МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ ХАРКІВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ МЕДИЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ КАФЕДРА ГІГІЄНИ ТА ЕКОЛОГІЇ № 2 Методичні матеріали для самостійної роботи студентів з дисципліни «Охорона праці в галузі» для студентів 3 курсу за спеціальністю 221 «Стоматологія» Студент____________________________ Факультет _________________________ Група ____________________________ Харків – 2018 Затверджено Вченою радою Харківського національного медичного університету. Протокол № 6 від 14.06.2018 р. Завгородній І.В., Сидоренко М.О., Коробчанський П.О., Перцев Д.П., Філатова Н.М., Чеховська І.М., Мітельова Т.Ю., Білера Н.В., Біличенко Н.П., Літовченко О.Л., Лалименко О.С., Логвінов Д.І. «Охорона праці в галузі»: Робочий зошит для студентів 3 курсу за спеціальністю – 221 «Стоматологія». / За ред. д.мед.н., проф. Завгороднього І.В. – Харків, ХНМУ, 2018 - 46 с. Плагіаризм – це найважча для розуміння студентів частина академічної нечесності [1]. Плагіат – проблематика, яка торкається невиправданої поведінки суб’єктів щодо неправомірного розпорядження об’єктами інтелектуальної власності [2], тому копіювання та розповсюдження у будь-якому вигляді частини або повного видання можливе лише з дозволу авторів. 1. lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2002/20-7-3.pdf 2.http://journals.uran.ua/index.php/2225-6407/article/view/16031 Форма оцінювання знань студентів. Формою підсумкового контролю знань є залік. Підсумковий контроль засвоєння навчальної дисципліни здійснюється після її завершення на останньому занятті з дисципліни. Оцінка з дисципліни визначається як сума оцінок поточної навчальної діяльності (у балах), що виставляються на кожному навчальному занятті за відповідною темою та кількістю балів за виконання індивідуальних завдань студентом. Для зарахування дисципліни студент має виконати вимоги навчальної програми та отримати за поточну діяльність бал не менше 60% від максимальної суми балів (для 200 бальної шкали – не менше 120 балів). Самостійна робота студентів, яка передбачена в темі поряд з аудиторною роботою, оцінюється під час поточного контролю теми на відповідному занятті. Під час оцінювання засвоєння кожної навчальної теми дисципліни та підсумкового заняття студенту виставляється оцінка за національною 4-бальною шкалою. Підсумковий бал за ПНД у семестрі визначається як середнє арифметичне національних оцінок за кожне заняття , округлене до 2-х знаків після коми, та перераховується у багатобальну шкалу. Перерахунок середньої оцінки за поточну діяльність у багатобальну шкалу. Перерахунок середньої оцінки за поточну діяльність у багатобальну шкалу (для дисциплін, які закінчуються заліком) 4-бальна шкала 200-бальна шкала 4-бальна шкала 200-бальна шкала 4-бальна шкала 200-бальна шкала 5 200 4.3-4,31 172 3.6-3,61 144 4.97-4,99 199 4,27-4,29 171 3.57-3,59 143 4.95-4,96 198 4.24-4,26 170 3.55-3,56 142 4.92-4,94 197 4.22-4,23 169 3.52-3,54 141 4.9-4,91 196 4.19-4,21 168 3.5-3,51 140 4.87-4,89 195 4.17-4,18 167 3.47-3,49 139 4.85-4,86 194 4.14-4,16 166 3.45-3,46 138 4.82-4,84 193 4.12-4,13 165 3.42-3,44 137 4.8-4,81 192 4.09-4,11 164 3.4-3,41 136 4.77-4,79 191 4.07-4,08 163 3.37-3,39 135 4.75-4,76 190 4.04-4,06 162 3.35-3,36 134 4.72-4,74 189 4.02-4,03 161 3.32-3,34 133 4.7-4,71 188 3.99-4,01 160 3.3-3,31 132 4.67-4,69 187 3.97-3,98 159 3.27-3,29 131 4.65-4,66 186 3.94-3,96 158 3.25-3,26 130 4.62-4,64 185 3.92-3,93 157 3.22-3,24 129 4.6-4,61 184 3.89-3,91 156 3.2-3,21 128 4.57-4,59 183 3.87-3,88 155 3.17-3,19 127 4.54-4,56 182 3.84-3,86 154 3.15-3,16 126 4.52-4,53 181 3.82-3,83 153 3.12-3,14 125 4.5-4,51 180 3.79-3,81 152 3.1-3,11 124 4.47-4,49 179 3.77-3,78 151 3.07-3,09 123 4.45-4,46 178 3.74-3,76 150 3.05-3,06 122 4.42-4,44 177 3.72-3,73 149 3.02-3,04 121 4.4-4,41 176 3.7-3,71 148 3-3,01 120 4.37-4,39 175 3.67-3,69 147 Менше 3 Недостатньо 4.35-4,36 174 3.65-3,66 146 4.32-4,34 173 3.62-3,64 145 Залік. Кількість тем практичних навчальних занять не передбачає окремого навчального заняття для приймання заліку. Результати складання заліку оцінюються за двобальною традиційною шкалою: “зараховано”, “не зараховано”. На вивчення навчальної дисципліни відводиться 90 годин; 3,0 кредити ЄКТС. ОСНОВНІ ВИМОГИ З ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ “Інструкція з безпеки життєдіяльності” для співробітників та студентів, які працюють і навчаються в університеті (затверджено наказом ректора ХНМУ № 412, 2008 р.) 1. Інструктаж з безпеки життєдіяльності зі студентами проводиться куратором групи перед початком навчального року. 2. Заняття зі студентами та аспірантами проводяться на основі внутрішнього розпорядку університету та розпоряджень ректора. 3. Причинами нещасних випадків дуже часто є порушення студентами установлених правил поведінки та правил внутрішнього розпорядку, тому:  під час пересування по території університету необхідно бути уважним;  вивчити розміщення приміщень, шляхи до виходу;  при зустрічному пересуванні необхідно триматися праворуч;  не бігати по територією університету;  не стояти чи ходити під вантажем, що переміщується, а також в місцях, де можуть падати різні предмети;  під час занять необхідно бути уважним, не відволікатися на сторонні справи і не відвертати увагу інших; Студентам університету ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:  вмикати та зупиняти (окрім аварійних випадків) машини і механізми, робота на яких не доручена;  пробувати на смак та запах хімічні речовини;  висовуватися чи вилазити крізь віконні рами приміщень;  на території університету, у навчальних лабораторіях, аудиторіях, санітарно-побутових приміщеннях необхідно дотримуватися чистоти, та вимог особистої гігієни. ЗМІСТ Основні вимоги з техніки безпеки Розділ 1: Загальні питання охорони праці. Тема 1: Правові та організаційні основи охорони праці. Тема 2: Організація охорони праці в медичних установах та закладах вищої медичної освіти. Тема 3: Гігієна та фізіологія праці, значення для створення безпечних умов праці. Розділ 2: Особливості умов праці в стоматологічних медичних закладах. Тема 4: Професійні шкідливості при виконанні функціональних обов’язків медичних працівників стоматологічного профілю. Тема 5: Гігієнічна характеристика умов праці та стану здоров’я медичних працівників стоматологічного профілю. Тема 6: Нещасні випадки та аварії в стоматологічних медичних закладах, їх розслідування та облік. Розділ 3: Спеціальні питання охорони праці в стоматологічних медичних закладах. Тема 7: Гігієна та охорона праці в стоматологічних медичних закладах. Тема 8: Охорона праці в окремих структурних підрозділах стоматологічних медичних закладів. Тема 9: Небезпечні інфекційні захворювання в роботі медичних працівників стоматологічного профілю. Тема 10: Основи виробничої безпеки медичних працівників стоматологічного профілю. Теоретичні питання Практичні навички та вміння Список літератури Тема № 1. Правові та організаційні основи охорони праці Дата “____” ____________ 20__ р.; ПІБ, курс, група_______________________________ Актуальність та мотиваційна характеристика. Опанування навичок роботи з нормативною та юридичною документацією є необхідним елементом безпеки у професійній діяльності лікаря стоматологічного профілю. Навчальна мета: Опанувати навички роботи з Державною системою нормативно-технічних документів (НТД), вивчити структуру нормативних документів з урахуванням юридичної взаємопідпорядкованості Конституції, Законів, Державних стандартів України (ДСТУ), у тому числі Системи стандартів безпеки праці (ССБП), нормативно- правових актів про охорону праці (НПАОП), Державних санітарних норм та правил (ДСанПін), Державних будівельних норм і правил (ДБН), наказів та методичних інструкцій в галузі охорони праці, згідно з відповідним чинним законодавством і нормативно-правовими актами. У результаті вивчення теми студент повинен: знати: 1. Структуру системи НТД України. 2. Загальні принципи юридичної взаємопідпорядкованості чотирьох рівнів НТД. 3. Показники будівельних норм та промислового мікроклімату в галузі охорони праці. уміти: 1. Підібрати відповідний НТД при вирішенні конкретної життєвої ситуації. 2. Оцінити наявність юридичної дії НТД в Україні. 3. Користуватися Держстандартами та іншими нормативними документами при вирішенні поставлених завдань, складати висновки за результатами цих завдань. Питання для самопідготовки 1. НТД та їх класифікація. 2. Конституція України, її значення у формуванні системи НТД. 3. Причини та ознаки юридичної відповідальності відповідно до діючої системи НТД України. 4. ДСТУ, їх значення в системі НТД України. 5. ДБН, їх значення в системі НТД України. 6. ДСанПіН у системі НТД України. 7. НПАОП у системі НТД України. 