і безпосередні результати лікарської діяльності. Регламентовано стандарти одягу саме для медичних сестер, які працюють у різних галузях медицини: хірургії, стоматології, педіатрії, швидкій медичній допомозі тощо. Представлено вимоги до матеріалів медичного одягу, головних уборів, взуття, особистої гігієни середнього медичного персоналу. Зроблено акцент на особливостях жіночого та чоловічого дрес-кодів. Для середнього та молодшого медичного персоналу, організаторів охорони здоров’я, фахівців з охорони праці, психологів, викладачів та студентів закладів середньої медичної освіти. Меженська О. Професійне спілкування у медичному колективі / О. Меженська // Журнал головної медичної сестри. – 2020. – № 12. – С. 34–41. Діяльність медичної сестри пов’язана зі щоденними психологічними факторами, тому від неї очікують необхідних комунікативних навичок і відповідної освіти. Автор розкриває принципи дотримання субординації, формування корпоративної культури та запобігання міжособистісних конфліктів у медичному колективі. Розглянуто різноманітні аспекти професійних взаємин середнього та молодшого медичного персоналу із колегами, керівництвом та пацієнтами. Подано регламентовані правила етикету працівників медичного закладу задля якісного професійного спілкування між ними. Буде корисним для керівників медичних закладів, лікарів різних професій, середнього та молодшого медичного персоналу, викладачів і студентів закладів вищої та середньої медичної освіти. Ширяєва А. С. Проблема конфліктів у сестринських колективах / А. С. Ширяєва // Медсестринство. – 2021. – № 1. – С. 27–29. Успіх діяльності медичного закладу значною мірою залежить від відносин, що складаються між колегами, керівництвом і підлеглими. Одним з найголовніших завдань реформування сестринської справи є зміна ставлення медичних сестер до професії, свого місця в лікувальному закладі. У статті розглядаються причини виникнення конфліктів у сестринських колективах, їхнє врегулювання та вирішення як з організаційної, так і з управлінської позиції. Наведено поширені види конфліктних ситуацій серед молодшого медперсоналу та основні їхні причини. Аргументується необхідність своєчасного виявлення та вирішення конфліктних ситуацій, сприяння розвитку особистісних відносин у колективі. Для медичних керівників, молодшого медичного персоналу, лікарів різного профілю, студентів і викладачів закладів вищої та середньої медичної освіти. Балабанова К. В. Підготовка магістрів медсестринства в Україні: успіхи і проблеми / К. В. Балабанова та ін. // Магістр медсестринства. – 2019. – № 1. – С. 9–16. В публікації висвітлюються основні шляхи розвитку сучасної вищої медсестринської освіти в Україні. Визначено роль та місце магістра медицини в системі охорони здоров'я на етапі її реформування. Запропоновано низку концептуальних першочергових заходів у законодавчому напрямку, спрямованих на значне підвищення якості підготовки професійних медичних заходів в Україні. Для середнього та молодшого медичного персоналу, фахівців з медичного законодавства, викладачів та студентів закладів середньої медичної освіти. Васильєва О. О. Вища медсестринська освіта в умовах інформаційного суспільства / О. О. Васильєва, А. О. Остапчук, В. З. Свиридюк // Магістр медсестринства. – 2019. – № 2. – С. 21–34. У роботі представлено основні шляхи розбудови сучасної вищої медсестринської освіти в Україні, роль і місце бакалаврів і магістрів медсестринства в системі охорони здоров’я та в медичній освіті, зроблено аналіз та оцінку нових перспективних підходів щодо розвитку вищої медсестринської освіти в умовах інформатизації суспільства. Наголошується необхідність істотного збільшення кількості магістрів медсестринства в нашій країні, що потребує створення нових медичних закладів освіти, які спеціалізуватимуться на підготовці фахівців середньої медичної ланки. Для середнього та молодшого медичного персоналу, організаторів медичної освіти, викладачів та студентів закладів середньої медичної освіти. Заболотнов В. О. Роль студентського наукового товариства при підготовці фахівців з медсестринства / В. О. Заболотнов, О. О. Хватова, Я. П. Сегедіна // Магістр медсестринства. – 2019. – № 2. – С. 63–68. На етапі розвитку системи вищої медичної освіти одним із провідних напрямів формування якісного рівня професійної підготовки є залучення студентів до науково-дослідної роботи. Студентське наукове товариство в медичному навчальному закладі є формою виховання, освіти, навчання, що дає можливість індивідуальної роботи зі студентами. У цьому контексті авторами публікації проаналізовано роль студентського наукового товариства при підготовці фахівців з медсестринства на прикладі Житомирського медичного інституту. Для організаторів медичної науки, викладачів і студентів закладів вищої та середньої медичної освіти. Олійникова А. Р. Формування дослідницьких умінь майбутніх медичних сестер як педагогічна проблема / А. Р. Олійникова. – Медсестринство. – 2021. – № 1. – С. 60–62. У статті обґрунтовано необхідність формування дослідницьких умінь майбутніх медичних сестер у процесі навчання в медичному коледжі, підкреслено значення дослідницьких умінь в практичній охороні здоров’я і наявність відповідних їм організаційно-педагогічних умов у процесі професійної підготовки. Наведено дані емпіричного дослідження стану процесу формування розглянутих умінь у підготовці майбутніх медичних сестер у медичному коледжі. Адресовано викладачам та студентам закладів середньої медичної освіти, молодшому медичному персоналу, керівникам медичних закладів. Яворський П. В. Сучасні підходи та інноваційні технології в практичній підготовці медичних фахівців / П. В. Яворський // Магістр медсестринства. – 2019. – № 2. – С. 106–112. У статті розкрито особливості організації практичної підготовки студентів медиків. Автором значну увагу приділено компетентнісному підходу до навчання та іншим інноваційним технологіям, покликаним підняти якість медичної освіти на найвищий рівень. Велике значення в підготовці майбутніх медичних спеціалістів надається симуляційним методам навчання, ефективним інструментом яких є тренажери для відпрацювання практичних навичок майбутніх акушерів, педіатрів, хірургів, терапевтів тощо. Автор публікації ділиться досвідом КВНЗ «Житомирський медичний інститут» Житомирської обласної ради у створенні обладнаних на сучасному рівні тренажерних кабінетів для лікувально-діагностичної практики студентів. Приділено увагу досвіду впровадження об’єктивних структурованих практичних та клінічних іспитів для медичних сестер. Для викладачів та студентів закладів вищої та середньої освіти. Астахова В. Колективний імунітет до коронавірусу / В. Астахова // Журнал головної медичної сестри. – 2021. – № 1. – С. 43–54. Автор статті доступною мовою відповідає на ряд гострих питань щодо методів боротьби із ковідною інфекцією. Розглядає досвід деяких світових держав у напрямку досягнення колективного імунітету. Порівнюються результати протиепідемічних заходів у країнах, де колективний імунітет з самого початку було вирішено виробляти природним шляхом із країнами, які одразу впровадили масову вакцинацію. Представлено інформацію про механізм формування тих чи інших видів колективного імунітету. Окремо розповідається про технології виробництва вакцин проти COVID-19. Для епідеміологів, інфекціоністів, середнього та молодшого медичного персоналу, викладачів і студентів закладів вищої та середньої медичної освіти та усіх, хто цікавиться проблемами боротьби з коронавірусом. Васьковська О. Л. Суб’єктивна оцінка рівня знань респондентів щодо проблеми професійного вигорання медичних працівників / О. Л. Васьковська, І. М. Круковська // Магістр медсестринства. – 2021. – № 1. – С. 71–76. Стаття розглядає емоційне вигорання як нагальну проблему медицини. Робота медичних працівників характеризується неабиякими емоційними навантаженнями, пов’язаними із робочим процесом, тому існує висока ймовірність появи професійного стресу. У публікації наведено та проаналізовано результати медико-соціологічного дослідження, яке проводилось на основі анонімного опитування медиків Житомирщини. Дослідники ставили за мету визначити рівень обізнаності медичних працівників