8. Накази у системі НТД України. Завдання (задачі) для самопідготовки Вдома студент повинен підготувати відповіді на теоретичні питання та дати визначення таким поняттям: Термін Визначення Охорона праці - Нормативно-правові акти з охорони праці (НПАОП) – Нормативно-технічна документація (НТД) - Державні будівельні норми (ДБН) – Державні санітарні норми і правила (ДСанПіН) – Соціальний діалог – Трипартизм – Аудиторна робота – на занятті студент знайомиться зі структурою та призначенням різних видів нормативно- технічної документації, що діє в Україні. Вирішити ситуаційне завдання: Завдання № 1. На міжнародному рівні проблеми охорони праці вирішують спеціалізовані установи. Назвіть їх. 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Завдання № 2. Назвіть основні (загальні) законодавчі акти з питань охорони праці: 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________________ Завдання № 3. Назвіть види відповідальності за недотримання законодавства з охорони праці та відповідний нормативний документ, який їх визначає: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Завдання № 4. Назвіть установи, які здійснюють нагляд за дотриманням законодавства з охорони праці: 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Завдання № 5. Назвіть, які види інструктажів проводяться на робочому місці, а також зазначте, згідно з яким нормативним документом проводяться інструктажі: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ 5)______________________________________________________________________________________________ Початковий та заключний тестовий контроль – тести (відкрита база). Графологічна структура системи нормативних актів у галузі охорони праці Конвенції Міжнародної організації праці Директиви Європейського союзу Двосторонні договори та угоди Система законів і нормативних актів у галузі охорони праці Кримінальний кодекс Господарський кодекс України Кодекс Законів про працю (КЗпП України) Основи законодавства України про охорону здоров’я Конституція України ст. 43,45,46,47 Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» Закон України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» Закон України «Про об’єкти підвищеної небезпеки» Закон України «Про охорону праці» Закон України «Про пожежну безпеку» Підзаконні акти (міжгалузеві та галузеві) Нормативи Правила Інструкції Класифікатори Стандарти Положення Переліки Регламенти Типове положення про комісію з питань охорони праці підприємства Перелік робіт, де є потреба у професійному доборі Державні стандарти «Система стандартів безпеки праці» Гігієнічний класифікатор професійних хвороб Правила пожеженої безпеки України Санітарні норми та правила Будівельні норми та правила Працеохоронні стандарти підприємства Спеціальні Загальні Рекомендована література Основна: 1. Охорона праці в медичній галузі: Навч.-метод. посібник для мед.ВНЗ IV р.а.- 2-ге вид., випр. Рекомендовано МОН/ Яворовський О.П., Веремей М.І., Зенкіна В.І. та ін.- К., 2017. – 208 с. 2. Гігієна та охорона праці медичних працівників. Навчальний посібник / За ред. В.Ф. Москаленка, О.П. Яворовського. – К.: «Медицина», 2009. – 176 с. 3. Гігієна праці: Підручник / Ю.І. Кундієв, О.П. Яворовський, А.М. Шевченко та ін.; за ред. акад. НАН України, НАМН України, проф. Ю.І. Кундієва, чл-кор. НАМН України, проф. О.П. Яворовського. – К.: ВСВ “Медицина”, 2011. – 904 с. 4. Охорона праці у фармацевтичній галузі: Навчальний посібник / О.В.Жуковіна, О.І.Зайцев, О.І.Жуковін, Г.А.Грецька. - К.: Медицина, 2009. – 432 с. 5. Охорона праці в медицині і фармації/ В.М.Мороз, І.В.Сергета,Н.М.Фещук, М.П.Олійник. – Вінниця: Нова книга, 2005. – 544 с. 6. Закон України «Про охорону праці». 7. ДСТУ 2293-99 «Охорона праці. Терміни та визначення основних понять.» Додаткова: 1. Конституція України від 28 червня1996 р. – К. 1996. 2. Основи Законодавства України про охорону здоров’я від 19 листопада 1992 року // Відомості Верховної Ради України. – 1993. - № 4. - C. 19. 3. Кодекс законів про працю України. Закон № 322-VIII від 10.12.71. 4. Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24 лютого 1994 року // Відомості Верховної Ради України. – 1994. – № 27. – С. 217. Підпис викладача___________________ Тема № 2. Організація охорони праці в медичних установах та закладах вищої медичної освіти. Дата “____” ____________ 20__ р.; ПІБ, курс, група_______________________________ Актуальність та мотиваційна характеристика. Вирішальну роль у формуванні та розвитку людини відіграє праця, яка при певних несприятливих умовах може значною мірою впливати на стан здоров’я особи, призвести до виникнення нещасних випадків, аварій, професійних захворювань. Відповідно до даних світової статистики, 80% нещасних випадків пов’язані з людським фактором, тому стають невідкладними організація навчання населення основам охорони та безпеки праці, усвідомлення кожним працівником необхідності забезпечення нешкідливих і безпечних умов праці, формування важливих орієнтирів на пріоритетність життя і здоров’я людей, порівняно зі значущістю результатів виробничої діяльності. Якість і ефективність діяльності медичних працівників багато в чому залежать від умов їхньої праці та стану здоров’я. Навчальна мета: формування у студентів умінь та компетенції для забезпечення ефективного управління охороною праці та поліпшення умов праці з урахуванням науково-технічного прогресу та міжнародного досвіду, а також в усвідомленні нерозривної єдності успішної професійної діяльності з обов’язковим дотриманням усіх вимог безпеки праці в медичній галузі. У результаті вивчення теми студент повинен: знати: 1. Структуру, основні функції і завдання управління охороною праці в медичних установах. 2. Права і обов’язки працівників служби охорони праці. 3. Основні завдання та права комісії з питань охорони праці в медичних установах. 4. Принципи організації, види навчання та перевірка знань з питань охорони праці. уміти: 1. Скласти об’єктовий план заходів з охорони праці. 2. Вести облік і аналіз показників охорони праці. 3. Скласти плани локалізації та ліквідації аварійних ситуацій та аварій. Питання для самопідготовки 1. Наказ МОЗ України №268 від 30.09.1994. «Про службу охорони праці системи Міністерства охорони здоров’я». 2. Планування заходів з охорони праці. 3. Акти з охорони праці, що діють в лікувально-профілактичних закладах, їх склад і структура. Інструкції з охорони праці. 4. Галузеві програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища. 5. Кабінети промислової безпеки та охорони праці, основні завдання та напрямки їхньої роботи. 6. Виявлення, оцінення та зменшення ризиків небезпечних подій, управління якістю і культура безпеки. 7. Служба охорони праці лікувально-профілактичного закладу, її структура, чисельність, основні завдання і функції. 8. Інструктажі з питань охорони праці 9. Стимулювання охорони праці. 10. Соціально-економічний ефект охорони праці медичних працівників. 11.Наказ МОН України №563 від 01.08.2001 «Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах». Завдання (задачі) для самопідготовки Вдома студент повинен підготувати відповіді на теоретичні питання та дати визначення таким поняттям: Термін Визначення Законодавство з охорони праці - Працездатність – Безпечні умови праці – Постійне робоче місце Аудиторна робота – на занятті студент знайомиться зі структурою та основними функціями служби охорони праці в лікувально-профілактичних закладах. Вирішити ситуаційні завдання: Ситуаційне завдання 1. Студенти 3 курсу направлені на екскурсію до стоматологічної багатопрофільної клініки. Який вид інструктажу з питань охорони праці необхідно провести з ними до початку екскурсії? ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Ситуаційне завдання 2. Скласти поточний план заходів з охорони праці закладу охорони здоров'я, що надає первинну стоматологічну допомогу. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 1. Назвіть, згідно з яким нормативним документом укладається колективний договір та на який термін: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 2. Назвіть основні завдання служби охорони праці на підприємстві (згідно з яким нормативним документом): ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 3. Який Закон України регулює відносини між власником і працівником з питань безпеки праці під час роботи: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Початковий та заключний тестовий контроль – тести (відкрита база). Рекомендована література Основна: 1. Гігієна та охорона праці медичних працівників. Навчальний посібник / За ред. В.Ф. Москаленка, О.П. Яворовського. – К.: «Медицина», 2009. – 176 с. 2. Охорона праці в медичній галузі: Навч.-метод.посібник для мед.ВНЗ IV р.а.- 2-ге вид., випр..Рекомендовано МОН/ Яворовський О.П., Веремей М.І., Зенкіна В.І. та ін.- К., 2017. – 208 с. 3. Охорона праці у фармацевтичній галузі: Навчальний посібник / О.В.Жуковіна, О.І.Зайцев, О.І.Жуковін, Г.А.Грецька. - К.: Медицина, 2009. – 432 с. 4. ДСТУ – ОНSAS18001-2006 “Системи управління безпекою та гігієною праці. Вимоги”. 5. НПАОП 0.00-4.35-04 »Типове положення про службу охорони праці» 6. НПАОП 0.00-4.09-93 »Типове положення про комісії з питань охорони праці підприємства» 7. НПАОП 0.00-4.12-05 »Типове положення про порядок проведення навчання з питань охорони праці» Додаткова: 1. Конституція України від 28 червня1996 р. – К. 1996. 2. Основи Законодавства України про охорону здоров’я від 19 листопада 1992 року // Відомості Верховної Ради України. – 1993. - № 4. - C. 19. 3. Кодекс законів про працю України. Закон № 322-VIII від 10.12.71. Підпис викладача___________________ Тема № 3: Гігієна та фізіологія праці, значення для створення безпечних умов праці. Дата «____» ____________ 20__ р.; ПІБ, курс, група__________________________________________ Актуальність та мотиваційна характеристика. Гігієна праці як наука вивчає вплив на організм працюючою людини трудового процесу та виробничого середовища. Фізіологія праці є розділом гігієни праці, який вивчає особливості фізіологічного стану організму працюючої людини в процесі її трудової діяльності. Результати всебічного вивчення трудового процесу та змін фізіологічного стану організму є основою для розробки профілактичних заходів з метою подальшого збереження здоров’я працюючих та підтримання працездатності на високому рівні. Навчальна мета: ознайомитися з видами трудової діяльності, мати уявлення про виробничі шкідливі та небезпечні фактори, вплив трудової діяльності та виробничого середовища на фізіологічний стан організму працюючої людини, про відмінності втоми та перевтоми, про заходи з профілактики розвитку втоми та перевтоми, розробляти раціональний режим праці та відпочинку. У результаті вивчення теми студент повинен: знати: 1. Види праці, їх фізіолого-гігієнічну характеристику. Фізична праця, критерії оцінювання важкості. Розумова праця, критерії оцінювання напруженості. Фізіологічні зміни в організмі працюючого під час фізичної та розумової праці, їх відмінності. 2. Працездатність людини, динаміку та причини її зміни протягом робочого дня та робочого тижня. 3. Фізіологічну суть втоми, існуючі теорії і сучасне розуміння механізму її виникнення. Перевтома, особливості розвитку та наслідки. 4. Методи дослідження функціонального стану організму під час розумової та фізичної праці. Методика розробки раціональних режимів праці та відпочинку. уміти: 1. Оцінювати важкість та напруженість праці згідно з чинним законодавством України з метою розроблення заходів з профілактичних заходів. 2. Оцінювати рівні фізіологічних змін в організмі при фізичній та розумовій праці з метою подальшої розробки раціональних режимів праці та відпочинку. 3. Інтерпретувати основи санітарного та трудового законодавства України в галузі гігієни праці й використовувати їх в подальшій практичній діяльності. Питання для самопідготовки: 1. Гігієна та фізіологія праці – визначення, мета, задачі, методи досліджень. 2. Класифікація небезпечних і шкідливих виробничих чинників. 3. Основні фізіологічні ознаки фізичної та розумової праці. Фізіологічні зміни, що відбуваються в органах і системах організму при виконанні праці. 4. Працездатність людини, динаміка та причини її зміни протягом робочого дня. 5. Фізіологічна суть втоми, існуючі теорії і сучасне розуміння механізму її виникнення. 6. Шляхи попередження розвитку втоми. Методика розробки раціональних режимів праці та відпочинку. Завдання (задачі) для самопідготовки (позааудиторна робота): Вдома студент повинен підготувати відповіді на теоретичні питання та дати визначення таким поняттям: Термін Визначення Фізична праця Розумова праця Важкість праці Напруженість праці Втома Перевтома Монотонність праці Раціональний режим праці та відпочинку Аудиторна робота – вирішити ситуаційні завдання. Ситуаційне завдання Під час планової диспансеризації лікар-стоматолог відділення щелепно-лицевої хірургії віком 42 роки поскаржився на швидку стомлюваність, зниження працездатності, періодичні болі у серці, порушення сну. За даними вивчення режиму праці, було виявлено, що лікар, крім планових операцій, виконує екстрені оперативні втручання, число яких досягає 9 за тиждень. Має 1 добове чергування на тиждень, після якого залишається до кінця робочого дня. Планову відпустку не використовував 2 роки. У вихідні та святкові дні приблизно 1-2 рази на місяць залучається до чергування по лінії МНС. Чи можуть бути виявлені зміни у стані здоров’я лікаря пов’язані з умовами та характером праці? Які чинники напруженості та важкості праці можуть сприяти розвитку симптомів? Які методи гігієнічного обстеження доцільно застосувати у даному випадку? Які заходи раціоналізації режиму праці та відпочинку необхідно впровадити? ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 1. Назвіть основні завдання гігієни праці як науки: ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________ Завдання № 2. Запишіть ступені важкості праці: 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Завдання № 3. Запишіть ступені напруженості праці: 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Завдання № 4. Запишіть фази працездатності: 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Завдання № 5. Запишіть категорії робіт за величиною загальних енерговитрат організму (ДСН 3.3.6.042-99 « Санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень»): 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ 5)______________________________________________________________________________________________ Навчальний та заключний тестовий контроль - тести (відкрита база). Рекомендована література Основна: 1. Гігієна праці: Підручник /Ю.І. Кундієв, О.П. Яворовський, А.М. Шевченко та ін.; за ред. акад. НАН України, НАМН України, проф. Ю.І. Кундієва, чл-кор. НАМН України проф. О.П.Яворовського.- К.: ВСВ “Медицина”, 2011.- С. 26-110 Додаткова: 1. Конституція України. Основний закон від 28.06.1996. 2. Кодекс законів про працю України. Закон № 322-VIII від 10.12.71. 3. Закон України “Про охорону праці” від 14.10.92. 4. Постанова Кабінету Міністрів України № 442 від 1.08.1992 “Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці”. 5. “Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу”, затверджена наказом МОЗ України № 248 від 08.04.2014. Підпис викладача___________________ Тема № 4: Професійні шкідливості при виконанні функціональних обов’язків медичних працівників стоматологічного профілю. Дата “____” ____________ 20__ р.; ПІБ, курс, група__________________________________________ Актуальність та мотиваційна характеристика. Існуючі на сьогодні рівень і структура захворюваності медичних працівників стоматологічного профілю багато в чому зумовлені деякими характерними особливостями даної професійної групи внаслідок дії фізичних або біологічних чинників, токсико-хімічної, алергійної етіології, перенапруження окремих органів або систем, внутрішньолікарняних інфекцій. Навчальна мета: 1. Ознайомитися зі шкідливими та небезпечними чинниками виробничого середовища в лікувально- профілактичних закладах стоматологічного профілю. 2. Інтерпретувати гігієнічні нормативи фізичних, хімічних, мікробіологічних та інших факторів на робочих місцях медичних працівників стоматологічного профілю. У результаті вивчення теми студент повинен : знати: 1.Класифікацію шкідливих та небезпечних чинників. 2.Класифікацію праці медичних працівників стоматологічного профілю. 3.Особливості дії шкідливих та небезпечних виробничих чинників на стан здоров'я медичних працівників стоматологічного профілю. уміти: Застосовувати вимоги законодавчих та нормативних документів для впровадження методів і засобів охорони праці працівників у стоматологічній галузі. Питання для самопідготовки 1. Виробниче середовище. Класифікація шкідливих та небезпечних чинників. 2. Вимоги до мікроклімату приміщень лікувально-профілактичних закладів. 3. Шум, його фізичні характеристики, характер дії на організм та заходи профілактики. 4. Вібраційна хвороба, її прояви і профілактика. 5. Ультразвук та інфразвук. 6. Знижений і підвищений атмосферний тиск 7. Електромагнітні поля, їх вплив на організм людини та заходи по попередженню негативної дії. 8. Лазерне випромінювання, його застосування в стоматології. 9. Іонізуюче випромінювання в медицині та заходи щодо зниження доз опромінення медичного персоналу стоматологічного профілю. 10. Основні класи та види промислових отрут. 11. Біологічні фактори виробничого середовища. Завдання (задачі) для самопідготовки Вдома студент повинен підготувати відповіді на теоретичні питання та дати визначення таким поняттям: Термін Визначення Умови праці – Шкідливий виробничий чинник – Небезпечний виробничий чинник – Види шкідливих виробничих чинників 1. 2. 3. 