щодо проблеми професійного вигорання. Для середнього та молодшого медичного персоналу, організаторів охорони здоров’я, фахівців з охорони праці, психологів, психотерапевтів, викладачів та студентів закладів середньої медичної освіти. Дячук Т. В. Питання болю та боротьби з ним. Захист пацієнта від факторів операційного стресу / Т. В. Дячук, М. Г. Шкварок // Магістр медсестринства. – 2020. – № 2. – С. 31–36. У статті розглянуто можливості забезпечення захисту пацієнта від факторів операційного стресу із застосуванням різних видів регіонарної та загальної анестезії. Наведено результати дослідження, проведеного у травматологічному відділенні житомирської міської лікарні № 1 з метою виявлення співвідношення результатів післяопераційного стану нервової системи пацієнтів, а саме – ступінь пригніченості когнітивних функцій мозку прооперованих з використанням місцевої анестезії. Для анестезіологів, хірургів, викладачів та студентів закладів вищої медичної освіти. Козак Т. П. Профілактика ВІЛ/СНІДу у молодіжному середовищі як медико-соціальна проблема / Т. П. Козак // Магістр медсестринства. – 2021. – № 1. – С. 92–94. Публікація представляє собою теоретичний аналіз сучасних підходів до профілактики ВІЛ/СНІДу у молодіжному середовищі з обґрунтуванням специфіки та напрямків покращення організації профілактичних заходів захворювання. Наведено причини стрімкого поширення інфекції в Україні, наведено заходи з її профілактики, регламентовані чинними нормативно-правовими актами та державними програмами. Для епідеміологів, інфекціоністів, викладачів та студентів закладів вищої медичної освіти. Крапля А. Професійні захворювання медичних працівників і їхня профілактика / А. Крапля // Журнал головної медичної сестри. – 2021. – № 10. – С. 4–8. Персонал будь-якого медичного закладу щодня контактує з різними виробничими факторами фізичного, хімічного, біологічного характеру, які шкідливо впливають на працездатність. У публікації розглянуто найбільш небезпечні для здоров’я види медичних професій за даними ВООЗ, наведено статистику інфікованих та померлих українських медиків за даними на кінець серпня 2021 р., запропоновано заходи, спрямовані на збереження здоров’я медичних працівників. Для лікарів різного профілю, середнього та молодшого медичного персоналу, викладачів та студентів закладів вищої та середньої медичної освіти, а також усіх, хто цікавиться питаннями охорони здоров'я. Салманов А. Рушійні сили епідемічного процесу / А. Салманов // Журнал головної медичної сестри. – 2021. – № 10. – С. 14–28. У статті розглядається епідемічний процес як підґрунтя класичної епідеміології інфекційних хвороб і чинник виникнення та розповсюдження серед пацієнтів і персоналу закладів охорони здоров'я внутрішньолікарняних інфекційних хвороб. Автором загострено увагу на основних складових епідемічного процесу, таких, як джерела збудника інфекції, механізм її передачі та сприйнятливість інфекції організмом. Адресовано епідеміологам, інфекціоністам, середньому та молодшому медичному персоналу, викладачам і студентам закладів вищої та середньої медичної освіти, а також усім, хто цікавиться питаннями охорони здоров'я. Табачук Л. П. Комплексний підхід до вивчення інфектології у зв’язку із загрозою виникнення нових інфекційних хвороб / Л. П. Табачук // Магістр медсестринства. – 2019. – № 1. – С. 107–113. У публікації представлено аналіз захворюваності на інфекційні хвороби в Україні та світі з метою прогнозування епідемічної ситуації у зв’язку із загрозою виникнення нових захворювань. Надано статистичні дані щодо захворюваності на різноманітні інфекційні хвороби серед населення України за 2017 та 2018 рр. Наведено основні, на думку автора, умови для ефективної протидії інфекційній небезпеці у світі. Для епідеміологів, інфекціоністів, середнього та молодшого медичного персоналу, викладачів та студентів закладів вищої та середньої медичної освіти. Домогти пацієнтові зберегти гідність перед обличчям хвороби – ось найбільший подарунок, який може піднести пацієнту медсестра. Крісті Вотсон (сучасна англійська письменниця, медсестра) НБ ХНМУ, 2022