4. Гранично-допустима концентрація (ГДК) Аудиторна робота – вирішіть ситуаційне завдання та занесіть до протоколу. Ситуаційне завдання. При обстеженні умов праці лікаря-стоматолога в повітрі робочої зони виявлені речовини з гостроспрямованим механізмом токсичної дії, гранично допустима концентрація яких перевищувала у 1,5 рази та патогенні мікроорганізми – збудники інфекційних захворювань. Визначте клас умов праці згідно з “Гігієнічною класифікацією праці”: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 1. Назвіть нормативний документ, згідно з яким проводиться гігієнічна класифікація умов праці та запишіть класи умов праці: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Завдання № 2. Назвіть фактори, які можуть впливати на працівників під час виконання їх посадових обов’язків: 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Завдання № 3. Назвіть, згідно з яким нормативним документом проводиться атестація робочих місць та з якою періодичністю: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 4. За ступенем небезпечності дії на організм шкідливі та отруйні речовини поділяють так: 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Початковий та заключний тестовий контроль – тести (відкрита база). Рекомендована література Основна: 1. Гігієна та екологія / за ред. В.Г. Бардова / Вінниця: Нова книга, 2006. – С. 485 – 492. 2. Гігієна та охорона праці медичних працівників. Навчальний посібник / За ред. В.Ф. Москаленка, О.П. Яворовського. – К.: «Медицина», 2009. – 176 с. 3. Охорона праці в медичній галузі: Навч.-метод.посібник для мед.ВНЗ IV р.а.- 2-ге вид., випр..Рекомендовано МОН/ Яворовський О.П., Веремей М.І., Зенкіна В.І. та ін.- К., 2017. – 208 с. Додаткова: 1. Закон України “Про охорону праці” 2. Наказ МОЗ України від 06.04.2014 №248 «Про затвердження гігієнічної класифікації праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу». 3. Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб» від 6 квітня 2000 року №1645-III // Голос України. – 2000. – 16 травня. 4. ГОСТ ССБТ 12.1.005-88. «Общие санитарно-гигиенические требования к воздуху рабочей зоны». 5. ДСН 3.3.6.042-99 Державні санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень. 6. ДСН 3.3.6.037-99 Державні санітарні норми виробничого шуму, ультразвуку та інфразвуку. 7. ДСН 3.3.6.039-99 Державні санітарні норми виробничої загальної та локальної вібрації. 8. ДБН В.2.5-28-2006 Природне та штучне освітлення. 9. НРБУ – 97 Норми радіаційної безпеки України. Підпис викладача___________________ Тема № 5: Гігієнічна характеристика умов праці медичних працівників стоматологічного профілю Дата “____” ____________ 20__ р.; ПІБ, курс, група__________________________________________ Актуальність та мотиваційна характеристика. Праця медичних працівників стоматологічного профілю у сучасних умовах належить до складних, напружених та відповідальних видів діяльності. Окремі професійні групи медичних працівників стоматологічного профілю у своїй повсякденній діяльності мають свої специфічні умови праці, які можуть стати причиною захворюваності, у тому числі й професійної, сприяють виникненню втоми та перевтоми, втрати працездатності. З метою запобігання негативної дії умов праці на здоров’я та працездатність, медичні працівники повинні знати вплив окремих факторів на здоров’я та працездатність та дотримуватися правил безпеки. Навчальна мета: 1. Засвоїти класифікацію шкідливих та небезпечних чинників. 2. Ознайомитися з особливостями умов праці та станом здоров’я медичного персоналу в окремих структурних підрозділах лікувально-профілактичних закладів стоматологічного профілю. 3. Ознайомитися з основними методами та критеріями санітарно-гігієнічного оцінювання умов праці медичних працівників. 4. Вивчити класи умов праці за показниками важкості, напруженості, шкідливості та небезпечності праці. 5. Засвоїти поняття про атестацію робочих місць за умовами праці. У результаті вивчення теми студент повинен : знати: 1. Шкідливі та небезпечні виробничі чинники, що супроводжують працю медичних працівників і особливості їх дії на стан здоров'я працівників лікувально-профілактичних закладів стоматологічного профілю. 2. Основні положення наказу МОЗ України від 08.04.2014 №248 «Про затвердження гігієнічної класифікації праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу». 3. Засоби індивідуального захисту персоналу медичних закладів стоматологічного профілю. уміти: 1. Застосовувати вимоги законодавчих та нормативних документів для впровадження методів і засобів охорони праці працівників у медичній галузі. 2. Виявляти шкідливі та небезпечні чинники на робочому місці медпрацівників стоматологічного профілю та давати їм гігієнічну оцінку. Питання для самопідготовки 1. Ознайомитися з законодавчими й нормативними документами з охорони праці медичних працівників стоматологічного профілю. 2. Вивчити наказ МОЗ України від 08.04.2014 №248 «Про затвердження гігієнічної класифікації праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу». Завдання (задачі) для самопідготовки Вдома студент повинен підготувати відповіді на теоретичні питання: 1. Виробниче середовище. Класифікація шкідливих та небезпечних чинників. 2. Гігієнічні особливості умов праці та стану здоров’я персоналу медичних закладів стоматологічного профілю. 3. Поняття про важкість, напруженість, шкідливість і небезпечність праці. 4. Мета, основні завдання та зміст атестації робочих місць за умовами праці. 5. Заходи з профілактики професійних і професійно обумовлених захворювань медичних працівників стоматологічного профілю. дати визначення таким поняттям: Термін Визначення Атестація робочого місця – Професійне захворювання – Засоби індивідуального захисту – Аудиторна робота – вирішіть ситуаційне завдання та занесіть до протоколу. Ситуаційне завдання. Дати комплексну гігієнічну оцінку умов праці медичного працівника відповідно до карти умов праці, отриманої під час атестації робочого місця. Під час хронометражних досліджень робочого дня лікаря-стоматолога щелепно-лицевого відділення багатопрофільної лікарні в холодний період року виявлено, що робочий день складається з двох основних видів діяльності, а саме: з роботи в операційній та огляду хворих. Оперативна робота триває 65-75 % офіційного робочого часу. Під час проведення оперативних втручань робоча поза вимушена, стоячи, перебування в нахиленому положенні до 30 0 протягом 63% часу зміни. Нахили корпусу понад 30 0 117 разів за зміну. Руки винесені вперед і перебувають у навісному положенні (без опори). Тривалість зосередження складає 85% часу зміни. Перерви на відпочинок і приймання їжі часто відсутні, робота в нічну зміну – 3 рази на місяць. Нічне чергування відбувається відразу після денного робочого дня. Після нічного чергування лікар залишається у відділенні для продовження роботи. Температура повітря в операційній становить 26 0 С, швидкість руху повітря 0,2 м/с, відносна вологість склала 64%. Категорія зорових робіт за ДБН В.2.5-28-2006 Природне та штучне освітлення - високоточна. _______________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 1. Назвіть всі параметри мікроклімату: 1)______________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ 3)______________________________________________________________________________________________ 4)______________________________________________________________________________________________ Завдання № 2. Назвіть, які вимоги висувають до раціонального освітлення та який нормативний документ їх визначає. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 3. Назвіть види випромінювань, з якими можуть стикатися при виконанні своїх професійних обов’язків лікарі: Спеціальність Вид випромінювання Органи та системи Стоматолог - хірург Стоматолог - терапевт Стоматолог - ортопед Стоматолог - ортодонт Стоматолог - імплантолог Дитячий стоматолог Завдання № 4. Назвіть види засобів захисту медичних працівників стоматологічного профілю, дайте повну характеристику. 1)______________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ 2)______________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 5. Якщо одна речовина має декілька специфічних ефектів (канцерогенний, алергенний, фіброгенний, гостроспрямований механізм дії тощо), за яким принципом проводиться гігієнічне оцінювання умов праці (визначається ступінь та клас шкідливості)? Назвіть нормативний документ. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Початковий та заключний тестовий контроль – тести (відкрита база). Рекомендована література Основна: 1. Гігієна праці: Підручник /Ю.І. Кундієв, О.П. Яворовський, А.М. Шевченко та ін.; за ред. акад. НАН України, НАМН України, проф. Ю.І. Кундієва, чл-кор. НАМН України проф. О.П.Яворовського.- К.: ВСВ “Медицина”, 2011.- 904 с. 2. Охорона праці в медичній галузі: Навч.-метод.посібник для мед.ВНЗ IV р.а.- 2-ге вид., випр..Рекомендовано МОН/ Яворовський О.П., Веремей М.І., Зенкіна В.І. та ін.- К., 2017. – 208 с. 3. Гігієна та охорона праці медичних працівників. Навчальний посібник / За ред. В.Ф. Москаленка, О.П. Яворовського. – К.: «Медицина», 2009. – 176 с. 4. Тарасюк В. С. Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності: підручник / В. С. Тарасюк, Г. Б. Кучанська, - 2-е вид., переробл. та допов. – К, 2013. – С.126-231. 5. “Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу”, затверджена наказом МОЗ України № 248 від 08.04.2014. Додаткова: 1. Постанова Кабінету Міністрів України №442 від 01.08.92 «Про порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці». 2. Закон України “Про охорону праці” 34. ДСТУ – ОНSAS18001-2006 “Системи управління безпекою та гігієною праці. Вимоги”. Підпис викладача___________________ Тема № 6. Нещасні випадки та аварії в ЛПЗ, їх розслідування та облік Дата “____” ____________ 20__ р.; ПІБ, курс, група__________________________________________ Актуальність та мотиваційна характеристика. Інтенсивний розвиток науки та техніки, здобутки яких використовують у медичній практиці, призводять до постійного ризику для працівників і пов’язані з гострими професійними захворюваннями, отруєннями, опіками, ураженнями електричним струмом, ушкодженнями внаслідок аварій, пожеж, контактом з інфікованою кров’ю, мокротою та ін. Майбутній лікар повинен вміти оцінювати та коригувати власні умови праці, а у нещасних випадках й аваріях надавати першу медичну допомогу постраждалим та інформувати про них керівників підрозділів. Навчальна мета 1. Формування у майбутніх фахівців знань, умінь і компетенції у розслідуванні нещасних випадків та аварій в медичних закладах та організації заходів з профілактики нещасних випадків, травматизму та професійних захворювань. 2. Ознайомлення з основними положеннями Закону України № 36 від 01.07.93 р. та змінами, внесеними згідно з Законом від 16.10.2012 р. «Про колективні договори і угоди». У результаті вивчення теми студент повинен: знати: 1. Перелік основних нещасних випадків та аварій, що можуть виникати в лікувально-профілактичних закладах стоматологічного профілю, порядок їх розслідування та облік. 2. Зразки документів, що необхідно заповнити під час розслідування нещасних випадків, професійних захворювань і аварій в ЛПЗ (Акт про нещасний випадок на виробництві за формою Ф-Н-1, Екстрене повідомлення про звернення потерпілого з посиланням на нещасний випадок на виробництві, Акт розслідування нещасного випадку (аварії), що стався (сталася) за Ф-Н-5; Повідомлення про наслідки нещасного випадку, пов’язаного з виробництвом, Повідомлення про професійне захворювання(отруєння), форма П-3, Акт розслідування професійного захворювання (отруєння), форма П-4). уміти: 1. Проводити розслідування нещасних випадків та аварій, користуватися відповідною нормативною та інструктивною документацією. 2. Рекомендувати та впроваджувати профілактичні заходи щодо нещасних випадків та аварій, захворювань і отруєнь, оцінювати їх ефективність. 3. Правильно оформляти необхідні документи про розслідування нещасних випадків, професійних захворювань та отруєнь. Питання для самопідготовки 1. Заходи з профілактики нещасних випадків професійних захворювань, травматизму серед медичних працівників стоматологічного профілю. 2. Колективний та трудовий договір як відображення законодавства з охорони праці. 3. Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. 4. Вимоги до засобів індивідуального захисту та робочого одягу медичних працівників стоматологічного профілю. 5. Загальні вимоги безпеки до технологічного обладнання й процесів в ЛПЗ. Безпека під час експлуатації обладнання під тиском і кріогенної техніки. 6. Електробезпека. Умови, за яких можливе ураження людини електрострумом. 7. Пожежна профілактика при проектуванні та експлуатації ЛПЗ та медичного обладнання. Завдання (задачі) для самопідготовки Вдома студент повинен підготувати відповіді на теоретичні питання та дати визначення наступним поняттям: Термін Визначення Аварія – Катастрофа – Критичні об’єкти (системи) – Нещасний випадок, пов'язаний з виробництвом – Нещасний випадок, не пов'язаний з виробництвом – Хронічне професійне захворювання Аудиторна робота – вирішіть ситуаційне завдання і занесіть до протоколу. Перелік обставин нещасних випадків Нещасні випадки виробничого характеру (Форма Н-1, Н-5) Нещасні випадки невиробничого характеру (Форма Н-5, НТ) Виконання потерпілим трудових обов’язків за режимом роботи підприємства, у тому числі у відрядженні. Перебування на робочому місці, на території підприємства, або в іншому місці для виконанням потерпілим трудових обов’язків чи завдань роботодавця. Ліквідація наслідків аварії, надзвичайної ситуації техногенного або природного характеру на виробничих об’єктах і транспортних засобах, що використовуються підприємством; Використання власного транспортного засобу в інтересах підприємства з дозволу або за письмовим дорученням роботодавця. Проїзд на роботу чи з роботи на транспортному засобі, що належить підприємству. Виконання завдань відповідно до розпорядження роботодавця в неробочий час, під час відпустки, у вихідні, святкові та неробочі дні; Підготовка до роботи, під час перерви для відпочинку, приведення в порядок після закінчення роботи знарядь виробництва, засобів захисту, одягу, а також здійснення заходів щодо особистої гігієни. Прямування потерпілого до місця чи з місця відрядження згідно з установленим завданням, у тому числі на транспортному засобі будь-якого виду та форми власності Використання в особистих цілях без відома роботодавця транспортних засобів, устаткування, інструментів, матеріалів тощо, які належать або використовуються підприємством (крім випадків, що сталися внаслідок їх несправності, що підтверджено відповідними висновками) Перебування за місцем постійного проживання на території польових і вахтових селищ. Заподіяння тілесних ушкоджень внаслідок погіршення стану здоров’я або іншою особою, вбивство потерпілого під час виконання чи у зв’язку з виконанням ним трудових (посадових) обов’язків або дій в інтересах підприємства. Природна смерть, смерть від загального захворювання або самогубство (крім оголошення потерпілого померлим унаслідок його зникнення, пов’язаного з нещасним випадком під час виконання ним трудових обов’язків), що підтверджено висновками судово-медичної експертизи та/або слідчих органів Скоєння злочину, що встановлено обвинувальним вироком суду або відповідною постановою слідчих органів Алкогольне, токсичне чи наркотичне сп’яніння, не зумовлене виробничим процесом, що стало основною причиною нещасного випадку за відсутності технічних та організаційних причин його настання, що підтверджено відповідним медичним висновком Розслідування та облік нещасних випадків У разі настання нещасного випадку безпосередній керівник робіт зобов’язаний: - терміново організувати надання першої невідкладної допомоги потерпілому; - забезпечити у разі потреби його доставку до лікувально-профілактичного закладу; - негайно повідомити роботодавця про те, що сталося; - зберегти до прибуття комісії обстановку на робочому місці (машини, механізми, обладнання, устаткування) у такому стані, у якому вона була на момент настання нещасного випадку. Фондові за місцем знаходження підприємства Керівникові первинної організації профспілки Керівникові підприємства де працює потерпілий Органові державного пожежного нагляду Держпраці Роботодавець протягом однієї доби зобов’язаний: Передати повідомлення про нещасний випадок Утворити комісію та організувати проведення розслідування. Склад комісії: - Голова: спеціаліст служби охорони праці; - Представник Фонду - Представник первинної профспілки - Представник підприємства - Представник Держпраці Протягом 3 діб проводиться розслідування та складається акт за формою Н-1 або Н-5 (5 примірників) Керівникові (спеціалістові) служби охорони праці Потерпілому або уповноваженій ним особі Фондові за місцезнаходженням підприємства Територіальному органові Держпраці Первинній організації профспілки На підприємство де працює потерпілий Фонду соціального страхування від нещасних випадків Держпраці за місцем настання нещасного випадку Лікувально-профілактичний заклад повинен : передати протягом доби екстрене повідомлення про звернення потерпілого з посиланням на нещасний випадок на виробництві за формою (додаток 1 до Порядку № 1232) провести дослідження про наявність в організмі потерпілого алкоголю (наркотичних засобів чи отруйних речовин), визначити ступінь його сп'яніння і скласти протокол. Ситуаційне завдання № 1. Обласна лікарня за заявкою взяла в своє розпорядження машину швидкої допомоги. При перевезенні хворих трапилася дорожньо-транспортна пригода, у результаті якої постраждав лише лікар обласної лікарні. Чи вважається це нещасним випадком на виробництві? Яка організація зобов’язана розслідувати цей випадок? За якою формою складається акт розслідування цього випадку? ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Ситуаційне завдання № 2. До травматологічного відділення комунального закладу охорони здоров’я «Харківська міська клінічна лікарня № 26» (гол. лікар Терещенко О.Т.) звернулась лікар-стоматолог Поліщук Ірина Іванівна, 27.04.1985р. народження, що мешкає за адресою: м. Харків, вул.23 Серпня, б.15,кв.7. Пацієнтка скаржиться на біль та припухлість в колінному суглобі правої ноги, які з’явилися 15.11.2017 р. після падіння на сходах у терапевтичному відділенні КЗОЗ «Харківська міська стоматологічна поліклініка №1», що розташована в м. Харкові, вул. Пушкінська, 11/13, де вона працює. Попередній діагноз: пошкодження меніска правого колінного суглоба. Складіть екстрене повідомлення за формою. У який термін та на чию адресу необхідно направити екстрене повідомлення? ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 1. У разі, коли нещасний випадок визначений комісією таким, що пов'язаний з виробництвом, складають акти за такою формою та у такій кількості: ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ Завдання № 2. У який період часу та хто створює комісію з розслідування нещасного випадку, що стався з працівником медичної установи? Назвіть нормативний документ. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 3. Упродовж якого терміну комісія з розслідування нещасного випадку проводить розслідування та упродовж якого терміну проводиться спеціальне розслідування нещасних випадків? ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ Завдання № 4. Назвіть склад комісії зі спеціального розслідування нещасного випадку. ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ http://knigamedika.in.ua/bolezni/poshkodzhennya-meniska-kolinnogo-sugloba-likuvannya-simptomi-prichini.html http://knigamedika.in.ua/bolezni/poshkodzhennya-meniska-kolinnogo-sugloba-likuvannya-simptomi-prichini.html Додаток 1 до Порядку ___________________________ (найменування лікувально- ___________________________ профілактичного закладу, ___________________________ ініціали та прізвище керівника) ЕКСТРЕНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ про звернення потерпілого щодо настання нещасного випадку на виробництві 1. Прізвище, ім’я та по батькові потерпілого ________________________________________ ______________________________________________________________________________ 2. Вік (повних років) __________________________ 3. Місце проживання _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ 4. Назва і місцезнаходження підприємства, де працює потерпілий _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ 5. Попередній діагноз ____________________________________________________________ 6. Дата: травмування (захворювання, отруєння) ____ ________ 20__ р. встановлення діагнозу _____ ____________ 20__ р. госпіталізації _____ ____________ 20__ р. 7. Місце госпіталізації ___________________________________________________________ (найменування лікувально-профілактичного закладу) _______________________________________________________________________________ 8. Небезпечний, шкідливий виробничий фактор, який спричинив травмування (захворювання, отруєння) _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ 9. Дата і час передачі первинної інформації ___ ___________ 20__ р. _____ год. ____ хв. _______________________ _____________ _____________________ (посада особи, яка надіслала повідомлення) (підпис) (ініціали та прізвище) _______________________ _____________ _____________________ (посада особи, яка одержала повідомлення) (підпис) (ініціали та прізвище) Початковий та заключний тестовий контроль – тести (відкрита база). Рекомендована література Основна: 1. Гігієна та охорона праці медичних працівників. Навчальний посібник / За ред. В.Ф. Москаленка, О.П. Яворовського. – К.: «Медицина», 2009. – 176 с. 2. “Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу”, затверджена наказом МОЗ України № 248 від 08.04.2014. Додаткова: 1. Закон України “Про охорону праці”. 2. Постанова Кабінету Міністрів України №1232 від 30.11.11 «Деякі питання розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві» 3. Постанова Кабінету Міністрів України №270 від 22.03.2001 «Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру» 4. Постанова Кабінету Міністрів України №1662 від 08.11.11 «Про затвердження Переліку професійних захворювань». 5. Закон України “Про пожежну безпеку”. 6. ГОСТ 12.1.004-91 ССБТ “Пожарная безопасность. Общие требования” 7. ГОСТ 12.1.030-81 ССБТ “Электробезопасность. Защитное заземление, зануление”. Підпис викладача__________________ Тема № 7. Гігієна та охорона праці в стоматологічних медичних закладах Дата “____” ____________ 20__ р.; ПІБ, курс, група__________________________________________ Актуальність та мотиваційна характеристика. Гігієна та охорона праці в стоматологічних медичних закладах пов’язані з тим, що на медичний персонал впливають фізичні, хімічні, біологічні, соціальні та архітектурно-планувальні чинники, що є причиною професійних та професійно обумовлених захворювань медперсоналу, у тому числі інфекційного характеру. Навчальна мета 1. Закріпити знання студентів про гігієнічні вимоги до розташування, планування та санітарно- протиепідемічного режиму лікувально-профілактичних закладів стоматологічного профілю на підставі вивчення нормативних документів. 2. Ознайомитися з основними шкідливими факторами виробничого середовища та професійними ушкодженнями й захворюваннями медичних працівників стоматологічного профілю, вимогами безпеки під час їх роботи. 3. Ознайомитися з впливом виробничих шкідливих факторів на організм працюючих лікарів-стоматологів, їх законодавчими, організаційними, профілактичними, епідемічними та технічними заходами охорони праці та профілактики профзахворювань. У результаті вивчення теми студент повинен : знати: 1. Гігієнічні вимоги до планування, режиму експлуатації, санітарно-гігієнічного та протиепідемічного режиму лікувально-профілактичних закладів стоматологічного профілю. 2. Вимоги безпеки під час експлуатації основного медичного обладнання. 3. Заходи щодо зниження фізичного та нервово-психологічного навантаження медичних працівників стоматологічного профілю. 4. Наукова організація праці в стоматологічних установах. уміти: 1. Визначати й оцінювати за будівельними кресленнями ситуаційного та генерального планів розміщення та зонування території лікувально-профілактичних закладів, що проектуються з урахуванням об’єктів, розташованих навколо земельної ділянки та «рози вітрів». 2. Визначати й оцінювати за планами та розрізами будівель відповідність до гігієнічних нормативів площі, кубатури, санітарного благоустрою лікарняних приміщень. 3. Визначати основні фактори виробничого середовища та трудового процесу, які можуть несприятливо впливати на працівників, виявляти та оцінювати ознаки його впливу на організм. 4. Обґрунтовувати та впроваджувати оздоровчі санітарно-гігієнічні та санітарно-протиепідемічні заходи щодо безпечних умов праці. Питання для самопідготовки 1. Гігієнічне значення внутрішнього планування будівель стоматологічних медичних закладів для забезпечення гігієни та охорони праці. 2. Особиста гігієна хворих та медичного персоналу в системі охорони здоров’я та забезпечення сприятливих умов праці й профілактики внутрішньолікарняних інфекцій та профзахворювань. 3. Фізичні виробничі шкідливості, їх класифікація, значущість у професійній патології. 4. Хімічні виробничі шкідливості, їх класифікація, значущість у професійній патології. 5. Біологічні виробничі шкідливості, їх класифікація, значущість у професійній патології. 6. Психофізіологічні виробничі шкідливості, їх класифікація, значущість у професійній патології. 7. Методи й засоби профілактики професійної патології та охорони праці на виробництві. Завдання (задачі) для самопідготовки Вдома студент повинен підготувати відповіді на теоретичні питання та дати визначення таким поняттям: Термін Визначення Генеральний план проекту – «Роза вітрів» – Мікроклімат – Кабінет психологічного розвантаження – Наукова організація праці – Індивідуальні засоби захисту – Аудиторна робота – вирішіть ситуаційні завдання та занесіть до протоколу. Оптимальні величини мікроклімату на робочих місцях виробничих приміщень (ДСН мікроклімату виробничих приміщень 3.3.6.042-99) Період року Категорія робіт за рівнем енерговитрат, Вт Температура повітря, 0 С Відносна вологість повітря,% Швидкість руху повітря, м/с Холодний період року Легка Iа (до 139) 22-24 60-40 0,1 Легка Iб (140-174) 21-23 60-40 0,1 Середньої важкості ІIа (175-232) 19-21 60-40 0,2 Середньої важкості ІIб (233-290) 17-19 60-40 0,2 Важка ІІІ (більше 290) 16-18 60-40 0,3 Теплий період року Легка Iа (до 139) 23-25 60-40 0,1 Легка Iб (140-174) 22-24 60-40 0,2 Середньої важкості ІIа (175-232) 21-23 60-40 0,3 Середньої важкості ІIб (233-290) 20-22 60-40 0,3 Важка ІІІ (більше 290) 18-20 60-40 0,4 Ситуаційне завдання № 1. Під час визначення параметрів мікроклімату в ___________________ період року в кабінеті лікаря- стоматолога___________________________________________________ виявлено, що температура повітря становить _______ ˚С, відносна вологість повітря ___________%, швидкість руху повітря __________м/с. У відібраній пробі повітря вміст __________________ перевищує гранично допустиму концентрацію у _____________разів та виявлені патогенні мікроорганізми (збудники інших інфекційних захворювань). Також визначений вплив фізичних факторів, а саме: рівень шуму________дБа, рівень ультразвуку_____________________________дБ, рівень вібрації__________________________дБ, рівень________________________випромінювання_________, коефіцієнт природного освітлення (КПО) становив_____%. При гігієнічному оцінюванні умов праці лікаря-стоматолога за важкістю та напруженості трудового процесу було виявлено: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Дайте оцінку умов праці, у відповідності до висновку розробіть заходи профілактики шкідливого впливу визначених чинників. Фактори виробничого середовища та трудового процесу Класи умов праці оптимальний допустимий шкідливий небезпечний 1. 2. 3.1 3.2 3.3 3.4 4. Хімічні Біологічні Фізичні: Шум Вібрація Інфразвук Ультразвук Неіонізуючі випромінювання Іонізуюче випромінювання Мікроклімат Атмосферний тиск Освітленість Іонізація повітря Важкість праці Напруженість праці Загальна оцінка умов праці Ситуаційне завдання № 2. В цілодобову стоматологічну клініку звернулась жінка з симптомами гострого респіраторного захворювання, скаргами на гострий біль у верхній щелепі та припухлість обличчя. Які дії щодо цієї пацієнтки необхідно здійснити? Правила роботи персоналу стоматологічної клініки щодо цієї пацієнтки. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 1. Назвіть граничні норми піднімання та переміщення важких речей жінками з зазначенням нормативного документу. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 2. За ступенем небезпеки лазери поділяють на 4 класи, назвіть їх та дайте характеристику кожному. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Початковий та заключний тестовий контроль – тести (відкрита база). Рекомендована література Основна: 1. Охорона праці в медичній галузі: Навч.-метод.посібник для мед.ВНЗ IV р.а.- 2-ге вид., випр..Рекомендовано МОН/ Яворовський О.П., Веремей М.І., Зенкіна В.І. та ін.- К., 2017. – 208 с. 2. Профілактична медицина. Загальна гігієна з основами екології. Підручник / Даценко І.І., Габович Р.Д. – К.: Здоров’я, 2004. – С. 493 – 511. 3. Комунальна гігієна / Гончарук Є.Г., Бардов В.Г., Гаркавий С.І., Яворовський О.П. – К.: Здоров’я, 2003. – С. 615 – 657. 4. Гігієна праці: Підручник / Ю.І. Кундієв, О.П. Яворовський, А.М. Шевченко та ін.; за ред. акад. НАН України, НАМН України, проф. Ю.І. Кундієва, чл-кор. НАМН України проф. О.П.Яворовського. – К.: ВСВ “Медицина”, 2011. – 904 с. 5. Гігієна та охорона праці медичних працівників. Навчальний посібник / За ред. В.Ф. Москаленка, О.П. Яворовського. – К.: «Медицина», 2009. – 176 с. 6. Тарасюк В. С. Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності: підручник / В. С. Тарасюк, Г. Б. Кучанська, - 2-е вид., переробл. та допов. – К, 2013. – С.126-231. 7.“Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу”, затверджена наказом МОЗ України № 248 від 08.04.2014. Додаткова: 1. Конституція України від 28 червня1996 р. – К. 1996. 2. Основи Законодавства України про охорону здоров’я від 19 листопада 1992 року // Відомості Верховної Ради України. – 1993. – № 4. – C. 19. 3. Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя" від 24 лютого 1994 року // Відомості Верховної Ради України. – 1994. – № 27. – С. 217. 4. Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб», від 6 квітня 2000 року // Голос України. – 2000. – 16 травня. 5. ГОСТ ССБТ 12.1.005-88. «Общие санитарно-гигиенические требования к воздуху рабочей зоны». 6. ДСН 3.3.6.042-99 Державні санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень. 7. ДСН 3.3.6.037-99 Державні санітарні норми виробничого шуму, ультразвуку та інфразвуку. 8. ДСН 3.3.6.039-99 Державні санітарні норми виробничої загальної та локальної вібрації. 9. ДБН В 2.2-10-01 “Проектування закладів охорони здоров’я”. 10. ДБН В.2.5 – 28 – 2006 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Природне та штучне освітлення». Підпис викладача___________________ Тема № 8. Охорона праці медичного персоналу в окремих структурних підрозділах стоматологічних медичних закладів. Дата “____” ____________ 20__ р.; ПІБ, курс, група_______________________________ Актуальність та мотиваційна характеристика. МОЗ України при узгодженні з Державним комітетом з нагляду за охороною праці розроблені та затверджені нормативні документи з питань охорони праці для медичної галузі. Для введення у правове поле України питань з техніки безпеки і виробничої санітарії в системі закладів охорони здоров’я діють правила забудови, експлуатації і техніки безпеки в окремих структурних підрозділах лікувально-профілактичних закладів, в тому числі в стоматологічних. Дотримання цих правил є обов’язковим для забезпечення належних умов перебування хворих та праці медичного персоналу, профілактики негативного впливу несприятливих факторів виробничого середовища на здоров’я медичних працівників. Навчальна мета: формування у студентів свідомого розуміння ролі та значення створення належних санітарно-гігієнічних умов для ефективного та адекватного функціонування лікарень, від чого залежать високий ступінь ефективності лікувального процесу та безпечні умови праці медичного персоналу. У результаті вивчення теми студент повинен: знати: 1. Основні нормативні документи, що регламентують питання охорони праці в окремих структурних підрозділах лікувально-профілактичних закладів стоматологічного профілю. 2. Охорона праці у вищих медичних навчальних закладах. 3. Основні нормативні документи, що регламентують питання охорони праці жінок, неповнолітніх, осіб старших вікових груп та інвалідів. 4. Основні положення наказу МОЗ України №246 від 21.05.2007 року “Про затвердження Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій”. уміти: 1. Виявляти шкідливі та небезпечні фактори виробничого середовища на робочому місці медичних працівників стоматологічного профілю та давати їм гігієнічну оцінку. 2. Давати оцінку організації робочого місця, меблів, медичного обладнання в стоматологічних закладах. 3. Прогнозувати можливість виникнення професійних, виробничо обумовлених захворювань. 4. Обґрунтовувати та розробляти план заходів з оздоровлення умов праці медичних працівників окремих структурних підрозділів стоматологічних клінік і контролю їх ефективності. 5. Проводити контроль за дотриманням правил особистої гігієни і використання засобів індивідуального захисту медичних працівників стоматологічного профілю. Питання для самопідготовки 1. Загальні положення системи управління охороною праці в стоматологічних клініках. 2. Охорона праці медичного персоналу в операційному блоці щелепно-лицевого відділення. 3. Перелік приміщень стоматологічної служби та охорона праці в стоматологічних поліклініках, зубопротезних лабораторіях. 4. Медичні огляди медичних працівників стоматологічного профілю. 5. Охорона праці жінок. 5. Особливості охорони праці неповнолітніх. 6. Особливості охорони праці осіб старших вікових груп та інвалідів. 7. Охорона праці у вищих медичних навчальних закладах. Завдання (задачі) для самопідготовки Вдома студент повинен підготувати відповіді на теоретичні питання та дати визначення наступним поняттям: Термін Визначення Вимушене положення тіла – Попередній медичний огляд – Плановий медичний огляд – Медичне обладнання – Засоби захисту – Аудиторна робота – вирішіть ситуаційні завдання і занесіть до протоколу. Ситуаційне завдання № 1. У лікаря-стоматолога зафіксовано аварію (порушення цілісності гумових рукавичок та поріз пальця) під час атипового видалення зубу у жінки – хронічного носія вірусного гепатиту В. У чому полягає екстрена профілактика вірусного гепатиту В у лікаря, якщо: а) лікар – стоматолог щеплений проти вірусного гепатиту В? б) лікар-стоматолог не отримував щеплень? ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Ситуаційне завдання №2. У кабінеті лікаря стоматолога-терапевта є чотири крісла, що розміщені в два ряди паралельно світлонесучій стіні. Кожне робоче місце має універсальну стоматологічну установку. Оцініть правильність розміщення крісел, достатність обладнання. ________________________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________________ Ситуаційне завдання № 3. Під час проведення планового медичного огляду було виявлено, що лікар-стоматолог має патологічні зміни в легенях, остання флюорографія датується минулим роком. Які протиепідемічні заходи необхідно вжити щодо лікаря-стоматолога, контактних з ним осіб та приміщень у яких він працював. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 1. Назвіть з посиланням на нормативний документ норми робочого часу лікаря-рентгенолога дентального кабінету. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 2. Згідно з яким нормативним документом медичний персонал має проходити медичний огляд? Назвіть періодичність проходження медичних оглядів працівниками стоматологічного профілю. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 3. Розташування та взаємозв’язок приміщень операційного блоку, особливості роботи персоналу визначаються насамперед вимогам асептики. Цим зумовлений розподіл операційного блоку на зони з різними режимами роботи. Назвіть та дайте характеристику кожній зоні. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 4. Перед початком подання наркозу необхідно перевірити персонал на наявність електростатичного заряду. Які дії повинна зробити операційна бригада? ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 5. Назвіть санітарно-гігієнічні вимоги до облаштування та утримання дентального рентгенологічного кабінету. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________ Рекомендована література Основна: 1. Тарасюк В. С. Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності: підручник / В. С. Тарасюк, Г. Б. Кучанська, - 2-е вид., переробл. та допов. – К, 2013. – С.126-231. 2. Гігієна праці: Підручник /Ю.І. Кундієв, О.П. Яворовський, А.М. Шевченко та ін.; за ред. акад. НАН України, НАМН України, проф. Ю.І. Кундієва, чл-кор. НАМН України проф. О.П.Яворовського.- К.: ВСВ “Медицина”, 2011.- С.810-854. 3. Охорона праці в медичній галузі: Навч.-метод.посібник для мед.ВНЗ IV р.а.- 2-ге вид., випр..Рекомендовано МОН/ Яворовський О.П., Веремей М.І., Зенкіна В.І. та ін.- К., 2017. – 208 с. Додаткова: 1. Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя" від 24 лютого 1994 року // Відомості Верховної Ради України. – 1994. – № 27. – С. 217. 2. Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб», від 6 квітня 2000 року // Голос України. – 2000. – 16 травня. 3. ГОСТ ССБТ 12.1.005-88. «Общие санитарно-гигиенические требования к воздуху рабочей зоны». 4. ДСН 3.3.6.042-99 Державні санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень. 5. ДСН 3.3.6.037-99 Державні санітарні норми виробничого шуму, ультразвуку та інфразвуку. 6. ДСН 3.3.6.039-99 Державні санітарні норми виробничої загальної та локальної вібрації. 7. ДБН В.2.5-28-2006 Природне та штучне освітлення. 8. НРБУ – 97 Норми радіаційної безпеки України. 9. Наказ МОЗ №268 від 30.09.94“Про службу охорони праці системи Міністерства охорони здоров’я”. 10. Наказ МОН України № 563 від 01.08.2001 “Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах”. 11. Наказ МОЗ України №246 від 21.05.2007 року “Про затвердження Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій”. 12. «Граничні норми підіймання і переміщення важких речей жінками», затверджені наказом МОЗ України від 10.12.1993 №241. 13. «Перелік важких робіт і робіт з шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх», затверджений наказом МОЗ України від 31.03.1994 №46. 14. «Граничні норми підіймання і переміщення важких речей неповнолітніми», затверджені наказом МОЗ України від 22.03.1996 №59. 15. Наказ МОЗ України «Про затвердження норм робочого часу для працівників закладів та установ охорони здоров’я» від 25 травня 2006 р. № 319 Підпис викладача___________________ Тема № 9. Небезпечні інфекційні захворювання в роботі медичних працівників стоматологічного профілю Дата “____” ____________ 20__ р.; ПІБ, курс, група__________________________________________ Актуальність та мотиваційна характеристика. Умови праці медичних працівників стоматологічного профілю характеризуються наявністю комплексу несприятливих виробничих факторів. Серед медичних працівників висока поширеність професійного туберкульозу, при цьому, у багатьох випадках виявляється резистентність збудника туберкульозу до протитуберкульозних препаратів. При роботі з кров'ю і її компонентами існує значний ризик зараження медичних працівників стоматологічного профілю такими інфекційними захворюваннями як гепатити В та С, ВІЛ-інфекція. Навчальна мета: 1. Вивчити гігієнічні вимоги до розташування, планування та санітарно-протиепідемічного режиму закладів охорони здоров’я стоматологічного профілю на підставі діючих нормативних документів. 2. Ознайомитися з потенційно небезпечними інфекційними захворюваннями та можливими шляхами потрапляння біологічного матеріалу в організм медичних працівників стоматологічного профілю, вимогами безпеки під час їх роботи. 3. Ознайомитися із законодавчими, організаційними, профілактичними, епідемічними та технічними заходами профілактики інфекційних захворювань в роботі медичних працівників стоматологічного профілю. У результаті вивчення теми студент повинен: знати: 1. Гігієнічні вимоги до планування, режиму експлуатації, санітарно-гігієнічного та протиепідемічного режиму закладів охорони здоров’я стоматологічного профілю. 2. Вимоги законодавчих і нормативних актів про охорону праці медичних працівників стоматологічного профілю щодо небезпечних інфекційних захворювань. Правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ. 3. Біологічні шкідливі та небезпечні чинники виробничого середовища та їх вплив на стан здоров’я персоналу медичних установ стоматологічного профілю. 4. Поняття про «виробничу аварію» та екстрене звернення до Центру СНІДу/Інституту інфекційних захворювань. Можливі шляхи потрапляння біологічного матеріалу від ВІЛ-інфікованого в організм медичного працівника стоматологічного профілю. уміти: 1. Визначати потенційно небезпечні біологічні чинники виробничого середовища, які можуть несприятливо впливати на медичних працівників стоматологічного профілю. 2. Вміти використовувати засоби індивідуального захисту для попередження потрапляння біологічного матеріалу від пацієнта до організму медичного працівника стоматологічного профілю. 3. Організовувати заходи протидії поширенню інфекційних захворювань в умовах закладів охорони здоров’я стоматологічного профілю. 4. Вміти проводити екстрену постконтактну профілактику ВІЛ-інфекції та вірусних гепатитів. 5. Обґрунтовувати та впроваджувати оздоровчі санітарно-гігієнічні та санітарно-протиепідемічні заходи щодо безпечних умов праці. Питання для самопідготовки: 1. Гігієнічне значення внутрішнього планування будівель закладів охорони здоров’я стоматологічного профілю для забезпечення гігієни та охорони праці. 2. Особиста гігієна хворих та медичного персоналу стоматологічного профілю в системі охорони здоров’я та забезпечення сприятливих умов праці й профілактики внутрішньолікарняних інфекцій та профзахворювань. 3. Статті Конституції України про охорону праці. 4. Санітарне законодавство в галузі охорони праці. Кодекс законів про працю (КЗпП), його основні складові положення. 5. Біологічні виробничі шкідливості, їх класифікація, значимість у професійній патології. 6. Положення Закону України «Про протидію поширенню хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ) та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ». 7. Наказ МОЗ України № 955 від 05.11.2013 р. «Порядок проведення екстреної постконтактної профілактики ВІЛ-інфекції у працівників при виконанні професійних обов’язків». 8. Наказ МОЗ України № 148 від 17.03.2015 р. «Про затвердження Порядку підтвердження зв’язку зараження ВІЛ-інфекцією з виконанням працівників своїх обов’язків». 9. Наказ МОЗ України №585 від 10.07.2013 р. « Порядок організації медичної допомоги хворим на ВІЛ- інфекцію/СНІД». 10. Наказ МОЗ України від 18.08.2010 № 684 «Про затвердження Стандарту інфекційного контролю за туберкульозом в лікувально-профілактичних закладах, місцях довгострокового перебування людей та проживання хворих на туберкульоз». 11. Наказ МОЗ України від 21.06.2016 №613 «Про затвердження та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги при вірусному гепатиті В». Завдання (задачі) для самопідготовки Вдома студент повинен підготувати відповіді на теоретичні питання та дати визначення таким поняттям: Термін Визначення ВІЛ-інфекція СНІД Мультирезистентний туберкульоз Гепатит В Гепатит С Внутрішньолікарняні інфекції Аудиторна робота – вирішіть ситуаційні завдання і занесіть до протоколу. Ситуаційне завдання № 1. Лікар – стоматолог під час атипового видалення зубу мав необережність отримати пошкодження своєї руки голкою для ін’єкцій, що стало причиною появи крові з пальця. Лікар видавив з колотої рани кров, промив її, а після цього продовжив приймати інших пацієнтів ще протягом 3-х годин. Після закінчення робочої зміни лікар пішов додому. Який ризик інфікування ВІЛ-інфекцією та гепатитами В або С (у % для кожного інфекційного захворювання) в даному випадку? Назвіть правила й час реагування на виробничу аварію та обсяг заходів профілактики ВІЛ-інфекції, гепатиту В, гепатиту С. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 1. Назвіть порядок надання першої допомоги працівнику у випадку контакту із джерелом потенційного інфікування ВІЛ, пов’язаного з виконанням професійних обов’язків. 1) При пораненні голкою або гострим предметом: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ 2) При потраплянні небезпечної біологічної рідини на непошкоджену шкіру: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ 3) При потраплянні небезпечної біологічної рідини в очі: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ 4) При потраплянні небезпечної біологічної рідини на слизову оболонку ротової порожнини: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Завдання № 2. До операції готується пацієнт з позитивним результатом на вірус гепатиту С. Назвіть дії операційної бригади при роботі з пацієнтом. ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ Початковий та заключний тестовий контроль – тести (відкрита база). Рекомендована література Основна: 1.Тарасюк В. С. Охорона праці в лікувально-профілактичних закладах. Безпека життєдіяльності: підручник / В. С. Тарасюк, Г. Б. Кучанська, - 2-е вид., переробл. та допов. – К, 2013. – С.126-231. 2. Гігієна праці: Підручник /Ю.І. Кундієв, О.П. Яворовський, А.М. Шевченко та ін.; за ред. акад. НАН України, НАМН України, проф. Ю.І. Кундієва, чл-кор. НАМН